Читайте нас в Telegram, Twitter, Instagram, Viber та Google Новинах

В Україні архітектурні конкурси поки що не стали розповсюдженою практикою, але в світлі майбутньої відбудови та створення нового обличчя України, ми маємо використовувати цей інструмент для отримання дійсно якісних, сучасних проєктів, які відповідають викликам часу.

Самобутні конкурси з непересічними завданнями – беззаперечно цікавий досвід для учасників та можливість заявити про себе. І навіть якщо проєкт не було втілено, процес підготовки до конкурсу – це відкритий шлях до нових ідей та можливість навчання у найкращих.

«Хмарочос» дослідив кілька кейсів українських та міжнародних конкурсів, щоб показати, як народжуються проєкти, які змінюють середовище та контекст міст та що ховається за лаштунками процесу їх організації та проведення.

Конкурс на реконструкцію Центральної площі у Чернівцях

Україна

Чернівці – місто, яке має значний туристичний потенціал. Реалізувати його повною мірою заважають невпорядкованість громадських просторів та ускладнений зв’язок міста з іншими регіонами. Останнім часом у Чернівцях намітився певний прогрес в сторону оновлення громадських просторів. Активно проводяться архітектурні конкурси на реконструкцію міських парків (Жовтневий, парк Шиллера), вулиць та занедбаних просторів. Але найбільш знаковим для міста став конкурс на реконструкцію Центральної площі. Завданням конкурсу було розробити комплексне планування та благоустрій Центральної площі, з урахуванням побажань чернівчан, які були оприлюднені під час публічних консультацій.

Поділену зараз автомобільними артеріями площу пропонують об’єднати у комплексний громадський простір для відпочинку та дозвілля мешканців та гостей міста. Проїзд дозволити тільки громадському транспорту. Частину площі, де встановлено пам’ятник Т. Шевченку, модернізувати та облаштувати як сквер з зеленими насадженнями, дитячим майданчиком та зонами відпочинку. Згідно з світовими тенденціями, простір буде повністю відповідати вимогам інклюзивності.

Валентина Кравченко

CEO та засновниця Ino. The Developer

Валентина Кравченко, CEO та засновниця Ino. The Developer, впевнена, що архітектурні конкурси – це прогресивна практика, яка дозволяє замовнику обрати найкращі інженерні та архітектурні рішення, відпрацювати контекст, врахувати думку громади, мінімізувати ризики та, зрештою, зекономити кошти. Адже ходити по колу «замовити проєкт – отримати зауваження від громади – переробляти проєкт» – довше і дорожче. Також, якісно підготовлені умови та проведений конкурс полегшує залучення інвесторів.

«Проєктування без конкурсу – це як рух автомобіля без навігатора. В принципі можливо за допомогою досвіду та інтуїції приїхати в потрібну точку, але якщо хочеш бути впевненим у своєму шляху – потрібна навігація. І саме якісна організація конкурсу з урахуванням усіх сенсів та деталей є цією навігацією».

Музей Гуггенхайма в Більбао

Іспанія

Одним з яскравих прикладів, коли втілення вдалого архітектурного експерименту стало знаковим для міста та значно підвищило його туристичну привабливість, є кейс музею сучасного мистецтва Соломона Гуггенхайма (The Guggenheim Museum Bilbao). В 90-х роках ХХ ст. муніципалітет портового міста на півночі Іспанії оголосив 10-денний творчий конкурс на створення філіалу відомого американського музею. Місто виділило ділянку на березі річки Нервіон, на території колишнього торгового порту, в який проєкт мав вдихнути нове життя. Серед учасників з Японії, Австрії та США найкращим визнали проєкт американсько-канадського архітектора Френка Гері, який працює у стилі деконструктивізму.

Ідея перевершила всі очікування. Основою проєкту музею став образ корабля, що розбився та був складений по частинах. Будівля музею з моменту введення в експлуатацію стала основною сучасною архітектурною домінантою та туристичним магнітом міста. Тут є аудиторія на 300 місць, офісні приміщення, ресторани, кафе, крамниці. У центрі композиції – критий атріум 55 м заввишки. Від нього в усі боки розходяться експозиційні зали різних геометричних форм. Завдяки конструктивним особливостям та міксу оздоблювальних матеріалів, фасади змінюються щохвилини, відповідно до стану погоди, сонячного освітлення, хмар і відблисків води.

Успіх Більбао надихнув й інші міста. У 2010 році було оголошено конкурс на створення філіалу музею Гуггенхайма в Абу-Дабі (ОАЕ), а 2014-го змагання на кращий проєкт оголосили в Гельсінки (Фінляндія). Обидві ділянки також розташовані біля води (в Абу-Дабі на штучному острові, а в Гельсінки – у історичній портовій гавані). На першому етапі конкурсу для скандинавського філіалу було представлено 1715 заявок з 77 країн, що змусило організаторів створити цифрову галерею для ознайомлення з проєктами. У фінал конкурсу вийшли шість пропозицій. Реалізація обох проєктів була призупинена через ряд обставин (наразі поновлено підготовчі роботи), але міста та учасники отримали цінний досвід переосмислення територій задля створення нових центрів тяжіння.

Оксана Довгополова

співзасновниця та кураторка платформи культури пам’яті Минуле / Майбутнє / Мистецтво

“Ми вже маємо в Україні приклади дуже цивілізованих конкурсів, ініційованих міською владою. Так, в 2021 в Мелітополі було проведено конкурс меморіальних проєктів пам’яті жертв голодоморів в Україні. Міська влада запросила професійних кураторів, за допомогою яких була розроблена архітектура конкурсу. Художники та архітектори, які брали участь в конкурсі, робили дослідження на місці, і навіть запропонували іншу локацію, ніж планувалося від початку. Замовники конкурсу не втручалися в процес та не впливали на результат. Це чудовий приклад відходу від радянських командно-адміністративних методів, які, на жаль, ще живі в Україні.

Тому конкурси – це наш квиток у майбутнє. Коли люди приходять зі своїми ідеями та баченням, конкурс стає тригером для суспільних дискусій. Не можна покладатися на бачення однієї людини, навіть якщо вона геніальна. Отже конкурс – це не тільки інструмент обрання проєкту, це ще й створення поля, в якому ми розмовляємо один з одним, це інструмент соціальної терапії», – вважає Оксана Довгополова, співзасновниця та кураторка платформи культури пам’яті Минуле / Майбутнє / Мистецтво.

Віктор Зотов

архітектор, засновник освітньої платформи CANactions, керівник архітектурного бюро Zotov&Co

Віктор Зотов говорить, що не вірить у будь-які зміни на краще, якщо не залучати прогресивний іноземний досвід та практики.

«В українців є свої страхи. Страх замовника, що він не зможе впливати на результат. Страх архітекторів перед конкуренцією. Ці страхи не дають нам рухатися вперед. Міжнародні конкурси – це квінтесенція різних досвідів, світових стандартів та різнобічних поглядів, які відкривають нам нові перспективи».

Конкурс на створення центру та музею пам’яті «Бабин Яр»

Київ, Україна

Архітектурний конкурс на кращий проект Меморіального центру Голокосту «Бабин Яр» оголосили наприкінці 2018 року. Його організатором на запрошення BYHMC виступила німецька компанія [phase eins]. На конкурс було подано 165 заявок, з яких міжнародне журі відібрало 10 фіналістів – архітектурних бюро з України, США, Данії, Нідерландів, Франції, Австрії та Німеччини. Зрештою перемогла команда архітектурного бюро Querkraft Architekten та компанія з ландшафтного планування Kieran Fraser Landscape Design з Австрії.

За задумом організаторів, меморіальний центр мав бути розташований поруч із пам’ятним місцем трагедії у Бабиному Яру. Він одночасно виконував би роль музею, а також платформи для досліджень, публічних дискусій і рефлексії трагедії. Проєкт складається з виставкових просторів для основної та змінної експозицій (занурені на глибину 20 м, що символізує шлях жерв Бабиного Яру до місця загибелі), освітнього та дослідницького центрів (наповнений світлом простір, як символ майбутнього), зали для публічних заходів, архіву та музейної колекції, а також меморіальний парк.

Валентина Кравченко, яка брала участь в організації цього конкурсу, розповідає: «Робота над таким меморіалом – це дуже довгий, складний та багатокроковий процес. Ми розуміли, що не можемо відокремити контекст національної пам’яті від архітектурних рішень. Тому ми залучили фахове журі, якісну модерацію. І отримали багато різних, іноді неочікуваних, поглядів. Наприклад, під час оцінки конкурсних проєктів, члени журі , наголошували на тому, що погляд відвідувача має спрямовуватись знизу вверх, як у людини, яка долала шлях жертви. Адже дивитися зверху вниз міг тільки вбивця, який вчиняв злочин. Щоб створити таку візію – потрібен дуже великий досвід фахівців, які вже працювали з цією тематикою та створення майданчику для визначення та прийняття цих професійних рішень».

Оксана Довгополова деталізує, що в роботі над меморіалом була задіяна мультидисциплінарна комісія. «Ми працювали навіть з психологами, спеціалістами по емоціям, щоб зробити приміщення для рефлексій, в які можна звернути щоб «видихнути». Архітектор не зобов’язаний знати, які запобіжники потрібно використовувати, щоб людина у вузькому темному коридорі не провалилася в паніку. А це також є частиною конкурсного завдання. Ми планували, щоб цей меморіальний центр був не кімнатою страху, а простором розуміння прав людини. Щоб архітектор це знав – ми повинні це зазначити. І це є дуже важливою частиною підготовчої роботи».

Національний меморіал та музей 9/11

Нью-Йорк, США

Національний меморіал та музей був створений на місці двох башт Всесвітнього Торгового Центру, зруйнованого внаслідок теракту 11 вересня 2001 року, з метою вшанування пам’яті майже трьох тисяч осіб, які загинули у трагедії. Архітектурний конкурс було оголошено 2003 року. В рамках змагань представлено 5200 пропозицій з усіх штатів США та 63 країн світу. Переможцем став проєкт під назвою «Відображення відсутності» американо-ізраїльського архітектора Майкла Арада. Також до проєкту долучився ландшафтний архітектор Пітер Вокер та кілька підрядників для окремих частин музею.

Обраний проєкт меморіалу складається з двох квадратних басейнів-фонтанів, розташованих в основі колишніх Башт-Близнюків. Вздовж внутрішніх стін каскадом спадають потоки води, спрямовані в квадратні отвори, розташовані на дні кожного з басейнів. Імена 2977 жертв терактів зазначено на 76 бронзових плитах Граунд Зеро, якими викладено парапети обох фонтанів. Меморіал був урочисто відкритий 11 вересня 2011 року, до 10-ї річниці трагедії, а музей, розташований під землею (символ башт, що пішли під землю) – у 2013 році.

Оксана Довгополова

співзасновниця та кураторка платформи культури пам’яті Минуле / Майбутнє / Мистецтво

«Коли мова йде про меморіальну споруду, неможливо просто замовити сучасне архітектурне рішення, воно має бути вбудовано в сенсову оболонку. Це багатошарове дослідження – виявити контекст, місце, подію та їхній вплив на свідомість людей. Архітектор не має достатньо компетенції, щоб уявити, як зреагує суспільство, які символи можна використовувати, а які ні. Потрібна велика дослідницька робота, щоб створити якісне ТЗ. Наприклад, для меморіалу 9/11 в Нью Йорку працювали два роки, щоб створити ТЗ для конкурсу. Там була зібрана величезна громадська рада, залучені очевидці, родичі загиблих тощо.

Це завдання організатора – провести фахівців через усі ці процедури та вийти на якісний технічний бриф. Архітектори пропонують своє професійне бачення, яке потрібно наповнити відповідними сенсами».

Проєкт муніципального житла для системи реабілітаційних центрів «Незламні»

Львів, Україна

Архітектурний конкурс на будівництво комплексу багатоквартирних житлових будинків на вул. Миколайчука став продовженням створення екосистеми Unbroken/Незламні. Першою чергою якого став проєкт шпиталю та реабілітаційного центру для захисників, які отримали інвалідність внаслідок бойових дій.

Проєкт має стати першим в Україні сучасним комплексом соціального житла, призначеного для переселенців та людей, що проходять реабілітацію в медичному центрі Unbroken. Планується, що майбутнє житло буде належати муніципалітету й надаватиметься мешканцям на умовах оренди.

Учаcть у конкурсі приймали 25 команд з Києва, Львова, Вінниці, Дніпра, Харкова та Чернівців з досвідом проєктування та реалізації житлових будинків. Переможцем став проєкт команди архітекторів харківського бюро Drozdov&Partners на чолі з засновником – архітектором Олегом Дроздовим.

Для втілення задуму та з урахуванням рельєфу місцевості, автори обрали формат міської вілли як основний тип забудови комплексу. Така забудова відіграє роль проміжного елемента між центром та околицями, формуючи зв’язне середовище, притаманне європейським містам. На рівні вулиці формується стилобат з вбудованими громадськими й комерційними приміщеннями, паркінгом та бомбосховищами. Покрівля стилобату створює напівпублічний, відокремлений двір, що інтегрується в навколишній ландшафт. Вбудований в житлові будинки реабілітаційний центр, розташований на схилі ділянки, має найкоротший маршрут до лікарні та безбар’єрний зв’язок з двором та з парком.

Віктор Зотов

архітектор, засновник освітньої платформи CANactions, керівник архітектурного бюро Zotov&Co

Віктор Зотов говорить, що саме Львів зараз є локомотивом архітектурних конкурсів в Україні. «У Львова варто учитися. Місто не тільки проводить різноманітні конкурси з цікавими завданнями, а й більшість з них закінчуються продуктивною реалізацією». За словами архітектора, конкурси – це маркер на здатність жити в умовах демократії та конкуренції. І більшість українських міст, включаючи столицю, цей екзамен не складають.

У якості прикладу він наводить пішохідно-велосипедний міст (відомий як «Міст Кличка») у Києві. На нього 2013 року було оголошено конкурс, на якому перемогли проєкти архітектурних бюро з Швейцарії та Португалії. Однак ці пропозиції так і не були реалізовані. Натомість 2017-го року почалося будівництво за проєктом київського архітектора Андрія Миргородського, відомого зв’яками з командою мера. Отже, здорова конкуренція в цьому випадку поступилася особистим зв’язкам. І таких кейсів у Києві багато, запевняє фахівець.

Валентина Кравченко

CEO та засновниця Ino. The Developer

«Українські архітектори вже завойовують світову славу. Вони отримують найвищі відзнаки у своїй галузі, перемагають у престижних конкурсах і приєднуються до видатних команд. Нам необхідно забезпечити гідні умови, аби в українців була можливість відбудовувати і Україну. Є сформований запит суспільства, є ініциатива, є професіонали. Ми не можемо допустити, щоб це відбувалося «як зазвичай». Ми повинні заохочувати креативність, підтримувати новаторські підходи та створювати платформи, необхідні для реалізації амбітних проектів. Тільки так ми зможемо побудувати майбутнє, за яке наразі усі боремося», — зазначає Валентина Кравченко.

Коментарі:

Вам доступний лише перегляд коментарів. Зареєструйтесь або увійдіть, щоб мати можливість додавати свої думки.

*Ці коментарі модеруються відповідно до наших правил ком’юніті

Newsletter button
Donate button
Podcast button
Send article button