Перш ніж прочитати матеріал, розгляньте можливість підтримати нас. «Хмарочос» пише про розвиток міст 10 років та 131 днів. За цей час ми опублікували 25051 новин та статей. Весь контент – в безкоштовному доступі. На нас не впливає жоден олігарх чи великий бізнес, ми працюємо для наших читачів й читачок. Ваш внесок дозволить продовжити працювати нашій редакції. Долучіться до спільноти з сотень осіб, які вже підтримують «Хмарочос».
Підтримати | Хто ми такі?
Олег Іванов
Отримати 1-2% від вартості нерухомого майна або рік оренди комунального приміщення за 1 грн — гарна можливість здобути конкурентні переваги, особливо, якщо інші учасники на ринку сплачують 7-8%. Однак таку можливість може отримати не кожний. Згідно зі звітом Антимонопольного комітету, такі низькі орендні ставки місцева влада встановлювала для комунальних аптек у всіх регіонах. Надавачі таких пільг самостійно вирішують, кому і який вид державної допомоги надавати.
Зниження орендної плати — це не єдиний вид державної допомоги. Суб’єкти господарювання можуть отримати бюджетні кошти, податкові пільги, нематеріальну допомогу, субсидії, гранти чи інші види преференцій. Наприклад, у 2022 році Виконавчий комітет Павлоградської міської ради надав «Павлоградській телерадіокомпанії», створеній цією ж міськрадою, субсидію у розмірі 33,3 млн грн «на забезпечення безперебійного функціонування ТРК, всебічне висвітлення політичного, господарського, соціально-економічного, культурного життя регіону» тощо. Підтримка власної ТРК за кошти платників податків, коли на ринку є і приватні ТРК, які б із задоволенням використали більше 30 млн грн для власного розвитку, спотворює конкуренцію на ринку.
Розподіл державної допомоги має бути прозорим, а органи АМКУ повинні здійснювати моніторинг та контроль за наданням держдопомоги, проводити пост-аудит та оцінку її законності.
На час дії воєнного стану АМКУ такий контроль не здійснює, і більше того, у законопроекті №5648 народні обранці пропонують збільшити цей період на п’ять років після його закінчення або аж до вступу України до ЄС.
Для забезпечення справедливого надання державної допомоги та запобігання порушенням конкуренції уряд повинен мати механізми контролю та моніторингу як під час воєнного стану, так і після нього, коли країна відновлюватиметься. Державна допомога може бути корисним інструментом підтримки підприємництва та розвитку економіки країни, але тільки якщо вона спрямована на забезпечення конкуренції та уникнення спотворення ринку.
Детальніше про законодавчу ініціативу у сфері надання державної допомоги суб’єктам господарювання читайте у статті «З бюджету до кишень: депутати пропонують скасувати контроль за державною допомогою».
Цей матеріал є авторською колонкою та може не збігатись з позицією редакції