Читайте нас в Telegram, Twitter, Instagram, Viber та Google Новинах

ПАРТНЕРСЬКИЙ МАТЕРІАЛ

В багатьох європейських столицях є вулиці, відомі як головні «торговельні артерії», які приваблюють тисячі гостей популярними закладами й магазинами. А як щодо української столиці? Київ теж перейняв цю традицію, адже на Хрещатику понад 100 років вирує торговельне життя, зокрема й у легендарному Пасажі. Це місце стало домівкою для магазинів, бутіків та кав’ярень, тут був  кінотатр та концертний зал, а зовсім нещодавно відкрився сучасний коворкінг від IQOS.

Будувати пасажі, що з французької мови перекладається як «прохід», стало модним у Парижі наприкінці ХVIII ст. Так називали проходи через комплекс будівель з різними крамницями, часто накриті скляним дахом. Часто в таких галереях розміщувалися не лише крамниці, а й ресторани, концертні зали та бари. Згодом у ХІХ столітті мода на пасажі розповсюдилася у багатьох великих містах Європи, не оминувши і Київ.

Перший київський «ТРЦ»: тернистий шлях Пасажу крізь ХХ століття

Історія Пасажу почалася зі страхового товариства, яке у 1900 році придбало колишній маєток Штіфлера на Хрещатику, в якому вже  тоді процвітала торгівля. Пізніше товариство вирішило звести тут комерційну нерухомість у вигляді «грандіозного пасажу». 

Однак спершу продовжували використовувати чинний будинок Штіфлера – тут діяли численні магазини, банківські контори та один з перших київських кінотеатрів «Експрес». Будівництво сучасного Пасажу розпочалося у 1913 році.

Будівля страхового товариства «Росія» на вул. Хрещатик, 25. Близько 1910 р. Фото: з архіву Михайла Кальницького

Фасад Пасажу з аркою, який виходить на Хрещатик, планували звести висотою у п’ять поверхів, а інші корпуси – зробити шестиповерховими. Приміщення внизу були розраховані на 100 крамниць, а на верхніх поверхах облаштували квартири. Роботи завершили у 1914 році, проте не до кінця. Адже тоді спокійне життя Києва перервала Перша світова війна, через що фасадну частину на Хрещатику добудувати не змогли.

У воєнний час, як і сьогодні, місто частково продовжувало буденне життя. Тому на перших поверхах Пасажу з’явилися численні магазини, кафе, офіси, кав’ярні та кінотеатр. Зокрема, серед орендарів приміщень у 1916 році, як зазначає києвознавець Михайло Кальницький, були – великий магазин галантерейних товарів «Петроградський», заклад залізного краму київського підприємця Федора Дитятіна, крамниця з товарами для офіцерів і книговидавництво «Універсальна бібліотека».

З розпадом Російської імперії та початком визвольних змагань у 1917 році мирне життя для киян отстаточно закінчилося. У ці буремні роки орендарі в Пасажі часто змінювалися. А після становлення радянської влади у місті в 1920 році будівлю націоналізували. Як зазначає Михайло Кальницький, тут з’явилася велика кількість адміністративних і господарських установ, а частину квартир віддали працівникам радянських органів.

Хрещатик (тоді – вул. Воровського), 1930 р. Фото: з архіву Михайла Кальницького

Однак на першому поверсі й надалі розташовувалися магазини. Зокрема, частину приміщень займав клубний заклад «Будинок друку». А знаменитий кінотеатр «Експрес» спочатку перейменували на «2-ге Держкіно», а пізніше – на кінотеатр ім. Щорса. Згодом тут з’явилися продуктовий магазин, крамниці готового одягу та галантереї. До речі, у «2-му Держкіно» в 1929 році відбулася прем’єра одного з найкращих документальних фільмів світового кіно – української стрічки «Людина з кіноапаратом» Дзиґи Вертова.

Проте Пасаж лишався недобудованим аж до початку Німецько-радянської війни 1941 року. 

У довоєнний період в різний час в Пасажі проживали відомі культурні діячі, зокрема кінорежисер Сергій Юткевич і архітектор Валеріян Риков. За проєктами останнього у Києві реалізовані кінотеатр «Жовтень» та Кіностудія ім. О. Довженка.

Пасаж, 1935-1940 рр. Фото: з колекції архітектора Еміля Панасюка
Проєкт реконструкції Пасажу під універмаг, 1935 р. Зображення: з колекції архітектора Еміля Панасюка
Ескіз внутрішнього оформлення магазину в універмазі, 1935 рік. Зображення: з колекції архітектора Еміля Панасюка

Проте той оригінальний Пасаж у первісному вигляді не зберігся. Адже у 1941 році, з початком Німецько-радянської війни, разом з головною вулицею міста Пасаж був сильно пошкоджений. У перші дні нацистської окупації центр Києва зазнав великих руйнувань через пожежі та серію вибухів, влаштованих радянськими підпільниками. Внаслідок цього більша частина Хрещатика була знищена.

Зруйнований Пасаж, 1941 р. Фото: з колекції архітектора Еміля Панасюка
1941 р.
1942-1923 рр.

Відразу після повернення до Києва радянської влади у 1943 році розпочалися роботи з відновлення Хрещатика. Проєкт відбудови передбачав розширення вулиці й створення нового архітектурного ансамблю, куди збиралися включити і відновлений Пасаж. Роботи тривали до 1950 року. За повоєнною нумерацією Пасаж отримав номер 15, хоча раніше розташовувався під номером 25.

Пасаж, 1944 р. Фото: з колекції архітектора Еміля Панасюкa
Розбір руїн Пасажу, 1944 р. Фото: з архіву Михайла Кальницького

Під час відбудови колишні глухі фасади Пасажу збагатили вікнами. До речі, більшість автентичних скульптурних композицій вціліла. І саме завдяки цим відновлювальним роботам Пасаж отримав впізнаваний сьогодні шестиповерховий фасад з аркою зі сторони Хрещатика.

Вигляд з Пасажу на Хрещатик, 1950-1952 рр. Фото: з колекції архітектора Еміля Панасюка
Скульптури радянських трудівників біля арки в Пасажі, 1952 р. Фото: з колекції архітектора Еміля Панасюка

Серед повоєнних мешканців Пасажу були письменники, оперні співаки та актори. Одним з найвідоміших жителів став український письменник та дисидент Віктор Некрасов. У 1966 році він підписав листа від 25 діячів науки та культури з протестом проти реабілітації культу Сталіна, що стало початком його опозиційної громадської діяльності. А ще один видатний мешканець – співак Борис Гмиря працював у Київському театрі опери та балету.

Вже у незалежній Україні на перший поверх Пасажу почали повертатися бутіки, ресторани та кафе. У 1998 році, під час капітальної реконструкції Хрещатика, перед аркою Пасажу встановили фонтан. Проте, за словами Михайла Кальницького, внаслідок цієї ж реконструкції зникли скульптурні групи обабіч аркового проїзду.

Люксовий шопінг і мистецькі заходи: ренесанс легендарного Пасажу

Сьогодні Пасаж повертає колишню славу, водночас дивуючи різноманітністю. Бутіки всесвітньо відомих брендів, шоуруми з одягом від українських виробників, ремесляні майстерні, модні заклади та заховані між квартирами офіси – все це наповнює Пасаж автентичною атмосферою.

З обох сторін вузького проходу, яким Пасаж з’єднує Хрещатик з вулицею Марії Заньковецької, погляд розбігається від різнобарв’я вивісок з назвами магазинів і офісів. 

Тут прагнули створити київський аналог відомої лондонської вулиці з  бутіками Old Bond Street та паризької вулиці з модними магазинами – Rue du Faubourg Saint-Honoré.

Нещодавно одна з мереж відкрила в цьому місці благодійний артпростір, у якому представлені речі з архівних колекцій культових модних домів, картини молодих українських митців й антикварні знахідки з різних регіонів Європи. Пасаж завжди реагував на зміни настроїв і смаків киян, створюючи актуальні для свого часу місця. Тема сьогоднішньої війни також не обійшла серце Хрещатика стороною. У 2023 році тут з’явився Garnison Military Pub, заснований українськими військовими з підрозділу LEGIO 5 та волонтерами. Заклад став осередком, де у дружньому колі могли б збиратися однодумці, створювати проєкти для підтримки ЗСУ.

Багатофункціональний простір у центрі Києва, де вирує життя

Фото використані в статті: Вікторія Шабранська та з колекції архітектора Еміля Панасюка

Цей матеріал не вийшов би без підтримки членів нашого Товариства.
Зараз для сталої роботи видання ми шукаємо 1000 нових учасників спільноти, а в обмін на вашу участь пропонуємо цікаві бонуси!
всього від 100 грн/місяць!

Коментарі:

Вам доступний лише перегляд коментарів. Зареєструйтесь або увійдіть, щоб мати можливість додавати свої думки.

*Ці коментарі модеруються відповідно до наших правил ком’юніті

Newsletter button
Donate button
Podcast button
Send article button