На дорогах України все більше електромобілів попри блекаути. Чому?
Покупці електромобілів — це радше мешканці приватних будинків, які вже мають сонячні панелі або генератори.
Покупці електромобілів — це радше мешканці приватних будинків, які вже мають сонячні панелі або генератори.
Перш ніж прочитати матеріал, розгляньте можливість підтримати нас. «Хмарочос» пише про розвиток міст 10 років та 119 днів. За цей час ми опублікували 24969 новин та статей. Весь контент – в безкоштовному доступі. На нас не впливає жоден олігарх чи великий бізнес, ми працюємо для наших читачів й читачок. Ваш внесок дозволить продовжити працювати нашій редакції. Долучіться до спільноти з сотень осіб, які вже підтримують «Хмарочос».
Підтримати | Хто ми такі?
За останні десять років продажі електромобілів на українському ринку невпинно зростають. При цьому різкий стрибок відбувся у 2023 році відбувся різкий стрибок, повідомляє DW.
Цього року серпневі продажі побили десятирічний рекорд: за місяць українці придбали майже 9,4 тисячі нових та вживаних електромобілів. А за вісім місяців купили вже більше, ніж за увесь 2023-й. Кількість електрокарів в Україні вже сягнула майже 120 тисяч. Це майже удвічі більше, ніж у Польщі. Хоча відносно загальної кількості автівок це досі не багато: в Україні понад 12 мільйонів авто, тож електрокари складають майже 1%.
Перевагу надають вживаним автівкам, частка яких займає понад 80%. Зокрема, це електромобілі зі США, переважно Tesla. Серед нових переважають китайські. «Варто враховувати, що електромобіль з Китаю — це новий електромобіль, вартістю мінімум 23-25 тисяч доларів. Натомість вживану Tesla вже можна купити за 12-13 тисяч доларів», — зауважує голова Інституту досліджень авторинку Станіслав Бучацький.
«Я живу за 35 кілометрів від Києва. Коли була проблема з бензином у 2022 році, вирішив купити електрокар Hunday Ionic 5. Тоді не було зовсім пального, а на роботу треба їздити», — розповідає мешканець Київської області Андрій Хлапонін.
Він має другу машину, з двигуном внутрішнього згорання, яку використовує для поїздок на далекі відстані, наприклад у Львів чи Одесу.
Головною перевагою електромобіля Андрій називає вартість проїзду. Зарядити авто вдома можна по 4,32 гривні за кіловат за звичайним тарифом або за 2,68 гривень за нічним. Він заряджає електормобіль приблизно на 80% від ємності батареї, цього вистачає на 430 кілометрів. За нічним тарифом вийде 134 гривні.
«Світло все одно дають на якийсь проміжок часу, і автівка вже матиме певний заряд. Якщо ж сонячна погода, то я вдома заряджаю від сонячних панелей», — пояснює водій.
Інший мешканець Київщини Дмитро нещодавно купив китайський електрокар Zeekr 001. Його мотивували вартість проїзду та експлуатаційного обслуговування: не треба міняти фільтр, масло, коробку передач, загалом менше механізмів, які треба обслуговувати. Щоб зарядити авто вдома на 100 кілометрів він платить 80 гривень, тоді як звичайне авто «з’їсть» 600 гривень і більше.
«Живу в приватному будинку, тому маю вже генератор, інвертор, батареї. Зараз планую поставити собі сонячні панелі. Але все одно, хоч і з перервами світло вмикають. Мені потрібно десь чотири години, щоб зарядити 20%, а це 100 кілометрів. Цього достатньо мені на день їзди», — розповідає він.
Автівка Дмитра має функцію, яка дозволяє використовувати її в якості джерела живлення. Може віддавати до семи кіловат, а для споживання будинку достатньо п’яти.
За словами Дмитра, ще одна велика перевага — податки. В Україні діє нульове мито і ПДВ на розмитнення електромобіля. Саме цей фактор експерти називають одним з основних у зростанні попиту. На практиці за розмитнення електроавтомобіля покупець заплатить 70-100 євро.
Бучацький вважає, що також українців стимулює відносна дешевизна відновлення електромобіля після аварій, а також відсутність обов’язкового технічного огляду для легкових автомобілів.
«Достатньо сертифікату відповідності, який однак не перевіряє якість відновлення автомобіля, чи безпечність експлуатації подальшої батареї після ДТП. Він просто підтверджує те, що авто відповідає нормам і стандартам чинним в Україні», — пояснює експерт.
В Україні немає й норм щодо утилізації електрокарів. Це, однак, загрожує довкіллю. За статистикою, ввозяться машини із середнім віком близько 8-10 років. За три-п’ять років батарея втратить свою спроможність. Економічного сенсу купувати нову батарею немає.
Все ж електромобілі для більшості лишаються недоступними за вартістю. На українському авторинку вартість 80% угод — менше восьми тисяч доларів. У цей бюджет дуже важко вмістити будь-який електромобіль.
Більшість покупців електромобілів — мешканці приватних будинків, які можуть заряджати машину вдома Заряджати на публічних станціях не так вигідно.
До того ж, публічні зарядки дуже часто розміщені в незручних для маршрутів місцях. Різні автомобілі мають різні типи конекторів на зарядні порти. Якщо порібного конектору на арядній станції немає, то потрібно мати перехідник, який не завжди буде заряджати з достатньою швидкістю.
© Хмарочос | 2024
Коментарі:
*Ці коментарі модеруються відповідно до наших правил ком’юніті