Чому румунські роми будують такі специфічні будинки-палаци? (фото)
Багато ромів засмучені ставленням до них із боку суспільства, і це такий спосіб заявити: «Я теж існую».
Багато ромів засмучені ставленням до них із боку суспільства, і це такий спосіб заявити: «Я теж існую».
Перш ніж прочитати матеріал, розгляньте можливість підтримати нас. «Хмарочос» пише про розвиток міст 10 років та 120 днів. За цей час ми опублікували 24969 новин та статей. Весь контент – в безкоштовному доступі. На нас не впливає жоден олігарх чи великий бізнес, ми працюємо для наших читачів й читачок. Ваш внесок дозволить продовжити працювати нашій редакції. Долучіться до спільноти з сотень осіб, які вже підтримують «Хмарочос».
Підтримати | Хто ми такі?
У ромських спільнотах нерідко можна побачити будинки, що радше нагадують палаци — великі багатоповерхові споруди з безліччю прикрас, покликані показати статки господаря. Чимало хто вважає їх взірцями несмаку, однак за цим стоїть історія утисків ромського народу.
В Європі найбільша концентрація ромів — у Румунії. Репортери The Guardian побували у кількох селищах у Трансильванії, щоб дослідити цей тип вернакулярної (тобто народної, стихійної) архітектури. Серед гусячого посліду на брудних вулицях найменше очікуєш побачити палаци, прикрашені головами медуз Versace, емблеми-корони Rolex на металевих парканах, позолоту, мармур, гіпсову ліпнину і колони коринфського ордеру. Ці будинки суміщають отоманську розкіш, візантійські та неокласицистичні елементи з ласвегаським шиком. У місті Хацег одні власники звели на подвір’ї двометрову Ейфелеву вежу, на що їхні сусіди відповіли моделлю Статуї свободи.
Ромські палаци почали поставати з початку 1990-х років. Житло ромів довгі століття асоціювалося з кибитками, наметами або хижами. Величезні будинки з показними елементами розкоші були покликані протистояти цьому стереотипу й водночас утверджувати етнічну ідентичність, пише антрополог Франсуа Руеґґ.
«Ми навчені ненавидіти все, що не відповідає правилам, — пояснює румунський фотограф Лауріан Гініцою, який документує ромські палаци. — Наше суспільство повністю расистське щодо ромської громади, тому ці будівлі часто відкидають як кітч і несмак. Але ніде більше за останні роки ви не знайдете архітектурного стилю, настільки тісно пов’язаного з етнічною групою, який би втілював їхнє бажання бути помітними і повернути собі почуття власної гідності».
На одній із його фотографій — маєток із велетенським золотим куполом, що нагадує Капітолій у Вашингтоні. Власник розповів Гініцою, що побачив таке на 50-доларовій банкноті, й хотів, аби будинок уособлював багатство і впливовість.
Ці показні будинки — своєрідна реакція на виключеність ромів із суспільства та бажання заявити про своє існування, утвердитися як етнічна група.
«Багато ромів засмучені ставленням до них із боку громадськості, і я вважаю, що це такий спосіб заявити: “Я теж існую. Це те, ким я є”», — каже Себастьян Кувельє, автор книги «Циганські королеви».
Роми прибули до Румунії у XIV столітті й відразу стали рабами бояр (шляхтичів) і православної церкви. Нещадна експлуатація ромської праці тривала пів тисячоліття. Після скасування рабства у середині ХІХ століття 250 тисяч колишніх рабів-ромів не отримали жодної компенсації — натомість їхніх поневолювачів було щедро винагороджено.
У ХХ столітті сталася нова біда — Голокост, під час якого нацисти вбили в Європі, за різними оцінками, від 250 тисяч до 1,5 мільйона ромів. Про Ромський голокост згадують рідше, ніж про винищення євреїв, однак у процентному відношенні саме ромська етнічна група найбільше потерпіла від нацистів, втративши 90% популяції.
У 1960-70-х роках Румунія організувала примусові переселення ромів. Режим Ніколае Чаушеску прагнув урбанізувати та «нормалізувати» цю спільноту, переміщаючи їх у міські новобудови та зносячи цілі села. Разом із тим було розірвано зв’язки громади та викорінено традиції. Руйнування культурних цінностей етнічної групи згадується у визначенні геноциду за міжнародним правом.
Після страти Чаушеску, який сам обожнював розкішні палаци, чималій кількості ромів вдалося розбагатіти. Декому — практично за день, коли їм повернули конфісковане золото. Інші заробляли продажем металобрухту, на заробітках за кордоном, або ж завдяки сірому бізнесу в хаосі формування ринкової економіки.
У місті Бузеску, де сконцентрована значна ромська громада, є маєток Дана Фінуцу, якого арештували у 1990-х за шахрайство. Після винесення вироку він присягнувся побудувати будинок у вигляді будівлі суду, де його засудили. Що й було зроблено. Згодом Фінуцу з дружиною загинув в автокатастрофі, й нині їхні тіла спочивають у мавзолеї, спроєктованому у вигляді ще однієї, вже меншої версії будівлі суду. Це такий собі архітектурний середній палець із могили.
Ці будинки — не стільки житло, скільки ритуальні об’єкти. В деяких навіть не живуть господарі. Це місце для особливих подій, таких як весілля, похорони та сімейні бенкети. Самі ж родини часто мешкають у менших будинках на ділянці.
У деких розкішних маєтках навіть немає кухні та ванної. У ромів є суворий символічний поділ на чисте й нечисте, пояснює Рудольф Граф, автор книги «Циганські палаци». Ці будинки — сакралізовані місця, які не можна забруднювати туалетами і поранням із їжею.
Так, на одній із фотографій Гініцою видно інтер’єр із двома величними сходами, що ведуть у нікуди. Вони просто для краси.
*Ці коментарі модеруються відповідно до наших правил ком’юніті
© Хмарочос | 2024
Я видел хижины и видел я дворцы, дворец кому-то тот же дом…