Читайте нас в Telegram, Twitter, Instagram, Viber та Google Новинах

Станом на вересень цього року в Києві перебувало близько 1,2 млн автомобілів, за інформацією від заступника голови КМДА з питань здійснення самоврядних повноважень. І згідно зі статистикою ЦОДР, у Києві існує тенденція до збільшення автівок у місті. Адже в жовтні 2024 року, відносно до жовтня 2023, середній показник кількості машин на дорогах столиці зріс на 5 тис. автомобілів на добу. А це ускладнює не лише ситуацію на мостах, а загалом на усіх дорогах Києва. Чому ж так відбувається?

Неефективна робота громадського транспорту

Перша причина збільшення автівок у Києві – це деградація міського транспорту, як зазначає голова ГО «Рада з урбаністики Києва» Віталій Селик. Бо якщо задача багатьох європейських міст – максимально витіснити автомобіль з міського простору, то Київ досі залишається доволі автомобілецентричним. А люди зазвичай прагнуть до комфорту, тому розуміють, що сьогодні у столиці досить складно жити без власного авто.

«Громадський транспорт – це така річ, яка потребує детального планування. Однак проблема полягає ще в тому, що «Київпастранс» планує свою транспортну роботу в незавантаженій мережі. Тобто, коли вони рахують за формулами, то беруть значення без урахування трафіка. Наче б це відбувалося вночі. Відповідно, якщо з доріг у Києві прибрати всі авто, то громадський транспорт працюватиме набагато краще. А в типовий робочий день трафік зазвичай сформований, тому його можна було б враховувати і транспорт би рухався за чітким розкладом», – пояснює транспортний аналітик Дмитро Беспалов.

Експерт також зазначає, що насправді точна ситуація з громадським транспортом у Києві сьогодні не відома. Бо міська влада не дає жодної інформації про ефективність його роботи. Але, загалом, цю роботу можна описати трьома словами: неефективність, ненадійність і недостатність.

«Ненадійність – це смертний вирок для системи громадського транспорту. Його, в принципі, можна закривати, якщо ваша система характеризується ненадійністю. Також наш громадський транспорт неефективний не лише у перевезеннях, а й у економічному питанні. Собівартість перевезення одного пасажира могла би бути нижчою. Зокрема, у 2015 році Світовий банк запропонував нам оптимізації, які б на 13% зменшили собівартість перевезення одного пасажира. Так «Київпастранс» міг би додатково отримувати близько чотирьох мільярдів гривень. А недостатньо громадського транспорту тому, що в Києві на маршрути виходять лише сотні автобусів і тролейбусів. А має бути тисячі», – розповідає Дмитро Беспалов.

Також нерозвиненість мережі громадського транспорту для сполучення Києва з передмістям, як зазначає Віталій Селик, спричиняє збільшення кількості авто у мешканців Київщини, велика частина яких щодня їздить працювати до столиці.

Особливо це стосується ВПО, які часто після переїзду не можуть дозволити собі мешкати у самому місті, тому орендують або купляють житло біля околиць. І щоб мати можливість доїхати до роботи, люди змушені купляти автівки.

Низькі ціни за паркування авто

За користування автомобілем, на думку Беспалова, потрібно сплачувати високу ціну: «Необхідно зробити так, щоб привезти півтори тони металу в центр Києва і зайняти місце площею 25 метрів (розмір одного паркомісця) коштувало дорого. Тобто тариф за паркування має бути не 35 грн, і навіть не 100. Він повинен відповідати попиту. Тож вартість паркування у центрі Києва може бути і 500 грн за годину, якщо це працює на ринкових умовах. А якщо попит падає, то тариф можна зменшувати. До речі, в усьому світі тарифи на парковках зазвичай динамічні, щоб забезпечити у центрі міста 15% вільних місць на будь-якому паркувальному майданчику».

Для реалізації такого кроку є певні технічні та законодавчі засоби. Наприклад, на думку Беспалова, подібно до інспекторів з паркування, кожен киянин може наводити камеру на номерний знак і запитувати в базі даних про сплату водія за паркування. А в разі виявлення неоплаченої парковки – викликати спеціалізовані органи.

Психологічний вплив

Під час опитування у 2015 році в Києві було визначено, що понад дві третини поїздок жителів столиці відбуваються на громадському транспорті, як розповідає транспортний планувальник Лев Іванець. Однак з того часу цей показник знизився внаслідок автомобілізації міста та пандемії коронавірусу, коли були значні обмеження на громадський транспорт. «Так само повномасштабне вторгнення показало необхідність того, що коли в тебе є заправлений автомобіль під домом, то ти маєш більше варіантів перемістити себе в безпечне місце.  І через це в нас природно росте рівень автомобілізації», – пояснює Лев Іванець.

З цією думкою погоджується і Дмитро Беспалов. Адже наявність власного авто – це наразі певна запорука безпеки, а не просто засіб для пересування. Особливо зважаючи на досвід окупованих міст, з яких змогли виїхати та врятуватися здебільшого власники машин. Тому тепер для українців це питання буде певною травмою і наявність своєї автівки під домом буде психологічною потребою для багатьох людей. У такому випадку автомобілем просто не потрібно користуватися щодня.

Зроби добру справу і отримуй винагороди!
Нам як ніколи потрібна ваша підтримка. «Хмарочос» пише про розвиток міст 11 років та 27 днів. За цей час ми опублікували 26923 новин та статей. Ми потребуємо вашої допомоги, щоб продовжувати якісно працювати далі. Приєднуйтесь до Читацького товариства «Хмарочоса» та отримуйте приємні бонуси від редакції: квитки на культурні заходи в Києві, фірмовий мерч та актуальні книжки, можливість пропонувати редакції теми та багато іншого.
| Хто ми такі?

Коментарі:

Вам доступний лише перегляд коментарів. Зареєструйтесь або увійдіть, щоб мати можливість додавати свої думки.

*Ці коментарі модеруються відповідно до наших правил ком’юніті

Newsletter button
Donate button
Podcast button
Send article button