Пільги на проїзд в Україні – радянський рудимент, ніяк не обґрунтований економічно. Результати дослідження
В Україні є 19 категорій громадян, яким надається безкоштовний проїзд
В Україні є 19 категорій громадян, яким надається безкоштовний проїзд
Зроби добру справу і отримуй винагороди!
Нам як ніколи потрібна ваша підтримка. «Хмарочос» пише про розвиток міст 10 років та 288 днів. За цей час ми опублікували 26236 новин та статей. Ми потребуємо вашої допомоги, щоб продовжувати якісно працювати далі. Приєднуйтесь до Читацького товариства «Хмарочоса» та отримуйте приємні бонуси від редакції: квитки на культурні заходи в Києві, фірмовий мерч та актуальні книжки, можливість пропонувати редакції теми та багато іншого.
Стати членом Товариства | Хто ми такі?
ГО «Vision Zero» порівняло пільги на проїзд у громадському транспорті в Україні та ЄС і виявило, що наші підходи до надання цих пільг сильно різняться, а також, що в Україні пільги часто базуються на політичних, ідеологічних та традиційних критеріях, а не на економічних, як заведено в ЄС.
Інформація опублікована в огляді «Безоплатний проїзд, знижки й монетизація пільг у громадському транспорті в Україні та ЄС».
В Україні є 19 категорій громадян, яким надається безкоштовний проїзд. В ЄС пільговиків значно менше, і більшість пільг там діє у вигляді знижок на проїзд, а не компенсацію повної вартості. У Євросоюзі знижки зазвичай мають лише діти до шести років, люди старші 60-65 років і деякі категорії людей з інвалідністю.
Іншими відмінностями є те, що в Україні пільги часто надаються без урахування реальних доходів громадян, що не завжди відповідає потребам. В ЄС пільги на проїзд надають тим, хто справді не може заплатити, тобто на основі економічних критеріїв.
В Україні ж пільговики визначаються за політичними, ідеологічними причинами або просто через радянську традицію — люди, які завжди мали пільги. Це призводить до того, що навіть люди з хорошим доходом можуть отримувати пільговий проїзд, хоча не потребують цього.
Крім того, в Україні пільги встановлюються на рівні держави, тоді як в ЄС це робиться на місцевому рівні, з огляду на місцеві умови.
Оскільки в Україні переважає система безкоштовного проїзду, це призводить до того, що транспортні компанії та місцеві органи влади в Україні не отримують необхідні кошти для покриття витрат на пільговиків. Їх мала б компенсувати держава, але не робить цього. За словами Віталія Кличка, держава не компенсувала понад п’ять з половиною мільярдів гривень за пільговий проїзд у Києві за період з 2016 по 2023 рік для двох київських підприємств — «Київпастранс» та «Київський метрополітен». Отже, підхід до «пільговиків» у країні призводить до збитків транспортних підприємств.
Один із запропонованих варіантів вирішення цієї проблеми — заміна безкоштовного проїзду на виплату коштів на проїзд для пільгових категорій громадян. Це називається монетизацією пільг. Однак цей підхід також критикують, оскільки він не є типовим для Європи й суперечить деяким правилам ЄС. Тому питання, як можна покращити систему пільг в Україні залишається відкритим.
Нагадуємо, що в Києві порахували кількість пільговиків. Їх майже мільйон.
© Хмарочос | 2024
Коментарі:
*Ці коментарі модеруються відповідно до наших правил ком’юніті