Читайте нас в Telegram, Twitter, Instagram, Viber та Google Новинах

Хто відбудовуватиме Україну після завершення війни? Це питання часто постає у публічних обговореннях важливості підготовки професійних кадрів для відновлення українських міст й інфраструктури. Зокрема, минулого року директор Науково-технічного центру Академії будівництва України заявляв про потребу у близько 1,5 мільйонів будівельників, щоб завершити процес за 5-10 років. Але для формування якісних, комфортних та інклюзивних міських просторів, разом з будівельниками, провідну роль у відбудові країни повинні взяти на себе й архітектори. 

І хоча підрахунок точної кількості фахівців ще не проводився, очевидно, що вона також буде чималою. Тому постає запитання, а чи вистачить в Україні архітекторів з достатнім рівнем компетенції та досвіду для такого завдання?

Юліан Чаплінський, СЕО компанії AVR Development, колишній заступник міністра та головний архітектор Львова

Наприклад, на думку Юліана Чаплінського, українські спеціалісти з архітектурної сфери мають дуже слабку підготовку: «Понад 20 років я спостерігаю за архітекторами, які навчалися як в Україні, так і за кордоном. І міжнародний ринок підтверджує, що наша освіта майже неліквідна за європейськими стандартами. Між рівнем робіт українських і європейських архітекторів прірва».

Тож не дивно, що кожного року велика кількість молодих українців обирає навчання у закордонних закладах вищої освіти (ЗВО). Серед них і майбутні архітектори. Зокрема, такий вибір колись зробила нещодавня випускниця польського університету Даша, котра вирішила здобути архітектурну освіту в Варшаві й отримала диплом архітекторки-інженерки:

«Для мене було важливо витрачати чотири роки свого життя на навчання лише з гарантією, що я стану хорошою фахівчинею і зможу працювати за професією. Після навчання в польському університеті я точно впевнена, що отримала потрібні скіли, знаю де шукати роботу. А від своїх знайомих я багато чула як в Україні відбувається навчальний процес, коли просто отримуєш «корочку» і ніяких практичних знань. У нас влада не зацікавлена в підготовці хороших спеціалістів, які б дбали про створення якісного архітектурного середовища в містах та збереження архітектурної спадщини».

Подібну мотивацію для пояснення свого вибору можна почути від багатьох українців, котрі навчаються архітектурі у європейських ЗВО. І щоб краще зрозуміти які конкретно недоліки освітньої системи перешкоджають появі добре підготовлених фахівців, таких необхідних для архітектурної галузі у сьогоднішній Україні, «Хмарочос» поспілкувався з досвідченими та відомими українськими архітекторами. Розповідаємо які проблеми існують в українській архітектурній освіті та як їх можна вирішити.

Недостатня кількість профільних ЗВО

Сьогодні понад три десятки університетів в Україні готують спеціалістів у сфері архітектури та містобудування. Однак більшість цих університетів не є профільними та навчає студентів з дуже різноманітних напрямів. А коли в одному ЗВО можна здобути і архітектурну, і юридичну освіту – виникають питання щодо якості навчання. Особливо у такій галузі як архітектура, що на відміну від деяких інших сфер, потребує ґрунтовної довготривалої підготовки як у теоретичній, так і в практичній частині. 

Анна Іскіердо,
співзасновниця архітектурного бюро AIMM

«Коли в кожному обласному центрі в місцевих університетах є архітектурний факультет – це досить погана ситуація. Спілкуючись з викладачами й очільниками цих ЗВО я розумію, що це призводить до сильного «розмиття» освітньої підготовки та загалом знижує якість освіти. Адже яких фахівців зможуть підготувати аграрні університети з архітектурним факультетом? А такі у нас справді є», – пояснює співзасновниця архітектурного бюро AIMM Анна Іскіердо.

Однак не лише нестача спеціалізованих університетів з високим рівнем підготовки студентів є проблемною для української архітектурної освіти. Як відзначають експерти, в країні дуже не вистачає приватних ЗВО, котрі б готували майбутніх архітекторів. Адже з-поміж сотень приватних навчальних закладів в Україні наразі існує лише один, де можна отримати бакалаврську і магістерську освіти з архітектури та урбанізму – Харківська школа архітектури (ХША). 

Саме поява приватних університетів, які б конкурували у боротьбі за студентів, допомогла б урізноманітнити застарілу навчальну програму та зробила б архітектурну освіту більш практичною і актуальною для реалій сьогодення, на думку засновника архітектурного бюро ArchObraz Олексія Образцова. Адже така сфера, як архітектура, повинна безупинно трансформуватися, орієнтуючись на нові суспільні запити, тому потребує постійного впровадження інноваційних підходів до навчання.

«Наша держава є досить поганим менеджером, що часто відчутно і в державних ЗВО. Особливо в сфері архітектури, де підходи до навчання не змінювалася дуже давно. А єдиній ХША важко розвиватися глобально та масштабуватися через велику кількість бюрократичних процесів, які створює державна система для приватних закладів. Але якщо б регулятор «відпустив» архітектурну освіту, це б однозначно сприяло появі нових освітніх ініціатив», – розповідає Юліан Чаплінський.

Відсутність середньої освіти

Якщо ЗВО, де готують архітекторів, в Україні існує чимало, то ось з закладами середньої спеціальної освіти ситуація виглядає інакше. Наприклад, у Києві за спеціальністю 191 «Архітектура та містобудування» навчають у чотирьох університетах, але в коледжі – жодному. Адже цього року таку спеціальність взагалі прибрали з усіх закладів фахової передвищої освіти в країні. Відповідно, у Київському фаховому коледжі архітектури, будівництва та управління в 2025 році абітурієнти, які хотіли б навчатися архітектурі, зможуть вступити лише на спеціальність 192 «Будівництво та цивільна інженерія», де це передбачено в навчальній програмі.

Недостатня кількість коледжів, де готують архітекторів, і так є однією з причин дефіциту спеціалістів з практичними навичками та базовими технічними знаннями в Україні. А повна відсутність можливості здобути середню спеціальну освіту саме з архітектури – ще більше посилить цю проблему. Натомість у європейських країнах вибір місця навчання в майбутніх архітекторів значно ширший.

Андрій Пашенько,
Керівник Творчої архітектурної майстерні Андрія Пашенька

«Відсутність архітектурних програм у закладах середньої спеціальної освіти – це не європейський код розвитку. Наша студія дуже багато працює  з бельгійськими, англійськими й іншими архітекторами. І тих, хто має середню технічну освіту, там більше ніж архітекторів з вищою освітою. Раніше у нас був досвід участі в одному міжнародному тендері і ми більше заглибилися у вивчення ситуації з профтехнавчанням у Європі. Так ось там люди свідомо йдуть у професійно-технічні навчальні заклади, бо це престижно і перспективно у питанні заробітку. Зокрема, якщо дивитися на аналіз освітніх процесів у Бельгії, там десь 60% спеціалістів мають середню освіту, а не вищу», – розповідає керівник Творчої архітектурної майстерні Андрій Пашенько.

Для архітекторів практичні навички, які дає коледж, важливі так само як і для інженерів та будівельників. Адже в університетах здебільшого передбачається лише академічна підготовка, і студентів не вчать детально розбиратися в особливостях будівельних і технічних процесів. Це призводить до того, що архітектори не розуміють як краще втілити у реальність творчі задуми та проєктують не зовсім реалістичні речі. 

«Я вважаю, що крім бакалаврату мають бути й інші форми навчання для архітекторів. Наприклад, після двох років здобуття певних базових знань людина може стати проєктантом рівня grade 1, що вміє читати креслення та моделювати. Тобто спеціалістом, який займається не творчою роботою, а більш технічною, та добре знає програмне забезпечення», – додає Юліан Чаплінський.

Неактуальність навчальної програми

Як уже згадувалося раніше, велика проблема навчальної програми з архітектури полягає у невідповідності сучасним реаліям життя. Адже її основа, як зазначають архітектори, не змінювалася ще з радянського періоду. На думку Анни Іскіердо, радянська архітектурна школа досить специфічна, враховуючи тогочасні тенденції в архітектурі та культурній сфері. Тож застарілі підходи у навчанні призводять до деформації уявлень майбутніх архітекторів про сьогоднішні особливості розвитку цієї галузі в Україні та потреби суспільства, які під впливом війни зазнали додаткових змін. Неактуальна навчальна програма особливо шкідлива для архітектурної галузі, яка загалом повинна постійно адаптуватися і відповідати на виклики сучасності.

Олексій Образцов,
засновник архітектурного бюро ArchObraz

«А щоб змінити навчальну програму та зробити її актуальною – необхідно дати викладачам більше індивідуальної свободи у методах викладання. Адже зараз їм дуже не вистачає можливості вільно створювати програму, робити її унікальнішою та цікавішою, ділитися своїм досвідом і впроваджувати дуальність освіти за допомогою нових форм навчання. Але здійснити це все легше у приватних ЗВО. Тому я і наголошую на потребі у збільшенні їхньої кількості в Україні», – розповідає Олексій Образцов.

Відсутність практики

Головним недоліком навчальної програми з архітектури є відсутність достатньої кількості практики. Ця проблема поширена в Україні не лише в архітектурній освіті, а загалом у більшості практичних спеціальностей. Бо в «ідеальному світі» половина навчання мала б проходити не в університетських аудиторіях, а у практикуючих бюро, як стверджують експерти. 

Зокрема, Юліан Чаплінський вважає, що загальні знання можна отримати за два роки, а інший час навчання потрібно виділяти на те, щоб зробити людину хорошим ремісником. Вивченням різних філософських напрямів, аналітичними дослідженнями тощо взагалі потрібно займатися вже на магістратурі.

«Архітектурна освіта у нас дуже довготривала, іноді навчання затягується навіть до семи років. Але протягом усього цього часу студенти здебільшого просто отримують знання для загального розвитку і розширення кругозору в різних напрямах науки та мистецтва. Однак навчальний процес ніяк не пов’язаний з реальним проєктуванням, з реальним життям. І лише після багатьох років навчання, отримавши практику всього протягом декількох тижнів у якомусь бюро, архітектори починають здобувати практичні навички безпосередньо на роботі. Хіба це нормально для такої професії?», – питає Анна Іскіердо.

Також проблема української системи освіти полягає в тому, що найчастіше ініціатива щодо проходження практики йде або від самих студентів, або від архітектурних майстерень, зацікавлених у пошуку талановитих фахівців. Однак навчальні заклади, які повинні були б впроваджувати в освітній процес максимальну дуальність, найчастіше жодним чином не турбуються про можливість отримання практичних навичок для студентів. 

Наприклад, майстерня Андрія Пашенька зазвичай звертається до ЗВО та повідомляє, що готова прийняти людей на практику під час зимових або літніх канікул. Адже очільник майстерні вважає, що майбутнім архітекторам надзвичайно важливо якомога раніше отримати досвід роботи в бюро. 

Дмитро Васильєв, СЕО та головний архітектор компанії Archimatika, також розповідає про можливість спробувати себе у реальній роботі, яку їхня компанія надає студентам. Під час літнього стажування можна познайомитися з різними напрямами архітектури, від урбан-дизайну і до концептуального проєктування будівель. 

Дмитро Васильєв,
СЕО та головний архітектор компанії Archimatika

«Таким чином студент протягом двох місяців може попрацювати в різних галузях, відчути що йому більше подобається. Також з’являється досвід участі у реальних проєктах разом з досвідченими архітекторами, спілкування з клієнтами, презентації своєї концепції, відстоювання власних думок тощо. Все це мало б бути обов’язковою частиною архітектурної освіти, але у наших університетах зазвичай такого досвіду не дають», – ділиться Дмитро Васильєв.

«Нічого більше не працює, окрім практичного досвіду. Але університети здебільшого у цьому не зацікавлені. До того ж, багато викладачів не хочуть, щоб студенти практикувалися до завершення навчання. Тому фахівець, який не проходить стажування у кількох компаніях з власної ініціативи – після закінчення університету не отримує майже ніяких навичок у сфері архітектури. Хоча за кордоном підхід до цього питання протилежний. Європейська архітектурна освіта має багато практики і в самому навчальному процесі, і в різних компаніях, і в суміжних спеціальностях», – зазначає Анна Іскіердо.

Це підтверджує і Даша, розповідаючи про складне, але якісне навчання архітектурі у Варшавській політехніці. За її словами, університет забезпечує можливість проходження практики. Крім того, студенти постійно виїжджають на різні локації, роблять там заміри, перевіряють ґрунти, створюють велику кількість макетів і креслень. 

«Ми теж постійно бували на виїздах і робили плани місцевості, макети будівель, проєкти дизайнів всередині. Це все дає реальні знання та практичні навички, які дуже допомагають у працевлаштуванні», – каже дівчина.

Відсутність практикуючих викладачів

Однак відсутність практики негативно впливає не лише на студентів, а і на викладачів. Адже неможливо отримати сучасних і всебічно розвинених спеціалістів, якщо викладати їм будуть непрактикуючі архітектори й теоретики ще старої радянської школи. Такі люди не знають як працює ринок у сучасних умовах, які тенденції сьогодні актуальні в архітектурній сфері, як успішно розвивати архітектурний бізнес.

«Практикуючі викладачі це важливо, бо тоді вони мають «зв’язок з реальністю» та розуміють які навички насамперед необхідні для чіткого формування своїх ідей і вміння відстоювати це бачення перед замовником. Адже мало навчити студентів базовій теоретичній науці, потрібно також показати як працювати над проєктами у реальному житті, зокрема як вибудовувати роботу в команді, як правильно комунікувати з замовниками і продавати їм свої проєкти тощо. А все це не зможе дати викладач, який не є практиком», – пояснює Дмитро Васильєв.

Але для цього в українських ЗВО має з’явитися система залучення практикуючих архітекторів. Тобто самі університети повинні створювати умови, які заохочуватимуть до викладання практикуючих фахівців, як наголошує Олексій Образцов. Принаймні це повинні бути високий рівень зарплатні, свобода дій у формуванні навчальної програми та можливість співпраці з архітектурними бюро для залучення студентів до практики.

Невміння працювати з проєктами

Як уже згадувалося вище, важливою складовою у праці архітекторів є робота над проєктом, який згодом презентується замовнику. Однак в університетах студентам рідко надається можливість практикуватися у цьому процесі.

«Зазвичай ми просимо студентів, що проходять у нас літню архітектурну практику, розповісти який новий досвід вони змогли отримати. І найчастіше майбутні архітектори згадують про захист своїх проєктів. Адже в реальності всі проєкти вимагають презентацій перед клієнтами, вміння надихнути їх своїми ідеями та переконати у власному баченні. А в університетах ніхто не навчає відстоювати свої задуми перед потенційними замовниками», – пояснює Дмитро Васильєв. 

Також робота над проєктами у реальному житті потребує якісної командної роботи. А такому вмінню в українських ЗВО взагалі не навчають. Викладачі звикли оцінювати індивідуальну роботу кожного студента, оскільки це легший і швидший процес. Однак у реальності ніхто не працює над проєктом самотужки. Це завжди командна робота та постійна комунікація, спільна розробка ідей і взаємодія різних спеціалістів. 

Щоб виправити цю прогалину в системі архітекутної освіти, Дмитро Васильєв з командою збирається запропонувати Міносвіти змінити структуру навчання, впровадивши практику спільної роботи над проєктами: «Якщо студенти різних курсів ділитимуться на групи і працюватимуть над проєктом разом, це буде значно ефективніше та цікавіше, ніж самостійний захист проєкту наприкінці року. Тобто це буде своєрідною симуляцією, наближеною до реальності. Коли більш досвідчений студент останнього курсу діятиме як керівник проєкту, розподіляючи обов’язки та перевіряючи результат, студенти середніх курсів генеруватимуть і розроблятимуть ідеї, а студенти перших курсів займатимуться невеликими деталями, опановуючи таким чином новий матеріал».

Відсутність гуманітарної складової

Хоча більшість експертів наголошують на необхідності покращення української системи освіти у питанні практики, теоретична наука все одно залишається важливою для студентів. Але навіть попри занадто великий обсяг інформації, довготривале навчання та відсутність практичних навичок, теоретична підготовка в українських ЗВО також недосконала. Зокрема, досвідчені архітектори згадують про недостатнє опанування студентами філософської та культурологічної складової освітнього процесу.

«У чому різниця між європейською і українською освітою: в Європі архітектори отримують глибші знання з економіки, історії, філософії. А в нас, не зважаючи на такий довгий навчальний процес і навіть поширене навчання на магістратурі, архітектори все одно мають більш технічну підготовку», – стверджує Андрій Пашенько. Хоча насправді архітекторам важливо розуміти вплив історичних процесів на розвиток мистецтва, знати етапи розвитку будівельної сфери, мати уявлення про причини виникнення різних архітектурних стилів. 

Юліан Чаплінський погоджується, що багатьом архітекторам сьогодні не вистачає розуміння культурних процесів: «Люди не знають філософію різних епох та її вплив на архітектуру. Наприклад, не можуть пояснити чому в період Ренесансу будували саме так, а не інакше, чому в архітектурі виник хай-тек. А якщо людина не може пояснити які історичні або економічні процеси впливали на мистецькі явища, то не зможе критично оцінити використання цих стилів у сучасній архітектурі, не зможе усвідомлено проєктувати і впроваджувати інноваційні архітектурні рішення».

Відсутність взаємодії з міським середовищем

Сьогодні в Україні тема відновлення й переосмислення міських просторів є однією з найактуальніших. Однак «місто майбутнього», про яке постійно згадують в контексті відбудови, потребує професійних фахівців, які розбираються у містобудівних процесах. Проте експерти зазначають, що наразі в країні не готують потрібних фахівців, які мали б достатній рівень компетенції. 

«Освіта у сфері містопланування у нас навіть гірша, ніж в архітектурній», – каже Анна Іскіердо.

Адже в університетах архітекторів взагалі не навчають взаємодіяти з громадою та не дають необхідного досвіду участі в розвитку міського простору. Тому можливість створювати проєкти, які б задовольняли реальні потреби населення, стала б для студентів додатковою практикою та мотивацією.

І державі слід допомогти у реалізації такої ініціативи, як пояснює Юліан Чаплінський: «Наприклад, можна було б створити платформу, де очільники міст інформували б про запити у своїх громадах. Комусь потрібна школа, комусь – ЦНАП, комусь – відновлення історичної будівлі. Архітектори могли б обирати проєкти, які їх найбільше цікавлять, та змагатися за них на тендерній основі. Це стало б хорошим тренуванням для майбутніх архітекторів перед роботою у реальному житті».

Коментарі:

    Poltavchenko Roman :

    Пане Андрію! У Вас недостовірна інформація. У Київському фаховому коледжі архітектури , будівництва та управління ВЕДЕТЬСЯ підготовка здобувачів освіти за спеціальністю 191 «АРХІТЕКТУРА ТА МІСТОБУДУВАННЯ», але, на жаль, відповідно до нового переліку галузей та спеціальностей затвердженою в 2024 році, рівень фахового молодшого бакалавра( середня ланка) за цією спеціальністю ВИЛУЧЕНО. Ми були б дуже вдячні, аби Ви допомогли нам повернути підготовку здобувачів фахової передвищої освіти за цією спеціальністю. До речі , така ж сама ситуація і у Львові.

    De :

    Отже, а який висновок і що з цим робити? Думка фахівців зрозуміла: освіта неліквідна, підходи у навчанні застарілі, студентів розбиратися не вчать, переконувати не навчають, практичних навичок не достатньо і т.п. – освіта погана!
    Але, по-перше: скажіть будь ласка, шановні архітектори – а де саме – отримали освіту кожний з вас ?
    По-друге: хто всі ці проблеми має вирішувати і які конкретні кроки для цього треба зробити?
    Бо конкретну пропозицію з планом дій озвучив лише пан Васильєв.
    Зберіться разом, створіть запит до Міністерства освіти, напишіть відкритого листа або навіть зустріч. Пропозицію до змін в освітній програмі. Запропонуйте в університетах практику у своїх компаніях (хай з невеликою, але оплатою – щоб студент зрозумів: що його знання можуть бути ліквідними – конвертованими! – це мотивує). Або власний курс.
    Запропонуйте, ініціюйте створення власної архітектурної школи – такий собі “Український BAUHAUS”. Можливо цю роль зайняв ХША – це дуже круто – але якщо замало… допоможіть Дроздову.
    Хто як не архітектори – мають передавати свої знання майбутнім архітекторам? Держава – це кожний з нас, як не парадоксально, з певною відповідальністю.

Вам доступний лише перегляд коментарів. Зареєструйтесь або увійдіть, щоб мати можливість додавати свої думки.

*Ці коментарі модеруються відповідно до наших правил ком’юніті

Newsletter button
Donate button
Podcast button
Send article button