Amazon підвищує ціни на всьому ринку, навіть для тих, хто не користується платформою
Amazon фактично накладає системний податок на весь ринок.
Amazon фактично накладає системний податок на весь ринок.
Зроби добру справу і отримуй винагороди!
Нам як ніколи потрібна ваша підтримка. «Хмарочос» пише про розвиток міст 11 років та 151 днів. За цей час ми опублікували 27816 новин та статей. Ми потребуємо вашої допомоги, щоб продовжувати якісно працювати далі. Приєднуйтесь до Читацького товариства «Хмарочоса» та отримуйте приємні бонуси від редакції: квитки на культурні заходи в Києві, фірмовий мерч та актуальні книжки, можливість пропонувати редакції теми та багато іншого.
Стати членом Товариства | Хто ми такі?

Компанія Amazon створила у США ринкову ситуацію, в якій констролює вартість товарів не лише на своій платформі, але і в інших магазинах. Цей феномен пояснює оглядач технологій Корі Докторов, автор недавно опублікованої книги Enshittification про системну деградацію онлайн-продуктів і сервісів.
В основі мнопольного становища Amazon лежить угода про «режим найбільшого сприяння» — Most Favoured Nation, або MFN. Це умова, за якою одна сторона гарантує іншій не гірші умови, ніж будь-кому іншому. Тобто продавець не має права продавати Amazon за більшою ціною, ніж на інших майданчиках. На Amazon завжди має бути найнижча, або принаймні не вища ціна, ніж будь-де.
«Ціни на Amazon такі самі, як у Walmart і Target, такі ж, як і у вашому місцевому магазині за рогом, і навіть якщо ви купуєте безпосередньо у виробника», — пише Докторов.
При цьому Amazon бере з продавців великі комісії, плату за користування Prime і так звані junk fees, що можуть сягати 60% від вартості товару. Під час написання книги Докторова ці junk fees становили 45–51%, але останні дослідження свідчать, що частка зросла до 50–60%.
Junk fees визначають, яке місце товар займатиме в пошуку. Ідея онлайн-магазину Amazon відпочатку полягала в тому, щоб показувати покупцеві найрелеватніший його запиту товар. Насправді ж перші сторінки пошуку видають не відповідний результат, а той, який оплатив продавець. Саме тому Докторов радить покупцям шукати товари з Amazon через пошук у гуглі. Ці побори принесли корпорації 58 мільярдів доларів за минулий рік.
Продавцям, відповідно, потрібно якось компенсувати ці витрати. Згідно з угодою, вони не можуть підвищити ціну на товар лише на Amazon, який, власне, і стягує ці додаткові побори. Тому підвищення цін відбувається коштом інших мереж. Вартість товару зросте у супермаркетах Walmart, Tesco, най сайті eBay тощо. Тобто Amazon фактично накладає системний податок на весь ринок.
Для продавців альтернатива — залишити Amazon. Але позаяк половина з них отримують понад 80% свого доходу від Amazon, такий крок означає руйнування їхнього бізнесу.
У Європі відкидають режим MFN для Amazon. Але й у США здійснюються спроби вплинути на монополію корпорації. Так, у 2021 році позов за антиконкурентну поведінку подав округ Колумбія, у 2022-му — штат Каліфорнія. Окремо група клієнтів Amazon подала колективний позов у Сіетлі.
На додачу, сам Amazon копіює найуспішніші товари своїх клієнтів, користуючись даними продажів на своєму ж сайті, та продає аналоги вже під своїми брендами. Більш того, Amazon часом бронює фабрики, які виробляють товари, тому коли продавці оригінального товару звертаються за новою партією на виробництво, змушені місяцями чекати черги.
Докторов порівнює стратегію Amazon з евкаліптом і навіть пропонує термін «евкаліптовий капіталізм». Це інвазивний вид, який, розростаючись на території, розкидує навколо листя, що є найдзвичайно займистим завдяки високому вмісту ефірних олій. Пожежі випалюють навколишню рослинність, лишаючи сам евкаліпт (про те, яку проблему він становить у Потугалії, ми згадували тут).
У цій статті можете почитати докладніше про книгу Докторова, де він пояснює, чому і яким чином псуються онлайн-платформи та сервіси, такі як Facebook, Google, Amazon та інші.
© Хмарочос | 2025
Коментарі:
*Ці коментарі модеруються відповідно до наших правил ком’юніті