Нові правила також забороняли ремонтувати вцілілі дерев'яні оселі, які вже не вписувалися в нову забудову. Тому містяни отримували нові ділянки для будівництва, але тепер їхнє розташування цілком залежало від статків землевласника. Окрім фасадів, вони також мали узгоджувати з чиновниками, як виглядатимуть паркани та в'їзні ворота до будинку. Натомість внутрішнє планування своєї оселі кожен міг робити на власний розсуд.
Відтак по периметру наново прокладених подільських вулиць стали будувати «зразкові» садиби. Їх замовляли у різних архітекторів, а зводили — швидко й легко: спершу з'являвся підмурок з каменю, далі — перший поверх з цегли, а над ним — другий, вже дерев'яний. Значну частину будинків продовжували зводити дідівськими методами — з самого лише дерева. Фасад, який виходив на вулицю, намагалися всіляко оздобити.
Київська архітекторка Валентина Шевченко (авторка проектів реставрації Гостиного двору й Контрактового будинку) особливо відзначала творчість тогочасних зодчих, які «привносили в архітектуру фасадів риси, відмінні від офіційної архітектури — і виступаючі карнизи, і декоративні стрічки, і облицювання каменем...».
Кількість кімнат, їхнє розташування та інтер'єрні рішення цілком залежали від смаків та грошовитості власників. Хтось обходився «прожитковим мінімумом»: вітальня, спальня, дитяча кімната і кухня. Більш заможні подоляни облаштовували бібліотеки, музичні й більярдні зали, а також окремі кімнати для прислуги.
За будинками подоляни, як правило, висаджували сади і зводили додаткові господарські споруди. Так, історики наводять їхній перелік у садибі київського архітектора Андрія Меленського, яка зведена у 1818 році на перетині вулиць Хорива та Костянтинівська, – сарай, льох і стайня.
Пізніше київські архітектори — вже за радянських часів — називатимуть тогочасну подільську забудову «стихією міщанського самобуду».