Це – спонсорський матеріал, вихід якого став можливим за фінансової підтримки партнера. Тема статті і текст розробляється з урахуванням його побажань.
Будинки без господарів:
Кияни розповідають, як насправді живеться у домівках без ЖЕКів та ОСББ
У Києві налічується понад тисяча будівель, де були створені об'єднання співвласників багатоквартирного будинку (ОСББ). Їхні мешканці спільно вирішують житлові проблеми — контролюють якість комунальних послуг і впроваджують енергоощадні технології, облаштовують своє подвір'я і стежать за його безпекою, домовляються, де паркувати автівки, а де — саджати дерева. Проте переважна більшість мешканців як щойно зведеного, так і старого житлового фонду, все ж, користуються послугами управляючих компаній (колишніх ЖЕКів).


«Хмарочос» у партнерстві з мобільним додатком SFERA з'ясовував, з якими проблемами стикаються жителі багатоквартирних будинках і як їх ефективно вирішувати.


Зоя Звиняцківська
журналістка, історик моди
Я живу в п'ятиповерховій сталінці у центрі міста. Наш будинок доволі компактний, у ньому п'ять під'їздів та 52 квартири. За його утримання відповідають працівники місцевого ЖЕКу, але роблять вони це вкрай погано.
Довідка: Класичні «сталінки» зводили з 1935 по 1960 рік, головний матеріал — цегла. Довоєнна архітектура цих будинків вирізнялася багатим ліпним декором та вишуканими формами. Після Другої світової війни, коли в СРСР розпочалася боротьба з архітектурними надлишками, їхній фасад стає більш простим і аскетичним. «Сталінська» квартира, як правило, має від двох до чотирьох житлових кімнат, просторі коридор і кухню, а також високі стелі — від трьох до чотирьох метрів. Перекриття, здебільшого, дерев'яні. Будинки, в яких жила радянська номенклатура, нерідко налічували понад п'ять поверхів — їх облаштовували ліфтами й індивідуальними сміттєпроводами.
Звісно, байдуже ставлення комунальників до ввіреної їм території — проблема не тільки нашого двору. Це можна спостерігати по всьому місту. У нас і досі існує міська легенда, якщо постійно дзвонити до свого ЖЕКу, обриваючи їм слухавку, то вони почнуть працювати як слід. На жаль, цей лайфхак не працює. На те, щоб змусити комунальників виконувати свою роботу, витрачається забагато часу, але проконтролювати якість їхніх робіт ви все одно не зможете.


Власне, це й підбурило мене організувати ОСББ, принаймні, спробувати це зробити. Мені здавалося, що мешканці нашого будинку зможуть об'єднатися та спільно керувати власною територією. Була й інша мотивація — комунальні тарифи невпинно зростали, а якість комунальних послуг залишала бажати кращого.
Крім того, на першому поверсі нашого будинку є комерційні приміщення. До них я не маю жодних претензій — ще на стадії проектування вони були задумані, як торговельні місця (раніше там був магазин). Але все, знову ж таки, впирається в гроші: у нас єдиний лічильник на весь будинок, і останнім часом ми стали отримувати величезні рахунки за опалення. Є підозра, що витрати на комунальні послуги, спожиті комерсантами, просто «розкидають» на весь будинок. Але вони не зобов'язані перед нами звітувати, адже ми лише прості жителі.


Тому я хотіла зовсім інакше вибудувати комунікаційні процеси у будинку, коли власники квартир на рівних спілкуються з власниками комерційної нерухомості. Понад це, вони стають рівноправними партнерами і можуть спільно вирішувати важливі для обох сторін проблеми (наприклад, разом впроваджувати ефективне енергощадження).
Як ви оплачуєте рахунки?
Я старанно вивчаю фінансові звіти нашої керівної компанії, уважно відстежую їхні доходи та видатки, і бачу, що часто наші гроші йдуть невідомо куди. Простий приклад: до тарифу, який ми сплачуємо за утримання прибудинкової території, входить окрема сума за прибирання снігу. Весь будинок платить за це 740 гривень на місяць. Але у графі витрат нашого ЖЕКу стоїть нуль. І дійсно, справжній нуль, адже взимку ми не можемо нормально пройти власним подвір'ям.


До всього цього додалося те, що чиновники тихцем продали наш підвал з усіма комунікаціями. Новий власник заповзявся робити там ремонт і ми взагалі не знаємо, що там має бути. На контакт з нами він не йде.


У нашому будинку я маю репутацію «пробивної» людини. Всі мої знайомі сусіди пам'ятають, що я «активістка». Але коли взялася організовувати ОСББ, виявилося, що я — один у полі воїн. Я підготувала інформаційну листівку, у якій пояснювала, чому нам потрібне таке об'єднання, як воно працюватиме, які чинні проблеми допоможе вирішити. Але зіштовхнулася із загальною позицією: «Ти молодець, ми з тобою, ми тебе обов'язково підтримаємо, але не зараз, бо не можемо і дуже зайняті». Серед моїх сусідів знайшлася лише одна людина, яка погодилася щось зробити — обійти своїх сусідів та поговорити з ними.


Деякі сусіди дали мені свої контакти. Зараз у мене є дванадцять телефонних номерів на 52 квартири. Планую створити групу у Viber, і зрозуміти, чи готові наші мешканці вирішувати системні проблеми у будинку. І якщо не з'являться сусіди, які включаться до цієї роботи, то це означає, що будинок не готовий до самоуправління і люди будуть чекати, поки держава не зробить їм щось задарма. А в ОСББ треба самим за все платити і це людей одразу охолоджує. Чи не перше, що у тебе запитують сусіди: а гроші на це треба здавати?
Мобільний додаток SFERA значно спрощує комунікацію між мешканцями та управляючою компанією, яка доглядає за будинком та його територією. Зокрема, у пригоді стане спеціальний розділ додатку «Календар», де можна заздалегідь прописувати графік усіх запланованих робіт у будинку та на подвір'ї. Таким чином, мешканці зможуть контролювати, чи виконали працівники завдання в установлений час, а також оцінювати їхню роботу. Для останніх буде регламентовано час, впродовж якого вони мають реагувати на кожну ситуацію. В іншому розділі «Послуги» можна буде залишати заявку — наприклад, на позапланове прибирання або ремонтні роботи.

Данило Ваховський
маркетолог, піар-стратег
Я живу у п'ятиповерхівці на Дарницькому бульварі. У цьому будинку народився і виріс, потім пішов у самостійне плавання. У 2014 році мої батьки звели будинок за містом й переїхали до нього. Деякий час тут ніхто не жив, а квартиру навіть встигли пограбувати. Тому я знову поселився тут.
Довідка: Цей будинок на Дарницькому бульварі був зведений у 1964 році. Український архітектор Юрій Рєпін, один з проектантів київського району Теремки, відносить споруди цього періоду до другого покоління «хрущовок» — вже дещо покращених, але збудованих так само, за принципом непродуманої економії. Квартири були доволі скромними: за тодішніми розрахунками, оптимальною житловою площею для однієї людини вважалися 12 квадратних метрів. Заощаджували проектувальники і на ліфтах — мовляв, здолати сходи на п'ятий поверх ще можна без особливих проблем. Натомість, на озеленення дворів грошей не шкодували.
Будинок знаходиться у доволі зеленому районі. Під нашими вікнами колись був справжній сад. Ним опікувалися старі люди, які жили тут ще з шістдесятих років. Сьогодні все стало набагато гірше — з кожним роком дерев стає менше. Робітникам місцевого ЖЕКу на це байдуже.


Коли моя мати жила у цьому будинку, вона завжди витрачала багато часу, щоб змусити комунальників хоч щось зробити. Можна сказати, що благоустроєм прибудинкової території завжди займалися місцеві мешканці. Іноді це навіть йшло всупереч чиїмось інтересам — наприклад, наш будинок єдиний на всьому бульварі, де навколо подвір'я встановлена компактна металева огорожа, яка не дозволяє автовласникам залишати тут свій транспорт. Фактично, єдине, що роблять співробітники ЖЕКу — прибирають прибудинкову територію. Принаймні, з цим вони спроможні впоратися.
Мій будинок — доволі проблемний, як і більшість старого житлового фонду, якому понад п'ятдесят років. Дах протікає, труби промерзають, комунікації зношуються.


Але головна проблема криється у повній байдужості наших мешканців. Колись тут було заведено спільно вирішувати проблеми — сусіди допомагали один одному, чимось підстраховували. Сьогодні ніхто ні з ким не спілкується і навіть не вітається. Старі мешканці, які мали час і натхнення доглядати за подвір'ям, помирають. На їхнє місце заїжджають нові квартиранти. Їх мало хвилює те, що відбувається з будинком. От хіба що він почне валитися разом з ними…
Чи задовольняє вас робота ЖЕКа?
Чимало наших мешканців живуть дуже бідно, мають велику заборгованість за комунальні послуги і пиячать. Взагалі, алкоголізм — чи не найгірша проблема нашого «пролетарського» будинку. Тож в таких умовах створювати якесь сусідське об'єднання — як-от ОСББ — доволі небезпечно. Мої сусіди просто не готові брати на себе хоч якусь відповідальність. Так, один з наших мешканців регулярно викликає поліцію до сусідки, бо йому здається, що вона «варить наркотики». Звісно, нічого такого вона не робить, хіба що пісні про Ісуса співає на всю квартиру...


Три роки тому на нашому будинку з'явилися оголошення, що уряд примусово зажене усіх до ОСББ. І, мовляв, це буде великою проблемою для кожного мешканця, оскільки одразу у декілька разів зростуть комунальні тарифи. Тому був швидко організований рух за відмову від ОСББ та збереження чинного ЖЕКу. Декілька активних мешканців організували місцеві збори, які виглядали дуже сумно: декілька пенсіонерів, молодих жінок та два чоловіки напідпитку. Звісно, ніякої згоди вони не дійшли.
Одне з головних завдань SFERA — познайомити всіх жителів один з одним і налагодити між ними добросусідські відносини. Фактично, мова йде про локальну соцмережу, завдяки якій кожен мешканець не просто знає своїх сусідів, але й спілкується, радиться, організовує з ними зустрічі. У додатку є два окремих розділи: «Ініціативи» та «Пропозиції». Це своєрідна дошка оголошень — тут можна виставити на голосування свої пропозиції, обговорити ініціативи чи проекти управляючої компанії, описати актуальну проблему, яку слід колективно вирішити.

Павло Калюк
засновник спільноти «Подоляночка»
Я вже п'ятий рік орендую квартиру у будинку на Подолі. Він невеликий, всього на 12 квартир. Неподалік, у п'ятиповерховому будинку, живуть мої батьки. Мешканці їхнього будинку намагаються створити ОСББ із двома сусідніми, оскільки вони об'єднані спільним подвір'ям. Але цей процес лише починається.
Довідка: Дореволюційні будинки дуже цінують люди, які хочуть жити у «місці з історією», але водночас вони змушені миритися з їхніми вадами: зношені комунікації, застаріле перекриття, іноді — вузькі сходи та приміщення без вікон. Натомість тут широкі цегляні стіни, високі стелі, великі кімнати і обмаль сусідів.
Головна проблема наших будинків — відсутність майданчика для комунікації, де люди могли б збиратися, спілкуватися, вирішувати спільні проблеми. Хоча малоповерхова забудова, така як на Подолі, навпаки сприяє налагодженню зв'язків. Адже тут значно легше запам'ятовувати своїх сусідів, аніж у 25-поверхівці.


Інфраструктура наших будинків, на жаль, знаходиться у повному занепаді: розбиті дороги, захаращені під'їзди, подвір'я, запарковані автомобілями. Єдине, чим можуть похвалитися наші двори — це компактні ігрові майданчики, розраховані на зовсім малих дітей.
Єдине, що у нас роблять комунальники — з горем пополам прибирають подвір'я. При цьому зовсім незрозуміло, як ЖЕК використовує гроші, які йому сплачують. Роботи проводяться дуже неякісно. Фактично, єдине завдання комунальників — освоїти гроші, у них відсутня мотивація робити щось наперед, вони зовсім не переймаються стратегією щодо розвитку будинку та його території. У будь-якій ситуації, де потрібна їхня участь, вже заздалегідь відома відповідь: грошей у нас нема, але ви тримайтеся. Тому, у разі якихось аварійних ситуацій у будинку, я завжди користуюся послугами приватних майстрів. Сьогодні значно простіше викликати сантехніка за свої гроші. У такому випадку все буде зроблено швидко і надійно.
Чи почуваєтеся ви у безпеці у своєму будинку?
На третьому поверсі будинку, де я зараз мешкаю, нещодавно відкрили хостел. Для наших мешканців це породило купу проблем — гості постійно палять, шумлять і залишають після себе купу сміття. При цьому зв'язатися із власниками квартири неможливо, а поліція нічого зробити не може.


ОСББ у будинку моїх батьків почали створювати після того, як удвічі зросли тарифи за утримання прибудинкової території. Тоді окремі мешканці почали задумуватися, на що витрачаються кошти. Але загалом мешканці не активні, майже ніхто не проявляє ініціативу і часто недовірливо ставиться до людей, які намагаються щось організувати. А організовувати треба — так, будинок, де живуть батьки, стоїть на підземних водах і фундамент починає потроху «пливти». Будинку вкрай необхідний капітальний ремонт, від якого комунальники відмахуються і удають, що технічний стан будівлі їх не стосується. Крім того, нам потрібно врятувати від захоплення та подальшої приватизації місцевий підвал. Але щоб оформити його документально та використовувати для якоїсь корисної справи, також потрібне ОСББ.


Мене тішить, що спілкування між сусідами у наших будинках стає кращим. Наприклад, взимку ми разом розчищали подвір'я від снігу, тоді до нас приєднались мешканці сусідніх будинків. На жаль, у нас досі немає практики спільного проводження часу, як, наприклад, в США, де мешканці збираються на барбекю. Наших людей поки що єднають лише спільні проблеми.
Реєстрація та авторизація у додатку SFERA дуже прості, а всю необхідну інформацію мешканець зможе налаштувати під себе, розбиваючи її по темах. Так, в особистому кабінеті можна буде зберігати скани документів та отримувати рахунки для сплати (дані з лічильників зчитуються автоматично, а платежі групуються за категоріями). Тут можна буде проводити фінансову перевірку, дізнаватися про актуальні міські новини та проекти, які стосуються будинку та прибудинкової території, проглядати зображення з будинкових відеокамер та лишати повідомлення для консьєржів. Також в розділі «Ініціативи» можна організувати спільні заходи та збори.
SFERA living system — інноваційна автоматизована система управління будинком. Вона включає управляючу компанію, систему «розумний будинок», мобільний додаток SFERA і чат-бот для мессенджерів. Завдяки цій системі жителі можуть контролювати усі процеси, які відбуваються у будинку, стежити за якістю надання комунальних послуг і прозорим використанням коштів.


Центр керування системою сповіщає про всі аспекти життя будинку завдяки датчикам, встановленим у приміщеннях і на подвір'ї. Це датчики температури, затоплення, зачинених/відчинених вікон і дверей, цифрових лічильників, а також система керування паркінгом. Так, на одному екрані показуватиметься і температура повітря в будинку, і графік прибирання, і зображення з будинкових відеокамер.


Диспетчер реагує на все, що стосується життєдіяльності будинку — тому мешканці можуть цілодобово звертатися до сервіс-менеджерів, замовляти необхідні послуги через консьєрж-сервіс й інформувати про свої проблеми. Робити все це можна зі смартфона — попередити консьєржа про прихід гостей, дистанційно відчинити двері у під'їзд, замовити доставку продуктів або техніки.
Made on
Tilda