Зроби добру справу і отримуй винагороди!
Нам як ніколи потрібна ваша підтримка. «Хмарочос» пише про розвиток міст 10 років та 299 днів. За цей час ми опублікували 26316 новин та статей. Ми потребуємо вашої допомоги, щоб продовжувати якісно працювати далі. Приєднуйтесь до Читацького товариства «Хмарочоса» та отримуйте приємні бонуси від редакції: квитки на культурні заходи в Києві, фірмовий мерч та актуальні книжки, можливість пропонувати редакції теми та багато іншого.
| Хто ми такі?

Читайте нас в Telegram, Twitter, Instagram, Viber та Google Новинах
rada

У четвер, 18 червня, Верховна Рада прийняла в першому читанні новий Закон «Про місцеві вибори». На документ ще чекає купа правок, але вже зараз можна робити висновки. Розбираємось, як нова виборча система працюватиме у Києві.

За новим Законом у міській раді не може бути більш ніж 80 депутатів (у містах з населенням понад 1 500 000 осіб). У чинній Київраді 120 депутатів, а отже восени їхня кількість після виборів зменшиться на 40 осіб. Відповідно, Київ мають поділити на 80 одномандатних виборчих округів з приблизно однаковою кількістю виборців у кожному. На окрузі партія або блок може висунути від нуля до двох кандидатів.

У чистому вигляді з Закону прибрали мажоритарну систему. Нагадаємо, минулого разу Київ поділявся на 60 округів, у кожному з яких обирали депутата-мажоритарника. Інші 60 депутатів проходили у Київраду за партійними списками.

Тепер прохідний бар’єр для партій становить 5%, для виборчих блоків — 7%. Раніше блоки на місцевих виборах були заборонені, а бар’єр для партій становив 3%.

А тепер найцікавіше — пояснення нової виборчої системи. На виборчій дільниці кожен виборець віддає один голос за конкретного депутата від партії або блоку, якого висунули у окрузі, де виборець проживає. Але його голос враховується двічі: як голос за партію, яку представляє кандидат, при розподілі місць у Київраді (якщо партія або блок проходить виборчий бар’єр), та як голос за депутата у списку партії, яка отримує місця у Київраді.

Тобто за новою системою виборчий список кожної партії, яка проходить у Київраду, формується у вигляді рейтингу, де кожен кандидат отримує місце в списку відповідно до кількості голосів у себе в окрузі. Раніше список формувався всередині партії і був “закритим”.

Приклад для розуміння. Депутат Петренко з партії «Омега» отримав у себе в окрузі 35 000 голосів виборців. Його партія подолала прохідний бар’єр завдяки його голосам та голосам за інших кандидатів від цієї партії та проходить у Київраду. Відповідно до звичайної пропорційної системи, вона отримує 23 місця у міськраді. Депутат Петренко зі своїми 35 000 голосами виборців стає першим у списку, адже серед кандидатів від партії “Омега” з усього Києва він отримав найбільше голосів. Другим стає інший депутат, який отримав менше голосів, третім – іще менше, і так далі, поки не заповняться усі 23 місця в Київраді.

Таким чином створюється конкуренція між партіями, а також конкуренція між кандидатами всередині партії, що теоретично має стимулювати кожного кандидата активніше працювати з виборцями. Що новий Закон означатиме на практиці – розповідає політичний консультант Петро Охотін.

okhotin
Петро Охотін

політичний консультант

«Зміни, які несе законопроект 2831-3, найбільш є вигідними рейтинговим партіям, які можуть подолати 5%-ний бар’єр. І відкриває нові можливості для кандидатів, які працюють на свій бренд. Потреба у впізнаваних на місцях політиках вносить свої корективи. Партійні організатори пропонуватимуть потенційним кандидатам купити місце в бюлетені.

Однак з цим законом така покупка не гарантуватиме перемоги. Більшість партій мають спікерів на всеукраїнському рівні, проте на регіональному рівні відчувається брак яскравих лідерів. Цікаво виглядає ситуація в Києві. Наприклад, рейтингова “Самопоміч” фактично не має впізнаваних у столиці кандидатів. Можливість того, що УДАР і “Солідарність” підуть на вибори різними командами також показує кадровий голод цих двох політичних сил (які наразі ще пробують зберегти єдиний бренд “Блоку Петра Порошенка”).

У інших структур ця проблема стоїть ще більш гостро. Виборець голосуватиме не лише за партію, але й за кандидата. І тут з’являється простір можливостей для кандидатів, які мають хорошу впізнаваність, але не можуть змагатися з “грошовими мішками” у ресурсі. Якою може бути стратегія політиків місцевого рівня? Потенційні кандидати повинні працювати з персональним брендом і створювати власну мережу прихильників. Це допоможе їм стати більш цікавими для керівників прохідних партій і спонукати останніх до переговорів».

Коментарі:

Вам доступний лише перегляд коментарів. Зареєструйтесь або увійдіть, щоб мати можливість додавати свої думки.

*Ці коментарі модеруються відповідно до наших правил ком’юніті

Newsletter button
Donate button
Podcast button
Send article button