Читайте нас в Telegram, Twitter, Instagram, Viber та Google Новинах

12-поверховий панельний будинок на розі Володимирської і Богдана Хмельницького – чи не найбільш суперечливий приклад радянського будівництва у Києві. Містяни не полюбляють цю споруду через різкий контраст з оперним театром та навколишньою забудовою. Але при цьому будинок можна вважати найбільш помітним з архітектурної точки зору серед його ровесників.

Читайте також у серії «Монстри модернізму»:

Наземні вестибюлі київського метрополітену

Експериментальний масив Комсомольський на Дарниці

Круглі ринки Алли Аніщенко

Архітектор Михайло Буділовський про свої проекти у Києві

Будівля КІМВ та Інституту журналістики

Київський телецентр

Комплекс університету ім. Т.Г. Шевченка в Голосієві

Адреса: Володимирська вул, 51/53.
Архітектори: В. І. Гопкало, Г. М. Горський.
Роки будівництва: 1965-1969.
Конструкція: каркасно-панельна.

Історія

Історія цього будинку сягає середини шістдесятих років XX століття. Замовником будівництва виступила Академія наук УРСР. У повоєнні роки академічна номенклатура – академіки, члени-кореспонденти і керівники організацій потребували нового житла. Як пише у своїй книзі «Полвека глазами архитектора» київський зодчий Валентин Єжов, головний архітектор проекту Вадим Гопкало запропонував проект п’ятиповерхового будинку. Але на нараді з замовником і підрядником (Держбуд) було вирішено будувати 10-поверхівку (згодом, 1969 року, збудували взагалі 12 поверхів), хоча Гопкало був проти збільшення висотності.

DSC06257

Перші спроби знизити висотність та змінити зовнішній вигляд будинку відбулися ще у вісімдесятих. Тоді було запропоновано змінити пластику фасаду з горизонтальної на вертикальну, що зкомпенсувало б висоту. Друга спроба датується 2005 роком. Тоді столичні архітектори представили свої візії перетворення будівлі – з облицюванням дзеркальним склом, надбудовою вежі та забудовою подвір’я. Ці проекти реалізовані не були.

Мешканець будинку Лео Агамян зазначає, що жити тут досить незручно: «мала кількість магазинів поряд, відсутні місця для прогулянок з дітьми, адже у Софію вхід платний, а парк Шевченка – забруднений. Часто перекривають рух Володимирською. В будинку тонкі стіни, багато квартир здаються у подобову оренду, що створює незручності. Великі вікна мешканці забудовували до звичайної висоти через холод. Також наявний цілодобовий шум з дороги, через пил від якої забруднюються вікна».

 

s_04_126[1]

Проект реконструкції фасаду за авторством Сергія Казарянца. 2005 рік.

Лише до Євро-2012 будинок утеплили і пофарбували у зеленкуватий колір (первісний колір – блакитний).

Снимок

Візуалізація з журналу «Будівництво та архітектура» за 1967 рік.

Впродовж радянських років і 90-х у будинку жили виключно академіки і їхні родини. Але у XXI столітті склад населення будинку став змінюватися. Тут з’явилися численні хостели, офісні приміщення, а квартири стали здавати в оренду.

Особливості планування і зовнішнього вигляду

Будинок різко відрізняється від решти «хрущовок» і «брежнєвок» того часу. Його фасад розрізано так званим «стрічковим» склінням, прийом якого сягає ще довоєнного конструктивізму. Завдяки цьому утворилися величезні вікна-вітрини на всю ширину кімнати.

Більшість квартир тут односторонні, анфіладного типу – кімнати розташовані уздовж довгого коридору. Однобічність квартир створює певні проблеми з освітленням і провітрюванням. Елементи каркасу будівлі у вигляді колон і балок забирають корисну площу у квартирах. Зате у кожній секції є дві сходові клітини і два ліфти.

12498945_10208138542134979_843723718_n-2

Сходова клітина на 12 поверсі.

Будинок має геометричну форму, паралелепіпед без жодної зайвої деталі. Іншим київським багатоповерхівкам далеко до «академічного» будинку за чистотою форми і деталей. На жаль, фасад будівлі з боку Володимирської великою мірою спаплюжено склінням балконів, новими вікнами і вивісками.

Будинок на Володимирській можна порівняти з іншим проектом Вадима Гопкала того часу – 18-поверхівкою на Богдана Хмельницького, 39, який зводили для співробітників одного з міністерств.

Не зважаючи на більші розміри, цей будинок майже незнаний серед містян. Головна причина – він майже не проглядається у навколишній забудові. Крім цього, його фасад виконаний більш примітивно – відсутній чіткий ритм лоджій і вікон, будинок темний, чорно-сірий, і нині справляє гнітюче враження. Він не замикає перспективу вулиці або площі, його видно тільки з відстані у кілька десятків метрів.

DSC05873

Будинок на Хмельницького, 39.

Взагалі, обидва будинки Гопкала можна назвати унікальним прикладом житлової гігантоманії кінця шістдесятих. Їх важко порівняти як з крихітними п’ятиповерхівками 60-х, так і з типовою забудовою 70-х. Ці будинки поєднують надлюдський масштаб з простотою форми, уподібнюючись до найвиразнішого прикладу модернізму СРСР – Нового Арбату, який прозвали вставною щелепою Москви. Подібні гіганти почали з’являтися у Києві лише у 80-х роках під час забудови Троєщини і Оболоні, але їхні форми і оздоблення були далекі від лаконізму пост-Відлиги.
circle (3)

Євгенія Губкіна,
архітекторка

«Контраст – один з основних принципів модернізму і радянської архітектури. Проектування і будівництво споруд за принципом контрасту є звичайною справою, цей метод рекомендують студентам у всіх архітектурних вузах. Не можна створювати будівлю, що буде повністю відповідати навколишньому середовищу.

Контекст може використовуватися в аспекті висоти, масштабу будівлі, але вираз має бути сучасним. А якщо він сучасний, то він протиставляє себе історичним будівлям. Таким чином, створюється різноманітне середовище, прості лінії будинку виглядають виграшно на контрасті з пишним декоруванням київських дореволюційних будівель. На фоні цього будинку будівля з декором стає домінантою, привертає до себе увагу. Біле на білому не видно, деталі помітно на контрастах. 

Я вважаю, що нижчим цей будинок був би кращий, довга лінія робила б його більш унікальним, тому щараз він дещо важковаговий. Невисокий і довгий він був би більш витончений і динамічний».

Проблематика будинку аналогічна проблематиці київських радянських мікрорайонів взагалі. Це незадовільний стан фасаду, негативне ставлення киян, відсутність розуміння цінності цієї архітектури. До того ж вона ускладнена розташуванням будинку у центрі міста. Проекти щодо його модернізації могли лише погіршити ситуацію – псевдоготична вежа ніяким чином не вписалася б у київський ландшафт. Поряд з нею первісний проект виглядає навіть нейтрально.

Ідеальний варіант «вписання» будинку – це відновлення його вигляду у стані відразу після побудови – з чистим блакитним фасадом, незаскленими балконами і впорядкованими першими поверхами.

Перш ніж прочитати матеріал, розгляньте можливість підтримати нас. «Хмарочос» пише про розвиток міст 10 років та 122 днів. За цей час ми опублікували 24984 новин та статей. Весь контент – в безкоштовному доступі. На нас не впливає жоден олігарх чи великий бізнес, ми працюємо для наших читачів й читачок. Ваш внесок дозволить продовжити працювати нашій редакції. Долучіться до спільноти з сотень осіб, які вже підтримують «Хмарочос».
| Хто ми такі?

Коментарі:

Вам доступний лише перегляд коментарів. Зареєструйтесь або увійдіть, щоб мати можливість додавати свої думки.

*Ці коментарі модеруються відповідно до наших правил ком’юніті

Newsletter button
Donate button
Podcast button
Send article button