Читайте нас в Telegram, Twitter, Instagram, Viber та Google Новинах

Велосипедисти існують майже скрізь, де живуть люди. Але переважно тільки у великих містах вони об’єднуються у спільноти.

Читайте також інші статті з серії «Міські спільноти»:

Ультрас «Динамо»: Як футбольний фанатизм стає громадським рухом

Нова нічна культура Києва

Найвідоміші регулярні велосипедні події у світі – щомісячні велопробіги Critical Mass, щотижневі або щомісячні нічні поїздки Night Rides, щорічні «голі» велопаради задля привернення уваги до безпечних поїздок Naked Bike Rides, поїздки у вінтажному одязі на вінтажних велосипедах Tweed Runs та Retro Cruises, спонтанні поїздки у стильному одязі, підібраному під велосипед, під назвою Cycle Chic, регулярні події велосипедистів-ком’ютерів Bike to Work, і звісно, безліч велотуристичних груп. У Києві представлені майже усі з відомих світових велоспільнот. Ми вибрали найголовніші з них і дізналися про їхню ідею, історію, учасників та як до них можна долучитися в Києві.

  Night Rides

13255908_1193354170682866_418633649324919425_n

Коли: щосуботи о 22:45 (збір о 22:00)

Де: старт на площі перед метро «Арсенальна» або вхід до КМДА на Хрещатику

Перші нічні катання з суботи на неділю відбулися у Києві у 2014 році. За словами організаторів, на них приїхало четверо людей, на другі — вже 40, на треті — 120 людей. Зараз кількість учасників Night Ride іноді доходить до 700. Звичайно, така навала велосипедистів збирається не завжди, але навіть удвічі менша кількість учасників велозаїзду по нічному місту загрожує аварійними ситуаціями. Не випадково, навіть у професійних гонках є обмеження по кількості велосипедистів у пелотоні. Організатори нічних катань не втомлюються закликати до порядку і дотримання елементарних правил руху в колоні, хоча охочі їх порушити завжди знаходяться.

13327590_1193354484016168_2155473380178283531_n

За задумом, Night Ride — це не гонки на швидкість, а велокруїз у стилі лаунж (кілометраж — від 30 до 55 км у межах міста, швидкість — 18 км/ч). Минулого літа катання часто закінчувалися дискотекою і кінопереглядами на Трухановому острові під недобудованим мостом. Незважаючи на масовість Night Ride, велосипедисти течуть по Києву рікою без провідників (на відміну, наприклад, від «Критичної маси», яка відбувається удень). Організатори катань відмовилися від руху з провідниками, вважаючи, що маршали обмежують свободу руху велосипедної хвилі. Що стосується машин, то суботньої ночі на дорогах Києва їх небагато, до того ж, колону велосипедистів з увімкненими фарами видно здалеку. Тому небезпека найчастіше йде не від автомобілів, а від інших учасників Night Ride. Організатори кажуть, що пару разів траплялися завали на спусках, але тепер намагаються тримати на них невелику швидкість і сварять тих, хто обганяє сусідів.

13263798_1193354384016178_2086489690081469034_n

Вимоги: яскраве переднє і заднє світло на велосипеді, знання і дотримування правил руху в колоні

Євген Йохансон і Марі Волком: «Ми задумували Найт Райд з друзями з Electra Club & Friends як прогулянку на велосипеді. Хотіли показати, що велосипед — це не тільки туризм або спорт, а й зручний вид міського транспорту, на якому можна їздити у звичайному і навіть стильному одязі. У Києві досі є дивна звичка їздити по місту на гірських велосипедах. Віримо, що нам вдалося зробити свій внесок у розвиток міської велокультури: найбільше серед наших учасників власників круїзерів і сітібайків, хоча приїжджати на Найт Райд можна на будь-якому велосипеді».

Sunday off road бездоріжжям

12795560_186940855014521_678369052433387428_n

Коли: щонеділі або кожну другу неділю, час старту міняється, тому краще уточнювати на сторінці події.

Де: у глибині київських лісів, місце старту на Подолі, але можливі зміни.

Недільні катання для любителів продиратися крізь лісові хащі на велосипеді на початку 2016 року організували ті ж самі люди, що й суботній Night Ride. Любителі крос-кантрійних велосипедів (на сітібайках приїжджають одиниці) катають у київських парках та на околицях міста: ПДН, Голосіївському парку, Пущі-Водиці, Межигір’ю тощо. Причому не лише за хорошої погоди, але й у дощ та мороз.

Кілометраж Sunday off road — не менше 50 км (але були заїзди і на 70-80 км), швидкість – 20-25 км/год. На відміну від велокруїзних Night Ride, дівчат серед учасників катань по бездоріжжю меншість. На Sunday off road приїжджає від 40 до 50 людей.

Вимоги: справний велосипед, бажано гірський.

Євген Йохансон, один з організаторів: «Я їжджу на велосипеді змалку, раніше займався велоспортом, але зараз велосипед став для меня транспортом. Після двох років організації нічних велокруїзів Night Ride, ми вирішили урізноманітнити наші катання та зробити принципово відмінний формат — активний відпочинок за містом. Їздимо по бездоріжжю не кожної неділі, бо після суботніх велокруїзів, які часто затягуються до ранку, треба іноді відіспатися».

Нічні велоролерські та нічні велоріверські

13330904_1071904892874616_6167629736908869925_n

Коли: в ніч з п’ятниці на суботу, 0:00 (у холодні пори року – о 22:00), точний час варто щоразу перевіряти на сторінках подій

Де: Контрактова площа біля пам’ятника Сковороді (Нічні велоролерські) та Поштова площа (Нічні велоріверські, за прізвиськом їхнього засновника Олександра R1verа).

Це одні з найстаріших регулярних столичних велоспільнот: ролери та велосипедисти Києва почали разом кататися по ночах у серпні 2005. З того часу спільнота виросла удесятеро, збираючи під 200 учасників на найцікавіших поїздках. У колоні по двоє велосипедисти та ролери їдуть нічними вулицями й насолоджуються відсутністю автомобілів. Проїжджати складні перехрестя їм допомагають досвідчені «маршали SG» (security group). Ролери зазвичай їдуть попереду колони, а якщо їм складно заїхати на гірку, то вони можуть триматися за багажник або сідло велосипедиста. Маршрут щоразу різний, але обов’язково включає візит до цілодобового магазину на закупи і подальшу передислокацію на «матрас» (так називається відпочинкова частина поїздки, коли всі учасники у лісі або парку поїдають куплене і зустрічають світанок). Якщо зранку суботи ви бачите втомленого ролера, що повільно стрибає по бордюрах в бік метро, знайте – він щойно зустрів світанок і їде спати.

На Хеловін, Івана Купала, а іноді й взимку, велоролери влаштовують тематичні поїздки у відповідних костюмах. Такі велоподорожі збирають найбільше учасників, тому слідкуйте за анонсами подій у їхніх соцмережах і долучайтеся.

13177915_1026387727398479_9005462911690419684_n

Для власників роликів, які лише нещодавно навчилися їздити, повноцінна нічна поїздка може виявитися заскладною, тому Велоріверські влаштовують тренування по вівторках і четвергах з 20:00 до 22:00 на стадіоні «Старт» (вулиця Кирилівська). З листопада по березень тренування проводять на ролердромі «Дрімтаун» по вівторках і п’ятницях з 20:30 до 22:20. Усі тренування безкоштовні, як і участь у Нічних.

Вимоги: світло, засоби особистої безпеки, вода та їжа з собою, для ролерів – вправна і досвідчена їзда на роликах.

Едуард Ткаченко, один з організаторів Нічних велоролерських: «За роки існування Нічних велоролерських організатори змінювалися декілька разів — тим, хто починав цю справу, зараз уже за 40 і на їхнє місце прийшли інші. Цього року Нічні велоролерські святкуватимуть своє 11-річчя. Мене надихає можливість їздити в компанії друзів і однодумців, це почуття ейфорії, коли ти мчиш по нічному місту в колоні велосипедистів. Влітку катати вдень дуже спекотно, а прохолодної ночі — одне задоволення. Наша принципова відмінність від інших катань — це велика увага до організації руху колони, безпека для нас на першому місці. У нас з цим усе дуже серезно, за роки катань сформувалася система СГ (security group) — команди супроводу у світловідбивних жилетах і з раціями для оперативного зв’язку».

Олександр R1ver, Нічні Велоріверські: «Ми – спільнота активних людей, які не уявляють своє життя без роликів чи велосипедів. Ми дуже різні, але як одна сім’я. Любов до поїздок, швидкості, спусків, подолання перешкод та підйомів, розвиток — це об’єднує нас і ріднить. Велкам до нас!»

Розклад тренувань на роликах.

#наближаюамстердам (Kyiv Cycle Chic)

12376359_1001371689899840_8003132371164691715_n

Коли і де: щодня і скрізь.

Київська спільнота «Наближаю Амстердам» існує лише декілька місяців й об’єднує дівчат, що обирають стильний міський одяг для поїздок на велосипеді. Велосипедистки фотографуються поряд із велосипедом і публікують фото у фейсбук-групі та інших соцмережах з хештегом #наближаюамстердам. Таким чином, стильні велосипедистки надихають інших обирати велосипед для щоденних подорожей містом і не вагатися вдягати вбрання, у якому можна прийти і на роботу, і в банк, і на вечірку.

З 2012 року у Києві щороку (за винятком «воєнних» років) проводять Велопарад дівчат, на який закликають приїжджати саме у звичайному, красивому міському одязі, а не спортивному. Велопарад збирав до 300 учасниць за раз, і багато хто з них публікує фото у групі #наближаюамстердам, відтепер регулярно, а не лише раз на рік. До слова, дев’ятого липня Асоціація велосипедистів Києва планує провести черговий Велопарад дівчат, який цього року відбудеться під назвою #НаближаюАмстердам!

Вимоги: Сукні, спідниці, пальтечка, шалики, капелюшки, штани братів Маріо — все, що ви вважаєте за потрібне вдягнути під колір вашого велосипеда та очей! Їхати красиво, не поспішаючи, насолоджуватися ранковим теплом і вітром у волоссі. Квіти теж можна десь прикрутити. Або молоток. Або телескоп. Залежить лише від вашого стилю.

Ірина Бондаренко, автор ідеї: «Останнім часом у наших містах з’явилося багато челенджів для велосипедистів. Але досі ми не могли похвалитися «велосипедним шиком», окрім як на велопарадах дівчат та на чудових твідранах і ретрокруїзах. Ми вирішили, що настав час змінити цю реальність і почали їздити на велосипеді стильно! Наш девіз:I choose to cycle chic and, at every opportunity, I will choose Style over Speed!»

Критична маса (КМ) Critical Mass Ukraine

13321819_1246980691993782_1821614950414726114_n

Коли: кожна остання субота місяця, 12:00.

Де: парк Шевченка, місце збору біля пам’ятника Тарасу Шевченку.

Critical Mass (Критична маса) — це велосипедна подія зі світовим іменем. Якщо вірити Вікіпедії, то щомісяця вона відбувається у більш як 300 містах по всьому світу. Ініціатива вважається частиною соціального руху. У Києві Критмаса проходить не в останню п’ятницю кожного місяця, як це заведено у світі, а в останню суботу. «Хоча це певний протест, ми закликаємо до взаємоповаги між велосипедистами та іншими учасниками дорожнього руху», — кажуть учасники київської Критмаси.

Ця велоподія має на меті не лише весело провести разом час і популяризувати велосипед як міський транспорт, а й привернути увагу автомобілістів до велосипедного руху. Формат акції визначають як флешмоб, а гаслом КМ є слова: «Ми не блокуємо дорожній рух — ми і є дорожній рух». Велосипедисти їдуть колоною по дорозі без перекриття та супроводу патрульних, колону супроводжують лише маршали-добровольці.

Перші спроби проводити в Києві Критичну Масу робилися ще 2006 року, але регулярною КМ відбувається з 21 червня 2014 року. Окрім безпосередньо суботньої Критмаси, прихильники руху організовують тематичне катання «Велосипедом з роботи разом із Critical Mass Kyiv», яке теж стартує в парку Шевченка, але в будній день (ввечері третього вівторка місяця). У культурній програмі заходу — кава, фрізбі та спілкування, після чого велосипедисти роблять коло по центру Києва, а далі їдуть додому кожен у свій район, розбиваючись на колони.

13342903_1246980505327134_3337472115568708526_n

Вимоги: стандартні (не обганяти ведучого, не відставати, поважати інших, знати і виконувати ПДР, мати справний велосипед з переднім і заднім світлом)

Яна Журавська, учасниця велоруху: «У Критичної Маси організаторів немає, а є частина більш активних учасників, які всіляко сприяють її розвитку. КМ — це вже рух, з яким потрібно рахуватися на дорозі і в рамках велосипедних заходів. Найкраще велосипедисти помітні в групі. Так, іноді з цього виходить броунівський рух, але один з основних моментів масовості — це привернення уваги — до недоліків інфраструктури, до недостатньо розвиненої велокультури окремо взятого велосипедиста, до недоробок у правилах дорожнього руху щодо  велосипедистів, та багато до чого».

Критична Маса — це також можливість витягнути деяких невпевнених велосипедистів за межі їхнього району, показати, що можна рухатися по дорогах і як правильно треба це робити. Це можливість зустрітися зі старими друзями і завести нових. Це не тільки веселий захід у великій компанії, але й майданчик для отримання нової інформації: тренування, навчання ПДР, курси з першої долікарської допомоги за підтримки “Мотохелпу” (https://www.facebook.com/motohelp.kyiv), знайомство саме з велосипедним Києвом, врешті-решт.

Лось і Антилось від «ВелоТрої»

Коли: щотижня — «Антилось» по четвергах, «Дожени Троянського лося!» по вівторках, виїзд о 20:00.

Де: старт біля кінотеатру «Флоренція» (пр.Маяковського, 31).

Той випадок, коли районні катання стають традицією міського масштабу завдяки регулярності та хорошій організації. Хоча платформа «ВелоТроя» об’єднує велосипедистів за територіальною ознакою, сюди приїжджають кататися люди з усього міста і навіть передмість.

12243145_995467053828676_1582955842613812523_n

Маршрут обох катань обирається щоразу інший, не обмежується лише одним районом і може простягатися за Київ (наприклад, у Вишгородському або Броварському напрямках). Кілометраж Лося і Антилося становить 30-60 км. Відрізняється лише темп: ті, кого називають лосями, вкручують до 40 км/год, учасники «АнтиЛося» їдуть значно повільніше.  Іноді велоспільнота Трої влаштовує «викатки» новачків у Парку Дружби народів.

Хоча Троєщина має в Києві сумнівну славу, високий рівень велокультури на районі не лише піднімає йому авторитет, але й робить появу першого в Києві веломаршруту саме тут абсолютно закономірним явищем.

13254596_1121949291180451_1242674208624398408_n

Вимоги: дотримання ПДР і певних правил катання у групі задля комфорту всіх учасників.

Анна Даниленко, один з організаторів: «До нас приїжджають люди з усього Києва, бо, напевно, їм подобаються формати, які ми пропонуємо: швидко проїхатись після роботи, потренуватись, чи поїхати в дружній компанії цікавими місцями Києва. До нас тягнуться люди, котрі поділяють наші погляди на катання на велосипеді, адже це стиль життя. Особисто я познайомилась з великою кільстю людей, які стали добрими знайомими та справжніми друзями. Іноді в нас виникають цікаві ідеї і для їх реалізації знаходиться чудова компанія та підтримка. Велосипедні прогулянки забезпечують більший рівень щастя та позитивні емоції, а також дають можливість познайомитись з унікальними місцями Києва. Ну а гарна фізична форма — це приємний бонус до такого виду дозвілля».

«Наша епоха»

12654396_1675694066018779_5440483654912773631_n

Коли: щосереди, старт о 20:00, фініш близько опівночі.

Де: Позняки, Осокорки, Харківський масив, старт у парку Позняки біля фонтану «Груша».

Ще одне катання на Лівому березі Києва, яке об’єднує любителів велосипедної їзди Дарницького району і не лише, починаючи з березня 2014 року. За словами організаторів, «Наша Епоха» офіційно розшифровується як «Енергійні Позняківські Осокорківські Харківські Активісти». За два роки відбулося близько 90 велопрогулянок, не рахуючи катань вихідного дня та велопоходів за місто.

Темп поїздок «Нашої Епохи» 20-23км/год, кілометраж поїздок — від 20 до 60 км. Маршрут щоразу новий, організатори кажуть, що за два роки майже жодного разу не повторили його. Катаються не лише по спальних районах, а переважно лісами, полями, до річок і озер, у т.ч. ґрунтами та пісками. На середині подорожі влаштовують «матрас» — перепочинок на природі з вогнищем, сосисками і кефіром. Тут серйозно підходять до справи безпеки та їздять організованою колоною по двоє, без суттєвих розривів завдяки маршалам. Середня кількість учасників однієї покатушки — 30-50 людей.

12654410_1675693769352142_8395132039420203948_n

Вимоги: стандартні (не обганяти ведучого, не відставати, поважати інших, знати і виконувати ПДР, мати справний велосипед з переднім і заднім світлом)

Руслан Варення Lion, організатор: «У моїх друзів була потреба в регулярних велопрогулянках, а нічого подібного у нас, у Дарницькому районі, не було. Я був співорганізатором п’ятничної Нічної Велоролерської з 2013 року, тому в березні 2014 року вже мав достатньо досвіду, щоб створити свою покатушку. Звісно, що без підтримки друзів у мене б нічого не вийшло і все скінчилося б одним чи двома виїздами. Найбільше мене надихають три речі: позитивні відгуки, поява нових учасників покатушки та веселі матрасні посиденьки. Єдиним мінусом наших катань є пізній фініш (близько 00.00). Як показує практика, для багатьох потенційних учасників це надто пізній час, бо треба рано вставати на роботу. Але якщо це не проблема, то чому ви ще й досі не катаєте з нами?»

Logo_veliki.ua

Цю статтю було написано за підтримки Української мережі велопрокатів Veliki.ua. Редакція «Хмарочосу» та автори надзвичайно вдячні Veliki.ua за розвиток велоруху.

Перш ніж прочитати матеріал, розгляньте можливість підтримати нас. «Хмарочос» пише про розвиток міст 10 років та 120 днів. За цей час ми опублікували 24971 новин та статей. Весь контент – в безкоштовному доступі. На нас не впливає жоден олігарх чи великий бізнес, ми працюємо для наших читачів й читачок. Ваш внесок дозволить продовжити працювати нашій редакції. Долучіться до спільноти з сотень осіб, які вже підтримують «Хмарочос».
| Хто ми такі?

Коментарі:

Вам доступний лише перегляд коментарів. Зареєструйтесь або увійдіть, щоб мати можливість додавати свої думки.

*Ці коментарі модеруються відповідно до наших правил ком’юніті

Newsletter button
Donate button
Podcast button
Send article button