17 та 18 вересня у Києві вперше перекрили Бессарабский проїзд – невеличкий провулок, що з’єднує вулиці Велику Васильківську та Басейну. Створення тимчасової пішохідної зони відбулось в рамках Європейського тижня мобільності. «Хмарочос» пише про попередні результати експерименту та розмірковує над подальшою долею нового пішохідного простору.
На два дні частина Бессарабки стала пішохідною вулицею. Тут облаштували освітньо-ігровий майданчик для дітей, велопрокат, точки для спілкування про міську мобільність від громадських організацій, співробітники турецького ресторану винесли стільці, столи та парасольки і зробили літній майданчик для своїх гостей. Але найголовніше – пішоходи могли спокійно потрапити з вулиці Басейної на Бессарабську площу, не користуючись підземними переходами та не перебігаючи проїжджу частину з ризиком для життя й здоров’я. «Пішохідність» гарантували два екіпажі патрульної поліції. Щохвилини пішохідною зоною, як транзитом, користувались десятки людей. Власне, насамперед для покращення пішохідних зв’язків цей експеримент і проводився. Якщо ще зробити «зебри» та переходи, що регулюються світлофором, з інших боків ринку, то будь-хто зможе легко потрапити на Хрещатик, не псуючи нерви собі й водіям. Але це тільки початок історії. Нова пішохідна вулиця оголила декілька проблем, які ще належить вирішити.
На Бессарабский проїзд виходить декілька кафе і ресторанів, два магазини, Pinchuk Art Centre, один з входів до Бессарабського ринку та прохід до ТРЦ «Арена City». Приблизно за тиждень до акції майже усіх з цього списку було попереджено про дводенну подію та запропоновано долучитися до її організації. Вочевидь, ця інформація не була донесена до торговців й продавчинь на ринку – у суботу вдень вони зібрались та почали вимагати у організаторів пішохідної зони, щоб ті негайно завершили акцію і дали припаркуватись на вулиці клієнтам ринку. Крім того, поліцейські заборонили продавцям розвантажувати товар біля виходу з ринку. Справа в тому, що на Бессарабці «статусно» купляти продукти. Тут отоварюються публічні особи, бізнесмени, політики, їхні дружини чи чоловіки, а також кухарі. Тому продавці обурилися, що біля ринку зникла парковка (треба зауважити, що зазвичай на цій вулиці стоїть кілька десятків припаркованих авто), а отже їхні поважні клієнти поїхали за продуктами у інше місце, де не треба паркуватись за кількасот метрів і проходити їх пішки посеред міста, хоча поряд є підземний паркінг «Арени» та парковка біля «Мандарин Плаза».
Коротше кажучи, виник класовий конфлікт. З одного боку це торговці Бессарабського ринку, які продають продукти харчування, власники магазинчиків всередині будівлі й їхні клієнти, які одного дня не з’явились; а з іншого боку – кияни, які хочуть пішохідні зони, демократизацію міського простору і ходять на Бессарабку за фалафелем, а не за м’ясом, рибою чи фруктами. Виник він через невдалу комунікацію – до директора ринку донесли інформацію про експеримент з пішохідною вулицею, а до продавців – ні. Вирішити проблему можна шляхом консенсусу – створенням парковки з обмеженою кількістю місць поряд з ринком для однієї аудиторії, і облаштуванням повноцінної пішохідної зони з озелененням та відповідною інфраструктурою для іншої.
Про це пише один з організаторів події, журналіст та урбаніст Григорій Мельничук, у своєму підсумковому пості у Facebook: «Вже зрозуміло, де потрібно робити наземні переходи. Вже зрозуміло, як влаштувати клієнтську парковку для Бессарабського ринку – про неї говорять і директор, і торговці. Та й ще для декількох парковок знайшлося місце. Вже зрозуміло, де зробити стоянку таксі – пам’ятайте, що це таке? А на Бессарабці була така. Зрозуміло, як позбутися “маргінальності” у просторі перед центральним входом у ринок. Зрозуміло, де висадити дерева – не забуваємо, що Бессарабка – зона екологічного лиха через забруднення повітря автомобілями. Нарешті, зрозуміло, як інтегрувати різні спільноти площі – це дійсно місце контрастів, і тут важливо, щоб різні люди й активності доповнювали один одного, а не конфліктували».
Залишається тільки сподіватись, що під час експерименту всі негативні моменти були враховані, і незабаром вийде розпорядження КМДА про постійне перекриття проїзду на вихідні. Важливо також, щоб цим простором займалась команда, яка б наповнювала місце життям, робила дослідження, займалась учасницьким проектуванням, щоб динамічна Бессарабка була зручним громадським місцем для всіх спільнот міста, які в цьому зацікавлені.
Перш ніж прочитати матеріал, розгляньте можливість підтримати нас. «Хмарочос» пише про розвиток міст 10 років та 119 днів. За цей час ми опублікували 24969 новин та статей. Весь контент – в безкоштовному доступі. На нас не впливає жоден олігарх чи великий бізнес, ми працюємо для наших читачів й читачок. Ваш внесок дозволить продовжити працювати нашій редакції. Долучіться до спільноти з сотень осіб, які вже підтримують «Хмарочос».
Підтримати | Хто ми такі?
Коментарі:
*Ці коментарі модеруються відповідно до наших правил ком’юніті