Журналістка Ольга Герман порівнює барселонський продуктовий ринок Бокерія і київську Бессарабку й знаходить між ними дещо спільне.
Ринок Бокерія у Барселоні – не просто вітамінний оазис, а часто і «гастрономічний музей». Від хамона до фрешів з пітайї – чого тут тільки немає. Проте в Україні також є багато місцевих делікатесів. І навіть Бокерія київська є – Бессарабка.
Попри відстань продавці Бокерії і Бессарабського ринку мають багато спільного. І які б солодкі не були ягоди, вирощувати і продавати їх – праця тяжка.
Історія
Будівництво Бессарабського ринку здійснювалося у 1910-1912 роках. Його фінансував цукрозаводчик Лазарь Бродський. Проект розробив архітектор Генрик Гай, який вже мав досвід у створенні варшавського критого ринку та проектів у Білорусі.
У конструкції Бессарабського ринку майстерно поєднані традиційні художні елементи і народні особливості: декоративний орнамент, настінні скульптури селянина з волами й дівчини з глечиком. Бессарабка з самого початку була місцем для досить заможних людей. Торгові ряди, які були на місці ринку, перенесли в район вулиці Басейної, а вже у 50-60-х зовсім знесли.
Наразі будинок належить Комунальному підприємству «Бесарабський ринок».
Існує кілька версій походження назви Бессарабки. Дехто вважає, що ринок завдячує назвою Бессарабії (історична область у східній Європі між річками Прут, Дністер і гирлом Дунаю та Чорним морем). Інші ж погоджується з київським істориком-священиком XIX століття Петром Лебединцевим, який вважав, що «Бессарабією» у першій третині XIX століття називали місцевих «босяків», які знаходили собі притулок у цьому районі.
Якщо Бессарабка намагалася якомога сильніше врости корінням і закріпитись на звичному місці, то барселонська Бокерія була мандруючим ринком.
Перші згадки про Бокерію датуються 1217 роком, коли перед воротами- входом у місто торговці з сусідніх селищ почали продавати свої товари, зокрема м’ясні вироби. Навіть назва ринку походить від каталонського boc – «коза», бо торгували там цим м’ясом. Загалом міста як правило формувалися довкола ринків.
Бокерія знайшла свою постійну локацію на вулиці Лас-Рамблас, коли бульвар став пішохідним. Сам ринок розташувався на місці монастиря Св. Йосипа, знищеного у 1835 році.
Будівництво Бокерії почали у 1840 під керівництвом архітектора Мас Віла, ринок був відкритий і з часом мав кілька модифікацій, але металевий дах, який можна бачити і нині, існує з 1914 року. Бокерія і Бессарабка мають кожна свою особливу популярність. Бокерія – є туристичним і гастрономічним оазисом для туристів. Як і Бессарабка, щоправда, український ринок вражає не лише асортиментом продукції, а й колоритними продавчинями.
Обличчя української Бокерії
Пані Люда на Бессарабському ринку вже десять років. Почала працювати після виходу на пенсію. Жінка – інженер зі стажем 40 років згадує, як недосипала ночей, аби здати план житлових будинків вчасно. Але найсумніше, каже вона, що хоч заробила на пенсію, розмір її змушує бажати кращого: «Працювала- працювала. І що я заробила? Я отримую таку саму пенсію, що і бабусі, які весь цей час насіння під домом лускали».
Відкрити лоток на ринку – одна справа, а от те, що нема покупців, інша. Складнощі створюють супермаркети з нижчими цінами.
Влітку на прилавку Людмили здебільшого все своє, бо має власні городи. На вихідні пані Люда з родиною їдуть на город, піклуються про новий врожай. Жінка має дві теплици з 300- 400 кущами помідорів та огірків. А от взимку, звісно, доводиться докуповувати продукцію. Кредо продавчині «Хочеш жити, вмій крутитись». Діти намагаються допомагати, хоча загалом жоден з них не працює у сфері торгівлі. Відчувши на собі, яка це нелегка праця, «кар’єри» на ринку Люда для дітей і не бажає.
Довгі виснажливі дні на ринку для жінки мають чимало приємних хвилин – тоді, коли може спілкуватись з покупцями. В цьому з нею абсолютно погоджується й інша продавчиня й колега пані Люба, яка якраз щось говорить з клієнтами.
На ринку вона працює 34 роки. Але, звісно, торгівля не була родинним бізнесом. Ідея долучитись до продажу виникла завдяки прикладу друзів, що заробляли на життя перепродажем овочів.
Любов не є власницею лотка, адже мешкає в Клавдієво (50 км від Києва). Встає кожного ранку о п’ятій і це тільки, щоб до ринку дістатись: «Їду першою електричкою до Києва, потім сюди. Я вже звикла, головне, що є копійка жива. А де ще працювати? У мене пенсійний вік та й взагалі роботи нема ніякої».
За багато років пані Люба зробила власні «ринкові спостереження», якими і ділиться. Жінка каже, що закордонні гості беруть мало товару, сором’язливі або ж обережні. А от співвітчизники звикли до більших обсягів, але приїздять здебільшого один-два рази на тиждень. Любов зізнається, що найбільше в житті полюбляє сидіти вдома з онуками, але в роботі їй все подобається, тому хоча вона працює до сьомої вечора без перерв, ні на що особливо не скаржиться: «Ремесло своє я люблю. І не розумію людей, які говорять , що терпіти свою роботу не можуть. Не любила б свого заняття – не була б тут».
Обличчя барселонської Бокерії
Барселона. Ринок Бокерія. За прилавком стоїть жінка. Одразу видно, що стомлена, але весь час усміхатися За освітою Елоіса – вчителька, але одружившись, переїхала з містечка Сорії (неподалік Мадриду) і почала працювати з чоловіком Хав’єром на ринку: «Раніше робочий графік був з 9 до 12 дня, а потім ще кілька годин. Тепер починаю о шостій ранку і добре, якщо закінчу до дев’ятої вечора. І так кожного дня. Досить різка зміна в житті».
Але чоловік Хав’єр поспішає підбадьорити її: «Вона була вихователькою і тепер нею є ,щоправда , опікуємось ми тут фруктами», – жартує він.
Тяжка багатогодинна праця – те, до чого складно звикнути. Часом є «добрі дні», коли час летить швидше, каже подружжя. Але так не завжди. Плюс рахунків чимало: світло, вода, оренда місця, додаткові внески у міський бюджет: «Ми маємо працювати щодня, бо те , що заробив, те й маєш. Не вийшов – втрачаєш, а плату за місце на ринку ніхто не скасовує».
День Елоіси та Хав’єра починається близько шостої, а о сьомій вони вже на ринку. Обоє погоджуються, що найскладніше – це працювати багато годин підряд без перерв. Хав’єр за багато років навчився особливих «ринкових навичок». Все логічно, пояснює чоловік. На ціну фруктів і овочів здебільшого впливає їхній розмір. Що більші і стигліші, то дорожчі. Літо – найвигідніший сезон і не лише через ріки туристів, які течуть вздовж вулиці Лас-Рамблас у пошуках вітамінного смаколика. У цей період найбільший асортимент фруктів.
Подружжя продає не лише фрукти, а й свіжі фреші. І роблять їх просто на місці. Часом не все виходить продати. Але найчастіше лишається не більше 15 склянок. Дорога цих напоїв або у смітник або продаж по зниженій ціні, розповідає Хав’єр: «Це свіжий продукт і дуже швидко псується. Тому я розраховую потрібну кількість для продажів. А те, що лишилось, краще викинути, аніж дурити людей». Хав’єр та Елоіса мають двох дітей.
Один син допомагає вранці, а потім поспішає на заняття. Інша ж дитина живе в Італії. Проте подружжя не прагне залучати їх до торгівлі: «Діти часто нас виручають, але працювати тут не планують, та і ми того не хочемо, бо прогулюватись по ринку як турист – це одна справа, а працювати весь день без перестану, постійно думати про продажі і податки – зовсім інша».
Але радості відпочинку родина себе не позбавляє. Кожного літа вони беруть невеличку відпустку, їдуть у рідну Сорію.
Як і київським колегам Елоісі та Хав’єру у їх роботі найбільше подобається спілкування. І не лише з тими, хто працює тут як і вони і став другом, а з покупцями, у яких запитують про їхнє життя, а ті в свою чергу діляться своїми переживаннями.
Фото надані Ольгою Герман.
Перш ніж прочитати матеріал, розгляньте можливість підтримати нас. «Хмарочос» пише про розвиток міст 10 років та 120 днів. За цей час ми опублікували 24980 новин та статей. Весь контент – в безкоштовному доступі. На нас не впливає жоден олігарх чи великий бізнес, ми працюємо для наших читачів й читачок. Ваш внесок дозволить продовжити працювати нашій редакції. Долучіться до спільноти з сотень осіб, які вже підтримують «Хмарочос».
Підтримати | Хто ми такі?
Коментарі:
*Ці коментарі модеруються відповідно до наших правил ком’юніті