Читайте нас в Telegram, Twitter, Instagram, Viber та Google Новинах

Минуло більше півроку з набуття чинності нового порядку розміщення вивісок у Києві.

Згідно з документом, усі вивіски за один рік мають бути приведені у відповідність до нових правил. Підприємцям не потрібно отримувати дозвіл на її розміщення, лише повідомчий принцип (після встановлення зробити її фото, додати документи і надіслати КМДА, щоб там перевірили чи відповідає вона новим вимогам).

Крім того, у документі є чіткі вимоги щодо зовнішнього вигляду цих вивісок, які відображені у спеціальному посібнику. Наприклад, вивіска не може встановлюватись з закриттям огорож балконів, архітектурного та скульптурного декору фасадів. Відтепер заборонені світлові табло та монітори, рухомі рядки, вивіски із динамічною (пульсуючою) підсвіткою в межах історичного ареалу міста.

Проте через півроку у соцмережах з’являється фото подвір’я за адресою Хрещатик, 44. На зображенні – близько 30 вивісок та рекламних носіїв. Вони створюють візуальний шум і псують зовнішній вигляд міста. Якщо такий пейзаж досі можна спостерігати в кварталі від мерії, що тоді діється на околицях столиці?

Хтось може сказати, що минуло лише півроку з часу голосування Київради за новий документ. Ми змістимо акценти: пройшло ВЖЕ півроку. Так чому імплементація очікуваних рішень Київради не відбувається?

Чим відрізняються вивіски від зовнішньої реклами

Вивіски мають нейтральний характер. Вони лише інформують перехожого про існування підприємця з його послугою або товаром на ринку. Найчастіше, в тому самому місці, де підприємець займається своєю справою. Принциповий характер вивісок: вони тільки доносять відповідну інформацію і займають площу не більше 3 кв.м.

Хрещатик, 44. Фото: Maxim Bulka

З рекламою – все навпаки. Вона має наполегливо спонукати і примушувати покупця зробити вибір. Рекламу розміщують, щоб вона довела перевагу товару (послуги), формувала потреба в ньому. З точки зору міста, що пропонує місце для розміщення, реклама потребує спеціального дозволу та оплати. Водночас вивіски дозволяється ставити абсолютно безкоштовно — згідно з чітко зафіксованими критеріями.

Поточна ситуація зі встановленням вивісок

Варто зайти до найближчого Центру надання адміністративних послуг (ЦНАП), щоб переконатися – документи на вивіски за новим порядком ще не приймають – досі немає потрібних бланків. Невідомо, коли вони будуть і чи будуть взагалі. Без повідомчого папірця підприємців неминуче чекає інспекція, приписи, або навіть штрафи. У той час, як в Києві для вивісок давно діє повідомча система. З ЦНАПу вас направляють по інстанціях. І, нарешті, в Центральному ЦНАПі — документи на вивіски погодяться прийняти. Але, на жаль, без тих же бланків – все той же глухий кут. Як не дивно, вихід залишається один. Зареєструвати вивіску як дозвіл на розміщення реклами. Саме тут коло замнеться: тепер ви потребуєте видозміненого дозволу. Який надається начебто безкоштовно, але з обов’язковими і регулярними виплатами за використане місце.

Для ілюстрації звернімося до кількох нормативно-правових актів з КМДА від 22 серпня цього року – «Про надання дозволу на розміщення зовнішньої реклами». У розпорядженні №1018 надано згоду встановити вісім вивісок. Розпорядженням № 2013 — ще 7, № 1012 – 19 таких же. Але саме ці вивіски займають площу не більше 3 кв. м — менше мінімального критерію згідно з офіційно необхідними розмірами вивісок. Тому на них взагалі не потрібно оформлювати дозвіл на рекламу.

Невже КМДА навмисно прирівнює до вивісок рекламні конструкції, на які крім того, що потрібно отримувати дозвіл на рекламу ще й не діють жорсткі естетичні вимоги?

Тому проблема полягає в двох аспектах:

1) По-перше, місто не очищують від засилля вивісок, які мають бути приведені у відповідність до жорстких естетичних вимог нового Порядку, за який Київрада проголосувала вже півроку тому.

2) По-друге, КМДА навіть не дає підприємцям можливості оформити вивіску за новою процедурою (тільки за старою складною процедурою погодження реклами, хоча реклама – не вивіска).

Торговельний центр на Позняках

Вимушені порушники

У цій сфері досі немає доступу до публічної інформації. За півроку не створено навіть сайту нового профільного управління КМДА з реклами. Невідомо, скільки надійшло заявок про розміщення вивісок в Києві і скільки всього їх встановлено в місті. Скільки демонтовано, встановлених дотепер із порушеннями? З офіційної відповіді за 15 листопада на депутатський запит з’ясовується: параметри лише п’ять нових вивісок відповідають критеріям нового порядку. Тобто, з травня по листопад в середньому розглядалося по одній вивісці за місяць? При цьому в іншій відповіді підкреслюють: новий порядок не вимагає ніякої спеціальної експертизи для порівняння на відповідність. Виникає логічне питання – за що тоді в новому управлінні спеціалісти отримують зарплатню?

Крім того, протягом кварталу, як цього вимагало квітневе рішення Київради про вивіски, так і не була організована подача документів на вивіски в електронному вигляді. Не кажучи про те, що для прозорості процедури потрібно створити ще й публічний електронний реєстр для обліку всіх вивісок в місті. Річний бюджет нещодавно створеного управління з питань реклами становить не менше 25 мільйонів гривень – виділених ресурсів цілком достатньо, аби пришвидшити процедуру.

Проте хаос з вивісками і рекламою тільки посилюється. Згідно з інформацією на сайті КП «Київреклама», кількість самовільних конструкцій в місті, незаконно встановлених, досягло 38 тисяч (включно з рекламними щитами).

З них, за неофіційними даними – до 20 тисяч нелегальних вивісок, переважно дрібних, розміром до 3 кв. метрів. При цьому КП «Київреклама» продовжує нараховувати плату за рекламні місця для раніше оформлених вивісок. За мінімальними оцінками, за рік КП вже отримало за це необґрунтованих 5 млн грн.

Але чиновники з КМДА часто навіть не хочуть вдаватись до пояснення своїх дій.

Для прикладу, в минулому році СБУ затримала головного спеціаліста (тоді ще) відділу реклами Департаменту містобудування та архітектури КМДА. Спочатку він вимагав від бізнесмена 15 тис. грн за безперешкодне розміщення реклами вивісок на фасадах своїх магазинів. Погрожував демонтажем, якщо його «прохання» будуть проігноровані. Коли вони не увінчалися успіхом, держслужбовець-рекетир здійснив демонтаж рекламних носіїв вивісок. Через свою наївність, задовго до цього підприємець подав у КМДА заяву про видачу дозволу на розміщення зовнішньої реклами. Але попри все, чиновник продовжував вимагати 90 тис. грн за недоторканність рекламних вивісок на мережі магазинів підприємця. У результаті переговорів з порушником закону прийшли до компромісу. Чиновник погодився знизити суму хабара з 90 тис. грн до 10 тис. грн. Натомість підприємець гарантував виплачувати по 6 тис. грн щомісяця. Однак чудес не буває. Одіозний чиновник віджав обіцяне, а через два місяці знову прийшов по своє, зажадавши від підприємця платню за сім місяців наперед. І тільки отримавши ще 42 тис. грн, він був затриманий. За фактом вимагання та одержання неправомірної вигоди.

Коли запровадять нові процедури?

Скільки процес залишатиметься безконтрольним? Якщо мінімально: до виправлення ситуації з бланками на вивіски. У КМДА переконують, «спеціальна інформаційна і технологічна карта» вже на узгодженні. І це при тому, що на саму підготовку і прийняття рішення про Порядок на розміщення вивісок пішло майже два роки. Тому заледве віриться, що узгодження картки не перейде на 2018 рік.

Схоже на те, що темпи в адміністрації (КМДА) не збираються пришвидшувати. Оскільки реальної відповідальності за невиконання або затягування виконання рішення ніхто не несе. Громадські активісти вимагають терміново ввести електронний реєстр для вивісок, щоб підприємці могли легко подавати документи і відкрито бачити, як приймає рішення чиновник, і щоб він не міг роздавати дозволи на власний розсуд. Замість цього, кияни отримали б можливість самостійно перевіряти, чи відповідають параметри вивісок на новому офісі або кафе в їхніх будинках.

Головне фото: УНІАН

Перш ніж прочитати матеріал, розгляньте можливість підтримати нас. «Хмарочос» пише про розвиток міст 10 років та 120 днів. За цей час ми опублікували 24969 новин та статей. Весь контент – в безкоштовному доступі. На нас не впливає жоден олігарх чи великий бізнес, ми працюємо для наших читачів й читачок. Ваш внесок дозволить продовжити працювати нашій редакції. Долучіться до спільноти з сотень осіб, які вже підтримують «Хмарочос».
| Хто ми такі?

Коментарі:

Вам доступний лише перегляд коментарів. Зареєструйтесь або увійдіть, щоб мати можливість додавати свої думки.

*Ці коментарі модеруються відповідно до наших правил ком’юніті

Newsletter button
Donate button
Podcast button
Send article button