Вранці другого жовтня українські кінематографісти та відвідувачі кінотеатрів протестували під стінами КМДА проти закриття «України» та «Кінопанорами», які припинили роботу з 1 жовтня.
Їхні власники і досі не повідомили, що з ними станеться, обмежуючись туманними заявами. «Хмарочос» відвідав «кінематографічний мітинг» і занотував, що думають його учасники про ситуацію, що склалася навколо київських кінозакладів.
Юлія Гонтарук, режисерка-документалістка:
«Ми обурені через закриття кінотеатрів “Україна” та “Кінопанорама”. Ці місця — не просто кінотеатри. Це — культурні заклади, історичні пам’ятки. Ми не хочемо їх втратити, не хочемо, аби тут з’явилися готелі або торгові центри. Ці місця відіграли важливу роль у культурному житті міста та України. І ми прийшли запитати у КМДА, як сталося, що ці кінотеатри стали приватною власністю, якою буде їх подальша доля, чи змінять вони профіль діяльності».
Лариса Кадочникова, народна артистка України, одна з найвідоміших ролей — Марічка в «Тіні забутих предків» Сергія Параджанова:
«Три роки тому, на 50-річному ювілеї прем’єри “Тіней забутих предків”, зал “України” був переповнений. Кінотеатр із такою історією просто не можна закривати. На Заході бізнесмени часто вкладають гроші в будівництво театрів і музеїв, шкіл та лікарень. У нас — навпаки: всюди зростають лише нові торгівельні центри. Сьогодні дуже просто “прикрити” культурний заклад. Так на моїх очах за декілька днів знищили кінотеатр імені Довженка. А я пам’ятаю, наскільки складно було потрапити в ньому на прем’єру українського фільму — такими великими були черги. Зараз на його місці — безликий торговий центр…».
Антон Байбаков, композитор, автор музики для українського та європейського кіно:
«Київ стрімко втрачає простори, де могли б зустрічатися містяни. Ці два кінотеатри завжди були своєрідними “місцями сили”, локаціями, де люди могли обмінюватися ідеями та творчою енергією».
Сергій Тримбач, кінокритик, голова Національної спілки кінематографістів України:
«Ми не знаємо, хто нові власники цих кінотеатрів і не розуміємо, якими будуть їхні подальші дії. При цьому керівництво нашого міста постійно стверджує, що ми — європейська столиця. Але в Європі неможлива ситуація, коли ніхто нічого не знає. А у нас це чи не головний принцип ведення бізнесу. Ми маємо не лише зберегти кінотеатри, але й змінити державну політику щодо них. Так, у європейських країнах кінотеатри, що не входять до складу торговельних комплексів, фінансуються або державою, або муніципалітетами, або окремими фондами».
Сергій Лисенко, кінорежисер і телеведучий:
«Ще декілька років тому я отримував тут (в будівлі КМДА — ред.) мистецьку премію імені Івана Миколайчука за свій фільм “Таємна свобода”. Один з героїв стрічки — літературний критик Іван Дзюба, який брав участь в історичній акції громадянської непокори, що відбулася в кінотеатрі “Україна”. Це взагалі кінотеатр із великою історією. Пам’ятаю, коли заборонили до показу мою дипломну роботу “Кінець канікул”, де знімалися Віктор Цой і група “Кіно”. І саме завдяки кіномеханіку “України”, великому прихильнику “Кіно”, ми влаштували там декілька підпільних переглядів. Якщо зараз нічого не робити, можновладці перетворять наше місто на один великий торгово-розважальний центр. Так ми вже втратили кінотеатри “Дружба”, “Орбіта”, “Стереокіно”…».
Костянтин Кляцкін, режисер, сценарист, автор документального фільму «Крим, як це було»:
«На прощальному вечорі в “Кінопанорамі” було дуже багато людей. Побачивши таку кількість небайдужих, розумієш, що настільки культові місця не можна втрачати. Ці кінотеатри стали приватною власністю ще в ті часи, коли про якусь культуру в принципі не йшла мова. Ми маємо продовжувати мітинги, організовувати мистецькі акції і давати зрозуміти міській адміністрації, наскільки ця тема є для нас важливою».
Ярослава Кравченко, телеведуча і засновниця Дикого театру:
«Колись обидва кінотеатри зводили за кошти міського бюджету. І постає логічне питання — яким чином і на яких умовах вони перейшли у приватну власність? Ці питання ми повинні постійно ставити перед міською владою».
Олена Салата, громадська діячка, менеджерка культури:
«Ми були в Департаменті культури КМДА. Там ми запитали: що відбувається з київськими кінотеатрами? Нам кажуть: це приватизація. Але коли Їх приватизували — ми нічого про це не знали. А що за 27 років було збудовано у Києві з культурних об’єктів? Тому ми вимагатимемо не лише збереження цих кінотеатрів, але й державну підтримку для альтернативної культури міста».
Олексій Оболенський, голова служби перекладу кінофестиваля «Молодість»:
«”Кінопанорама” має унікальне кінопроекційне обладнання для показів кінофільмів з плівки, якого майже не залишилося в Україні. І жодний комерційний кінотеатр у торгівельних центрах таке обладнання просто не “потягне”. І у “Кінопанорамі” завжди можна було в оригіналі подивитися старі фільми, відзняті на плівку».
Надія Парфан, кінорежисерка і співзасновниця Міжнародного фестивалю кіно та урбаністики «86» у Славутичі:
«Я щойно повернулася з польського міста Вроцлав, де відвідувала локальний кінофестиваль MIASTOmovie. Це камерна подія — але проходить у триповерховому й дев’ятизальному кінотеатрі в центрі міста, чиє населення складає всього 600 тисяч жителів. Ми маємо нагадати міській адміністрації, що люди приїжджають до великих міст в тому числі за культурою. Культура — не менша потреба для містянина, ніж громадський транспорт, парки або велоінфраструктура. І коли на чотирьохмільйонний Київ залишається лише два кінотеатри — “Жовтень” та “Київ” — це дуже мало. Приватизація цих кінотеатрів була сумнівною. Але навіть якщо там все в порядку з документами, це ще не означає, що кінотеатри можна перетворювати на бутіки. Місто має важелі впливу на будь-який бізнес, а бізнесмен — це ще не Господь Бог. Комерційних кінотеатрів у місті вистачає, але тут мають бути і майданчики для фестивального та експериментального українського кіно».
Оксана Войтенко, режисерка:
«”Кінопанорама” завжди була прихистком для режисерів-початківців, яким дуже складно організовувати покази свої стрічок. А у цьому кінотеатрі можна було презентувати свій фільм на великому екрані і зібрати глядачів…».
Артемій Кірсанов та Сергій Дзюба, автори сценарію фільму «Стус»:
«У Києві залишається все менше історичних місць, де можна знімати. Одна з таких локацій — це кінотеатр “Україна”. Саме там із протестом проти радянських репресій виступив письменник Василь Стус, після чого його життя круто повернулося… І мова не лише про нашу історію. Просто не можна все вимірювати лише грошима, не кажучи вже про те, що українське кіно відроджується, але йому елементарно не вистачає кінозалів…».
Жанна Максименко-Довгич, режисерка документального кіно:
«Культура — це базова потреба. А за 27 років з культурних закладів у Києві відкрили лише Театр на Подолі. Натомість майбутнє чинних закладів культури вирішуються тихцем, у кабінетах, між бізнесменами та чиновниками».
Наприкінці акції з КМДА до протестувальників вийшов Юрій Береговий — заступник голови Департаменту комунальної власності. Після розмови з ним організатори повідомили, що одним з найближчих кроків також буде термінове складання електронної петиції до Київської міської ради.
Перш ніж прочитати матеріал, розгляньте можливість підтримати нас. «Хмарочос» пише про розвиток міст 10 років та 120 днів. За цей час ми опублікували 24969 новин та статей. Весь контент – в безкоштовному доступі. На нас не впливає жоден олігарх чи великий бізнес, ми працюємо для наших читачів й читачок. Ваш внесок дозволить продовжити працювати нашій редакції. Долучіться до спільноти з сотень осіб, які вже підтримують «Хмарочос».
Підтримати | Хто ми такі?
Коментарі:
*Ці коментарі модеруються відповідно до наших правил ком’юніті