Наприкінці серпня в КМДА опублікували прогноз бюджету столиці, і це вперше, коли він розрахований на три роки вперед. Як зазначено у документі, середньострокове планування дозволить визначити пріоритети, ефективно планувати та розподіляти бюджетні кошти. Що логічно, адже більшість міських програм та великих інфраструктурних проєктів тривають значно довше календарного року.
«Хмарочос» проаналізував цей прогноз, щоб зрозуміти, які об’єкти можуть бути завершені до 2023 року, а які так і залишаться на стадії проєктування. Ознайомитися з повним документом можна на сайті КМДА.
Прогноз бюджету наступних років для міста є, безумовно, оптимістичним. Зокрема, у КМДА передбачають зростання доходів та видатків. Якщо цього року вони склали 58 та 60 мільярдів гривень відповідно, то у 2022 році доходи бюджету міста можуть зрости до 71 млрд, а видатки – до 69 млрд. Передусім завдяки платникам податків, кількість яких теж повинна збільшитися.
Крім того, передбачається зростання валового регіонального продукту на 4,5-5,7% завдяки торгівлі, сфері послуг та переробній промисловості (машинобудуванню і виробництву фармацевтичних продуктів).
У прогнозі бюджету також визначені пріоритетні напрямки розвитку, серед яких перераховані практично усі сфери людської діяльності. Тому більше про пріоритетність може розповісти розподілення коштів за цими напрямами. Найбільше видатків припадає на освіту (від 17 млрд грн цього року до 21 млрд у 2022) та охорону здоров’я (10 млрд та 9 млрд відповідно). До 2022 року видатки на транспорт та дорожнє господарство зростуть до майже 8 мільярдів, а ось на охорону навколишнього середовища – лише до 59 мільйонів гривень.
Основі проєкти
Чи не найдорожчим проєктом найближчих років стане Подільський мостовий перехід, загальною вартістю 11 мільярдів гривень. На його завершення щороку виділятимуть від 600 до 800 мільйонів. Значною статтею видатків стане також метро на Виноградар: від 110 мільйонів цьогоріч до 720 млн у 2022.
У 2022 планують частково завершити один з київських довгобудів – ділянку Великої Окружної дороги від проспекту Маршала Рокоссовського до вулиці Богатирської. Щороку на це виділятимуть близько 200 мільйонів, загальна вартість проєкту складе понад мільярд гривень. Реконструкцію транспортної розв’язки на Поштовій теж планують закінчити, виділивши на неї ще 64,5 мільйони гривень.
Крім того, у 2022 році повинні завершити і новий Генплан Києва, над яким працюють ще з 2009. Загальна вартість його розробки – 25 мільйонів гривень, два з яких виділили цього року, і ще 4,5 виділять за наступні.
У 2020-2022 роках триватиме реконструкція трамвайної лінії та зупинки в межах Контрактової площі і підземного переходу на вулиці Спаській, загальною вартістю 289 млн. У бюджетах наступних років закладено від 10 до 50 мільйонів, а датою закінчення робіт вказаний 2025 рік. А ось статті видатків на решту Контрактової у прогнозі немає. Ще один пов’язаний проєкт – реконструкція вулиці Сагайдачного з облаштуванням пішохідної зони, загальною вартістю 55 мільйонів. 18 з них вже виділили цього року, проте у наступних передбачено лише один мільйон.
До кінця 2020 на розі вулиці Грушевського та Петрівської алеї року повинен з’явитися меморіальний комплекс Героїв-киян, що загинули за цілісність та незалежність України (20 млн). Наполовину може бути завершене також будівництво храму Стрітення Господнього на розі Стрітенської та Великої Житомирської (68 млн).
Крім того, у 2022 році можуть завершити другий вихід зі станції метро «Виставковий центр» (65 млн), що почали проєктувати цьогоріч. У прогнозі згадали також другий вихід зі станції «Вокзальна» (1 млрд), але поки запланували кошти лише на проєктування. На майбутнє також відклали реконструкцію автоматичної системи пожежної сигналізації метрополітену та заміну ескалаторів.
З усіх велодоріжок, які повинні були запроєктувати в місті, прогноз бюджету згадує лише маршрут «Солом’янка-центр». Хоча датою завершення проєкту вказаний 2023 рік, за наступні три не планують виділити навіть половини з необхідних 49 мільйонів. Є також загальна стаття видатків на розвиток велоінфраструктури: від 20 до 27 мільйонів щорічно, але вона ніяк не деталізована.
У прогнозі передбачено закінчення кількох транспортних розв’язок, зокрема, на перетині проспекту Перемоги з вулицею Гетьмана та на перетині проспекту Генерала Ватутіна з вулицею Оноре де Бальзака. Планують почати реконструкцію розв’язки поблизу станції метро «Академмістечко» (634 млн грн). Поруч, на перетині проспекту Академіка Палладіна та Ірпінської, вже до кінця 2022 року повинен з’явитися надземний перехід (40 млн грн). Зараз на цьому місці – пішохідний перехід на одному рівні з дорогою.
За вказаний період можуть завершити реконструкцію, технічне переоснащення та рекультивацію полігону твердих побутових відходів у селі Підгірці. Сумарно роботи тут коштують близько 800 мільйонів гривень. Продовжать й реконструкцію споруд на Бортницькій станції аерації. Щороку на це виділятимуть від 21 до 135 мільйонів. А ось сміттєпереробний комплекс (орієнтовна вартість – 3.7 млрд) поки залишиться лише у проєкті. На його розробку виділять 30,5 мільйонів за три роки.
В КМДА планують також продовжити будівництво громадських вбиралень модульного типу, яке, вочевидь, триває з 2013 року. На це виділятимуть кошти щороку, з 3.7 млн цьогоріч до 15 млн у 2022 році.
Парки та зони відпочинку
Чи не основний акцент у своїй роботі Віталій Кличко зробив на оновлені зелених зон у місті, що, безперечно, позначилося на прогнозі бюджету наступних років. У планах – завершити благоустрій парків, роботу над якими розпочали у 2016 році. Зокрема, «Юність» (загальний бюджет – 60 млн грн), «Оболонь» (169 млнгрн) та Володимирська гірка (276 млн грн, роботи тривають з 2012 року) повинні бути готові вже у 2020 році, а парк вздовж проспекту Генерала Ватутіна (64 млн грн) та «Наталка» (169 млн грн) – у 2021. У тому ж році повинні завершити реконструкцію Пейзажної алеї: у 2020-2021 роках на це виділять 210 мільйонів гривень.
За прогнозом бюджету, у 2022 році на киян чекатиме відкриття аж шести оновлених парків: «Орлятко», «Нивки», «Кіото», «Почайна», Солом’янського ландшафтного парку та Наводницького парку. Крім того, до кінця 2022 року повинна бути завершена половина робіт з облаштування зони відпочинку «Центральна» на Трухановому острові, загальною вартістю у 450 мільйонів гривень. Цього року на проєкт вже виділили майже 70 мільйонів, не менше 30 запланували у бюджетах наступних років.
Реконструкція Київського зоопарку, яка вже активно триває, повинна закінчитися у 2023 році. Кошти на роботи, загальною вартістю у 1,7 мільярда гривень, виділятимуть щороку: від 250 млн гривень цьогоріч до 410 млн – у 2022 році.
Серед планів на майбутнє, означених лише коштами на проєктування, у документі можна знайти реконструкцію та благоустрій Печерського ландшафтного та Маріїнського парків, парку імені Пушкіна та «Аскольдова могила». Є тут і флагшток, вартістю 51 мільйон гривень, який планували звести на території меморіалу «Національний музей історії України у Другій світовій війні». Цього року на нього виділили 100 тисяч гривень, і ще мільйон планують у 2022 році.
Реконструкції та реставрації
Попри велику кількість історичних будівель у занедбаному стані, їхнє оновлення не займає багато місця у бюджетному прогнозі. Та кілька споруд таки буде оновлено. У 2021 році планують виділити 5,7 мільйонів гривень та завершити реставрацію будівлі «Київського іподрому» (загальна вартість – 10 млн грн), а вже у 2020 можуть закінчити споруду фунікулера (363 млн). Впродовж трьох років реставруватимуть також Будинок вчителя (369 млн).
У планах – продовження реставрація та переоснащення Київського національного академічного театру оперети (450 млн грн). На це виділятимуть від 35 до 55 млн гривень щороку. Орієнтовним закінчення робіт вказаний кінець 2023 року.
Реконструкція чекає також на нині зачинений кінотеатр ім. Гагаріна поблизу станції метро «Дорогожичі» (323 млн грн). Приміщення хочуть переобладнати для потреб комунальних ЗМІ: телеканалу «Київ», радіо «Голос Києва» та галети «Вечірній Київ». З наступного року планують виділяти кошти на проєктування, а у 2022 – 50 мільйонів вже на роботи.
У прогнозі також згадані реставрація Бессарабського та реконструкція Житнього і Володимирського ринків. Кошти для них закладені у бюджеті на 2020 рік, поки лише на проєктування.
На світле майбуття
Окремої згадки потребують статті видатків, які не є на сьогодні пріоритетними, але можуть такими стати за кілька років. Для більшості з них закладено від 100 тисяч до кількох мільйонів гривень на проєктування. Зазвичай, подібні статті вносять до бюджету, щоб мати можливість скоригувати витрати протягом року в разі потреби. Крім вже згаданих, до цієї категорії можна віднести велику кількість інфраструктурних проєктів:
-Нова тролейбусна лінія від аеропорту до станції метро «Теремки» (80 млн) та нова лінія від станції метро «Академмістечко» до житлового масиву Новобіличі (80 млн грн);
-Реконструкція мережі швидкісного рейкового транспорту на базі наявної залізничної та трамвайної інфраструктури від Троєщини до Караваєвих дач (1,5 млрд);
-Реконструкція мосту імені Патона, загальною вартістю у 5 мільярдів гривень, на кінець 2022 року залишиться на етапі проєктування. Цьогоріч на нього виділили 35 мільйонів, ще 48 планують у наступні роки;
-Реконструкція головного міського каналізаційного колектора (1,3 млрд). Щороку на цей пункт виділятимуть 9-12 мільйонів гривень, щоб наприкінці 2022 отримати оптимістичні 2.7 % готовності;
-Транспортна розв’язка на місці примикання вулиці Лаврської до бульвару Дружби народів (306 млн);
-Реконструкція транспортного вузла на перетині проспекту Перемоги і Повітрофлотського проспекту з влаштуванням переходів на різних рівнях (1 млрд);
-Реконструкція підземного переходу на Майдані Незалежності зі встановленням чотирьох ліфтів для маломобільних містян (100 млн);
-Реконструкція частини кільцевої дороги від вулиці Сосніних до Гостомельського шосе (1,2 млрд);
-Будівництво нового шляхопроводу через залізничні колії та продовження вулиці Суздальської до Повітрофлотського проспекту (1 млрд);
-Реконструкція Валів (801 млн) та Глибочицької (511 млн), яка може знадобитися, якщо транспортний потік з Подільського мостового переходу буде проходити цими вулицями;
-Реконструкція ще кількох вулиць, зокрема, Чорнобильської, Молдавської, Голосіївського проспекту та проспекту Юрія Гагаріна.
– І, звісно ж, метро на Троєщину, ідея якого передається у спадок від одного бюджету до наступного. У прогнозі на 2022 рік на проєктування лінії заклали 2,5 мільйона гривень. А у колонці готовності оптимістично вказали 0,1%.
Крім цих великих, реалістичних та не дуже проєктів, у прогнозі бюджету на наступних три роки є оновлення вуличного освітлення, ремонт колекторів та тепломереж, будівництво кількох нових доріг й артезіанських свердловин, термомодернізація і реконструкція шкіл, лікарень та багато іншого.
Разом з тим, залишається багато питань, над якими, судячи з документу, не планують активно працювати найближчим часом. Звісно, це лише прогноз, що можуть змінювати неодноразово, особливо у випадку зміни влади у столиці. Проте хотілося б бачити ньому більше уваги до велосипедної інфраструктури, громадського транспорту, архітектурних пам’яток та екологічних питань. Бачити набережну з доступом до води, реставрацію архітектурних пам’яток та пішохідний Бессарабський провулок. Для початку, хоча б на папері.
Перш ніж прочитати матеріал, розгляньте можливість підтримати нас. «Хмарочос» пише про розвиток міст 10 років та 119 днів. За цей час ми опублікували 24969 новин та статей. Весь контент – в безкоштовному доступі. На нас не впливає жоден олігарх чи великий бізнес, ми працюємо для наших читачів й читачок. Ваш внесок дозволить продовжити працювати нашій редакції. Долучіться до спільноти з сотень осіб, які вже підтримують «Хмарочос».
Підтримати | Хто ми такі?
Коментарі:
*Ці коментарі модеруються відповідно до наших правил ком’юніті