Читайте нас в Telegram, Twitter, Instagram, Viber та Google Новинах

29 жовтня Верховна Рада приняйла закон, який запроваджує адміністративну відповідальність за перевезення дітей у приватному автомобілі без спеціальних засобів. За порушення правил перевезення дітей з водія стягнуть штраф у розмірі 510 гривень, в разі повторного порушення протягом року – 850 гривень.

Частина українців з ентузіазмом зустріла прийняття цієї норми, адже щороку тисячі дітей гинуть або травмуються під час ДТП. Інші ж наголошують, що дуже мало служб таксі мають у своєму парку автомобілі, обладнані дитячими кріслами.

«Хмарочос» дізнавався, як автокрісла захищають дітей під час ДТП, а також як прийняття цієї норми позначиться на ринку таксі.

Коли з’явились автокрісла для дітей

Хоча в Україні про дитячі автокрісла стали активно говорити лише останні кілька років, перші автокрісла для дітей з’явились ще на початку ХХ століття. Однак їхньої метою був не захист під час ДТП, а щоб дитина не відволікала батьків, поки вони ведуть автомобіль. Такі крісла мали небезпечну конструкцію, а в літературі їх інколи називають «катапультами». 

Так тривало аж до 1960-х років, коли британський винахідник Жан Еймс розробив дитяче крісло, яке з Y-ременем, яке нагадує сучасні автокрісла. Майже одночасно американець Леонард Рівкін розробив крісло з металевою рамою для захисту дитини.

Фото: flickr.com

На сьогодні вимога використовувати автокрісла для перевезення дітей існує в багатьох країнах світу. Зокрема, в Німеччині закон вимагає використовувати дитячі автокрісла для перевезення дітей до 12 років та зростом до 150 см. 

В Україні за Правилами дорожного руху заборонено перевозити без автокрісел дітей віком до 12 років і зростом до 145 см ще в 2008 році. Однак аж до кінця жовтня 2019 року жодних штрафів за це не передбачалось.

Законопроєкт 1150 підтримали всі фракції. За нього проголосували 332 народних депутати. Згідно з ним, за порушення правил перевезення дітей водій отримує штраф у розмірі 30 неоподаткованих мінімумів (510 гривень). При повторному порушенні штраф сягатиме 850 гривень. Закон вступає в силу на наступний день після його опублікування. 

Як автокрісла допомагають
зменшити рівень смертності в ДТП

За 9 місяців 2019 року в Україні сталось 3,5 тис ДТП за участю дітей, в яких понад 3 тис дітей постраждали, а 126 – загинули. Такими є дані Національної поліції.

Як відмічають транспортні експерти, в багатьох випадках загибелі і травмувань дітей можна було б уникнути. Якби автомобілі були обладнані дитячими автокріслами.

За даними Всесвітньої організації охорони здоров’я (ВООЗ), дитячі автомобільні крісла зменшують ймовірність загибелі дітей до 80%.

«У мене в роботі було кілька експертиз по ДТП з бічним зіткненням і дитиною в дитячому кріслі. При використанні автокрісел діти не отримували жодних тілесних ушкоджень. Наприклад, дитина семи років, удар прийшовся збоку в задні двері на швидкості близько 60 км/год. Жодних ушкоджень. А з дітьми без крісел навіть при незначному зіткненні – тілесні ушкодження», – пояснює транспортний експерт Віктор Перлов.

Однак для цього недостатньо просто придбати автокрісло – безпека та ефективність також залежить від того, чи правильно було підібране крісло, а також від правильності його фіксації.

Фото: flickr.com

При виборі автокрісла, екс-очільниця МОЗ Уляна Супрун рекомендує:

– обирати крісло разом з дитиною. Найкраще це зробити разом, адже не всі крісла підходять до певних марок автомобілів. Переконайтесь, що ви розумієте конструкцію крісла та його механізми. Крім того, важливо, щоб дитина почувалась комфортно.
– перевіряти маркування та документи. Навіть якщо крісло має необхідні маркування і документацію, але було придбане вже після первинного використання, воно може мати пошкодження. Навіть незначна аварія деформує каркас, що може бути непомітним для ока, втім суттєво впливатиме на безпеку дитини. Автокрісла також мають термін придатності. Як правило, це шість років після його виготовлення.
– знати правила перевезення дітей різного віку. Для цього є окремі правила по встановленню крісла. Наприклад, новонароджених дітей віком до 1 року, за деякими рекомендаціями до 2-х, не можна перевозити обличчям до ходу руху. Крісло має бути встановлене боком або ж задом. Старших дітей – вагою від 9 кілограм вже можна перевозити обличчям.

Що буде з ринком таксі

На сьогодні лише кілька служб таксі у Києва мають автомобілі, обладнані дитячими кріслами. Наприклад, в компанії Transflot на сьогодні є лише 5 автомобілів, обладнаних дитячими кріслами.

Однак як зізнається СЕО компанії Віктор Федосюк, за рік ця послуга так і не стала популярною серед киян, адже за користування дитячим кріслом до вартості поїздки ще додається 70 грн. На його думку, відтепер таксисти будуть частіше відмовляти пасажирам з дітьми.

Віталій Руденький мешкає в селищі Чабани під Києвом. Кожного дня він возить і дитину в дитячий садочок у на Подолі в Києві. При цьому досить часто доводиться користуватись сервісами авто на замовлення.

«Ми спеціально шукали україномовний дитячий садок на Подолі. Зараз поїздка в таксі з садочку і назад коштує 120–150 грн в одну сторону. Таксі доводиться брати часто, адже дитина не зможе витримати поїздку на «Богданах», – пояснює чоловік. 

Він побоюється, що після введення штрафів весь фінансовий тягар за встановлення дитячих крісел в автомобілях впаде на плечі батьків.

З ним погоджується й Віктор Федосюк. «В цілому я підтримую введення штрафів, однак є багато непродуманих моментів. Закон прийняли дуже швидко і без консультацій, через це він на початку створить чимало труднощів», – стверджує Федосюк.

Фото: flickr.com

Киянин Олег Рівтін звернувся з відкритим листом до сервісів Uber, Uklon, Bolt з проханням запровадити послугу перевезення дітей в автокріслах. Він звертає увагу, що в низці міст світу – але не в Києві – у застосунках Uber та Bolt є опція «дитяче крісло», що тарифікується як додаткова послуга. Компанія Uklon не передбачає такої послуги в жодному місті.

Наразі на лист відповіли компанії Uklon і Bolt. У пресслужбі Bolt наголосили, що перевезення без автокрісел дітей молодших за 12 років й раніше було заборонено правилами дорожнього руху.

«Ми завжди рекомендуємо нашим водіям не виконувати поїздки, якщо серед пасажирів є діти до 12 років або діти, зростом менше 145 см (навіть у супроводі дорослих), в разі, якщо авто водія не обладнано засобами пасивної безпеки (дитячим кріслом для перевезення дітей). Ми також просимо водіїв встановлювати дитяче крісло, якщо воно є в наявності у пасажирів», – заявили в компанії.

Водночас у Bolt запевнили, що розглядають можливість створити в Україні категорію автівок, обладнаних дитячими кріслами.

Співвласник компанії Uklon Сергій Смус заявив, що окрему категорію автомобілів із можливістю перевезення дітей планують додати у першій половині 2020 року. Цьогоріч таку опцію збираються запустити в тестовому режимі. Партнерами стануть виробники дитячих крісел.

У пресслужбі компанії Uber «Хмарочосу» повідомили, що пасажири можуть використовувати свої крісла як у таксі, так і в UberShuttle. Але про запуск окремої послуги автомобілів з автокріслами ще поки не розмови не ведуться.

Перш ніж прочитати матеріал, розгляньте можливість підтримати нас. «Хмарочос» пише про розвиток міст 9 років та 276 днів. За цей час ми опублікували 23482 новин та статей. Весь контент – в безкоштовному доступі. На нас не впливає жоден олігарх чи великий бізнес, ми працюємо для наших читачів й читачок. Ваш внесок дозволить продовжити працювати нашій редакції. Долучіться до спільноти з сотень осіб, які вже підтримують «Хмарочос».
| Хто ми такі?

Коментарі:

Вам доступний лише перегляд коментарів. Зареєструйтесь або увійдіть, щоб мати можливість додавати свої думки.

*Ці коментарі модеруються відповідно до наших правил ком’юніті

Newsletter button
Donate button
Podcast button
Send article button