Як можуть змінитися офісна робота та оренда офісів після карантину? (дослідження)
51% опитаних компаній розглядають можливість частково або повністю змінити формат роботи на дистанційний.
51% опитаних компаній розглядають можливість частково або повністю змінити формат роботи на дистанційний.
Перш ніж прочитати матеріал, розгляньте можливість підтримати нас. «Хмарочос» пише про розвиток міст 10 років та 122 днів. За цей час ми опублікували 24984 новин та статей. Весь контент – в безкоштовному доступі. На нас не впливає жоден олігарх чи великий бізнес, ми працюємо для наших читачів й читачок. Ваш внесок дозволить продовжити працювати нашій редакції. Долучіться до спільноти з сотень осіб, які вже підтримують «Хмарочос».
Підтримати | Хто ми такі?
Консалтингова компанія у сфері комерційної нерухомості CBRE Ukraine дослідила вплив поширення коронавірусу на можливу зміну формату офісної роботи та на умови оренди офісних приміщень.
Дослідження проводилось наприкінці березня 2020 року серед 50 міжнародних та українських компаній з 14 сфер бізнесу. 42% опитаних орендують офіси площею до 500 кв.м, ще 40% — офіси понад 3 000 кв.м.
У зв’язку із введенням карантину компанії були змушені перейти на віддалений режим роботи, що безумовно, вплинуло як на працівників, так і на роботодавців, у яких раніше не було досвіду роботи з дому. Деякі працівники виявилися не готовими до неї в організаційному та емоційному планах, що, в результаті, призвело до спаду продуктивності та ефективності роботи.
39,6% респондентів зазначили, що відчули певний спад продуктивності, але, в цілому, справляються із поставленими задачами. Близько 19% респондентів, зазначили, що під час карантину ефективність роботи значно знизилась. Дехто навіть відмітили, що гостро відчули погіршення результативності праці через ускладнення комунікацій на відстані (особливо це стосується командних проєктів). Інша частина опитаних — 39,6% — не помітили суттєвих змін.
51,1% респондентів розглядають можливість у майбутньому частково або повністю змінити формат роботи на віддалений. Серед тих компаній, що готові перейти на дистанційний режим, найбільше голосів за таку роботу на постійній основі набрали: юридичний (50%), бухгалтерія та фінанси (42%), аналітика (40%), маркетинг(42%) та HR (31%) відділи. Решта опитаних (47,9%) не готові та не планують переходити на дистанційний режим.
Не виключають, що після карантину доведеться змінити й умови перебування в офісі, що передусім передбачає посилене прибирання та дезінфекцію приміщень, модифікацію вентиляційних систем, введення нових протоколів безпеки (скринінг температури), безконтактні технології тощо.
Вважають, що пандемія COVID-19 безумовно вплине на умови оренди й на тенденції у сфері офісної нерухомості загалом — в першу чергу, на тип простору, який шукатимуть орендарі. Орендодавці ж будуть змушені підлаштовуватись, щоб відповідати побажанням і острахам клієнтів.
На кінець березня 43,8% респондентів хотіли змінити умови оренди офісів та домовитись з орендодавцем про зменшення орендної ставки. 18,8% не зазначають про бажання зміни в умовах оренди тому, що являються власниками офісного приміщення; 14,6% опитаних планують зменшити орендну площу, а 12,5% — зазначили, що не змінюватимуть орендні умови та продовжать співпрацю, як раніше.
Загалом 62,5% респондентів зазначили, що поточний, зафіксований у договорі, рівень орендної ставки буде допустимим після карантину та стабілізації ситуації. Потім прогнозується пом’якшення орендних ставок.
Щодо зменшення площі офісу, то 35,4% респондентів хотіли б зменшити площу оренди до 20%; 6,3% хотіли б зменшити площу більш ніж на половину (ймовірно, це компанії які вже скоротили або планують скорочення працівників), 25% — не мають намірів змінювати її взагалі.
Альтернативою традиційної оренди офісів є сегмент «гнучких офісів», а саме коворкінгів та офісів з повним обслуговуванням. Але, згідно з результатами опитування, 81,3% респондентів відповіли, що не планують релокацію у коворкінг після карантину (через високу вартість такої послуги). Цей варіант розглядають 16,7% опитаних, тож експерти вважають, що ринок «гнучких офісів» найшвидше відчує відновлення попиту.
Цікаво, що після попередньої економічної кризи, у компаній з’явився тренд розміщати більше людей на меншій площі через оптимізацію витрат на оренду. Таким чином, всесвітньої популярності набув формат open space. Не виключають, що у майбутньому і він зазнає змін, адже після карантину міжнародні компанії будуть вводити нові інструкції щодо облаштування офісного простору з вимогою дотриманням безпечної відстані між співробітниками. Також прогнозується посилення тренду на «хот-дескінг», тобто не закріплені за співробітниками робочі місця.
Читайте також: Після карантину IT-компанії орендуватимуть менші офісні приміщення.
Фото обкладинки: pixabay
© Хмарочос | 2024
Коментарі:
*Ці коментарі модеруються відповідно до наших правил ком’юніті