Перш ніж прочитати матеріал, розгляньте можливість підтримати нас. «Хмарочос» пише про розвиток міст 9 років та 275 днів. За цей час ми опублікували 23482 новин та статей. Весь контент – в безкоштовному доступі. На нас не впливає жоден олігарх чи великий бізнес, ми працюємо для наших читачів й читачок. Ваш внесок дозволить продовжити працювати нашій редакції. Долучіться до спільноти з сотень осіб, які вже підтримують «Хмарочос».
| Хто ми такі?

Читайте нас в Telegram, Twitter, Instagram, Viber та Google Новинах

За даними YouControl, у 2018 році сукупний збиток комунальних підприємств склав 9,8 мільярдів гривень. Попри свою неефективність та збитковість, комунальні підприємства є найбільшою групою отримувачів державної допомоги. У 2019 році місцева влада повідомила в Антимонопольний комітет України (АМКУ) про підтримку комунальних підприємств сумарно на 141,5 мільярдів гривень. 

Причиною збитковості комунальних підприємств іноді називають негнучке регулювання тарифів на їхні послуги. Але дослідження Центру економічної стратегії показало, що у нерегульованих сферах вони також не здатні ефективно виконувати свою роботу. Середня рентабельність КП, тарифи на роботу яких регулюються, склала -0,09, порівняно з 0,02 для комунальних підприємств загалом. 

В Польщі і Румунії, наприклад, досить поширеною є ситуація, коли кілька населених пунктів створюють єдине підприємство, що надає відповідні комунальні послуги. Натомість в Україні в багатьох областях працюють майже півсотні КП. Частина з них конкурують з бізнесом та, згідно з рішеннями АМКУ, шкодять конкуренції.

Центр економічної стратегії рекомендує місцевим громадам зменшувати кількість КП та їх роль у наданні послуг населенню. За аналогією з державними підприємствами, для кожного комунального варто розробити політику власності та відповісти на питання: «Навіщо громада володіє цим комунальним підприємством?». 

В результаті комунальними мають залишатися природні монополії, соціокультурні та життєво необхідні громаді заклади. В інших сферах місцева влада має сприяти розвитку конкуренції. Зокрема, залучати приватний бізнес до виконання функцій КП проводячи публічні закупівлі, конкурси тощо. 

Для прикладу, КП не мають дублювати функції Національної поліції. Послуги з охорони комунального майна можуть закуповуватись через процедуру відкритих конкурентних закупівель в ліцензованих охоронних фірмах некомунальної форми власності. 

Так само, на думку експертів, необґрунтованим є існування комунальних ЗМІ. Місцеві ради і адміністрації можуть доносити необхідну інформацію через канали суспільного мовника або незалежні медіа. 

На конкурентних умовах мають працювати, зокрема, комунальні підприємства з  вивезення та збору сміття і аптечні мережі.

Для кращого громадського моніторингу використання коштів громад під час діяльності комунальних підприємств, ЦЕС також рекомендує збирати дані про КП на Єдиному державному веб-порталі відкритих даних чи Порталі державних підприємств України. 

Читайте також: Штрафи, субсидії та можливі відключення: все про комунальні послуги під час карантину

Коментарі:

Вам доступний лише перегляд коментарів. Зареєструйтесь або увійдіть, щоб мати можливість додавати свої думки.

*Ці коментарі модеруються відповідно до наших правил ком’юніті

Newsletter button
Donate button
Podcast button
Send article button