Читайте нас в Telegram, Twitter, Instagram, Viber та Google Новинах

Львівський архітектор і урбаніст Олександр Шутюк пояснює, як і де варто облаштовувати зупинки громадського транспорту, щоб ними було зручно й комфортно користуватись. Якою має бути хороша зупинка громадського транспорту та з чого вона складається? Що потрібно врахувати, щоби перебування за зупинці залишало позитивні емоції та не викликало у пасажирів відчуття дискомфорту? 

Історія

Якщо заглибитися зовсім глибоко у історію питання, то можна дізнатися, що перші зупинки громадського транспорту з’явилися у Європі між XVII та XIX століттями, коли між великими містами запустили регулярне сполучення кінних екіпажів, які почали робити обов’язкові зупинки біля перехресть великих доріг чи залізничних станцій. 

В українських містах за часів СРСР досить поширеними були масивні павільйони з металоконструкцій, які виглядали досить брутально, але при цьому могли вмістити у себе досить багато людей.

Старий павільйон на вул. Стрийській у Львові

Також окремим жанром можна вважати автобусні зупинки на міжміських трасах, які нерідко будувалися за індивідуальними проектами та запам’ятовувалися сміливими формами та багатим декором. Зараз, щоправда, такі зупинки дуже часто перебувають у жахливому стані. 

Зупинка біля с. Коропець у Тернопільській області

Обличчя сервісу. Дизайн

Зупинка громадського транспорту є дуже важливою складовою цього сервісу та багато у чому його обличчям. Саме тут формується перше враження про громадський транспорт і саме звідси починається щоденний маршрут кожного пасажира. 

Трамвайна зупинка у м. Стокгольм, Швеція

Важливою складовою зупинки громадського транспорту є павільйон, який захищає пасажирів від примх погоди. Саме тому дизайн цих павільйонів повинен бути привабливим та впізнаваним і у той же час практичним, щоби їхнє утримання не ставало занадто дорогим. 

Трамвайна зупинка у місті Франкфурт-на-Майні, Німеччина.

Дизайн павільйонів важливий ще й тому, що вони стають дуже помітним елементом міського середовища, який зустрічається практично на кожній вулиці. Тому вони повинні гармонійно вписуватися у дуже різні міські пейзажі та не псувати їх. Це дуже непросте завдання, тому дуже часто за дизайн павільйонів беруться імениті архітектурні бюро та дизайн-студії. Наприклад, у деяких українстких містах можна зустріти павільйони фірми JC Decaux, які свого часу розробило бюро сера Нормана Фостера. 

Зупинка, розроблена бюро Нормана Фостера у м. Страсбург, Франція.

А деякі міста доросли вже навіть до того, що замовляють для себе розробку ексклюзивного дизайну зупинкових павільйонів, які стають для них такою ж візитівкою, як і їхня архітектура.

Інформативність.
Табло, розклад, ціни. Квитки

Хороша зупинка повинна бути інформативною та давати кожному пасажиру чітку інформацію про те, де він знаходиться, куди він може з неї поїхати, коли, скільки це буде коштувати та де можна купити квиток. 

Відповідь на питання «Куди?» повинна давати схема маршрутів громадського транспорту та табличка з переліком маршрутів, які проходять конкретно через цю зупинку із вказанням їхніх кінцевих зупинок. Також наявність схеми маршрутів допоможе правильно запланувати пересадку.

Схема маршрутів віденського громадського транспорту

Страсбург, Франція

Щоби пасажир дізнався, коли він зможе поїхати, потрібен, як мінімум, паперовий розклад кожного маршруту, а як максимум – електронне табло, яке показує час прибуття на зупинку найближчого транспорту.

Ляйпциг, Німеччина. Схема маршрутів та розклади руху на зупинці

Карлсруе, Німеччина

Також на зупинці повинна бути інформація про тарифи та способи оплати проїзду. В ідеалі, прямо на зупинці повинен стояти квитковий автомат, але українські міста до такої розкоші на жаль поки не доросли.  

Автомат для продажу квитків. Вроцлав, Польща.

Масштабованість

Ширина платформи та розмір накриття повинен відповідати пасажиропотоку. Десь може бути цілком достатньо неширокої платформи зі стандартним павільйоном, а для великих пересадкових вузлів подекуди потрібні справжні міні-вокзали.

Вузлова зупинка в Лодзі, Польща, через яку проходять майже всі трамвайні маршрути міста.

Дизайн зупинкових павільйонів також повинен робити можливим таке масштабування залежно від пасажиропотоку.

Зручне розміщення. Зручні пересадки. Вузлові зупинки

Зупинки громадського транспорту повинні розміщуватися максимально близько до основних точок притягання та бути помітними здалеку, а шлях до них повинен бути простим та інтуїтивно зрозумілим. 

Зручна пересадка з трамвая на тролейбус у Женеві, Швейцарія.

Дуже погана ідея – розміщувати зупинки на великій відстані від пішохідних переходів. По-перше, це спричинить незручності всім пасажирам, а по-друге – багато хто все одно перебігатиме найкоротшим шляхом і рано чи пізно це може закінчитися фатально.

Дуже часто зупинка є не кінцевою точкою подорожі, а лише місцем пересадки на наступний транспорт. У таких випадках дуже важливо, щоби для пересадки не потрібно було ходити кудись далеко та щось шукати – бажано, щоби все на відстані кількох кроків.

На жаль, в Україні для пересадки для пересадки поміж різними видами транспорту нерідко доводиться пройти пару кварталів та постояти на кількох світлофорах. Це робить пересадки дуже незручними – тим, хто їздить щодня додається зайва біганина, а турист скоріш за все просто загубиться.

Незручна пересадка у Львові

Інклюзивність

Шлях до зупинки повинен бути максимально простим, безпечним та повністю безбар’єрним, щоб його без сторонньої допомоги могла подолати людина у інвалідному візку. Для цього потрібні пониженні «в нуль» бордюри на пішохідних переходах та плавні ухили.

Потрапляння у салон транспорту також не повинно викликати надзусиль та бути по силах людині у інвалідному візку, тому висота платформи повинна збігатись або ж бути максимально близькою до рівня першої сходинки (чи рівня підлоги, якщо транспорт низькопідлоговий).

Піднята зупинка у Львові

До речі, окрім доступності для маломобільних, низькопідлоговість транспорту пришвидшує посадку та висадку пасажирів, що кінець кінцем позитивно впливає на його швидкість.

Ліон, Франція

Також потрібно не забувати про тактильну плитку, яка допомагає орієнтуватися у просторі незрячим та людям із поганим зором. 

Ляйпциг, Німеччина

Окрім цього потрібно, щоби всі інформаційні таблички на зупинці мали достатній розмір шрифта та розміщувалися так, щоби бути читабельними для людей з поганим зором.  

Женева, Швейцарія

Ляйпциг, Німеччина

Безпека. Проглядність та освітлення, захист від дтп. Відеонагляд

Ще однією дуже важливою складовою хорошої зупинки громадського транспорту є безпека, при чому тут важливий як захист пасажирів від можливих ДТП, так і створення несприятливих умов для різноманітного вандалізму та криміналу. 

Перше і найважливіше правило – пасажир, що виходить з громадського транспорту, повинен бути фізично відділений від приватного транспорту, що рухається поряд. В українських містах дуже часто можна побачити трамвайні зупинки, де вагон зупиняється просто посеред дороги та висаджує пасажирів прямо на сусідню смугу руху. Це неприпустимо, адже наражає пасажирів на небезпеку бути збитими автомобілем.

Небезпечна зупинка у Вінниці

Щоби цього не відбувалося, існує кілька основних рішень. Звісно, найбільш очевидне – зробити так, щоби громадський транспорт зупинявся просто біля тротуару. Але таке можливо далеко не завжди і особливо не підходить для трамвая, який їде по центру вулиці. У таких випадках використовують інші рішення. Перше – зупинка острівного типу, яка дає можливість пасажирам безпечно входити та виходити з з громадського транспорту. Такі зупинки досить часто зустрічаються і в українських містах.

Острівна зупинка у м. Ляйпциг, Німеччина

Але острівні зупинки влізають не всюди. Тому існує другий варіант – зупинка віденського типу. Як можна здогадатися із назви, вперше їх впровадили саме у Відні, а серед українських міст на таке наразі наважилася лише Вінниця. 

Віденська зупинка у Вроцлаві, Польща

Суть такої зупинки полягає у тому, що пасажири чекають на свій транспорт на тротуарі, а смуга руху приватних авто, яка відділяє їх від смуги громадського транспорту, припіднімається до рівня тротуару та дає можливість безбар’єрно потрапити всередину трамвая. Потім авто при цьому зупиняється перед підвищенням, що допомагає заспокоєнню трафіка та робить зупинку більш помітною для водіїв авто. 

Ляйпциг, Німеччина

Також дуже важливою складовою безпеки є хороше освітлення зупинок. Завдяки йому пасажири будуть добре бачити, куди йти, водії будуть бачити людей на зупинці і це значно зменшить ризик ДТП чи інших неприємних випадків. 

Львів, площа Двірцева

Цюрих, Швейцарія

Окрім цього потрібна хороша проглядність, яка вже грає велику роль для соціальної безпеки і саме тому зараз у всьому світі стандартом стали зупинкові павільйони зі скляними стінками. Завдяки цьому всім перехожим добре видно, що відбувається всередині, що посилює соціальний контроль та робить зупинку менш зручним місцем для різних протиправних дій.

Львів, площа Двірцева

В нас ще досі багато хто ставиться до скляних зупинок з пересторогою та вважає надто крихкими, тому тут можна навести приклад вже згаданих вище бетонних зупинок на трасах, які дуже часто перетворюються на стихійний туалет, що робить їхнє використання за призначенням вкрай неприємним та принизливим.

Утримання

Але все перераховане вище не буде працювати без ще однієї вкрай важливої складової, про яку згадують лише тоді, коли її нема. Мова про якісне утримання всієї інфраструктури. Зупинка повинна бути чиста та прибрана, всі елементи мають бути на місці, всі лампочки – світитися, а вся інформація на табличках повинна бути максимально актуальною. 

Ось таким є дуже загальний перелік рис, якими має володіти хороша зупинка громадського транспорту. Якщо зупинки у вашому місті саме такі, то ми вас вітаємо. А якщо ні – то тепер ви знаєте, чого (ще) вимагати від влади вашого міста.

Перш ніж прочитати матеріал, розгляньте можливість підтримати нас. «Хмарочос» пише про розвиток міст 9 років та 300 днів. За цей час ми опублікували 23652 новин та статей. Весь контент – в безкоштовному доступі. На нас не впливає жоден олігарх чи великий бізнес, ми працюємо для наших читачів й читачок. Ваш внесок дозволить продовжити працювати нашій редакції. Долучіться до спільноти з сотень осіб, які вже підтримують «Хмарочос».
| Хто ми такі?

Коментарі:

Вам доступний лише перегляд коментарів. Зареєструйтесь або увійдіть, щоб мати можливість додавати свої думки.

*Ці коментарі модеруються відповідно до наших правил ком’юніті

Newsletter button
Donate button
Podcast button
Send article button