Читайте нас в Telegram, Twitter, Instagram, Viber та Google Новинах

Подія організована в рамках Ініціативи з глобальної безпеки дорожнього руху Bloomberg Philanthropies за участі Світового банку та в співпраці зі Шведською транспортною адміністрацією та Офісом підтримки реформ Міністерства інфраструктури України. «Хмарочос» занотував основні тези виступів. 

Орієнтованість на людину

Vision Zero – це, перш за все, програма, орієнтована на людину. Вона робить головним недопущення смертей чи серйозних ушкоджень у ході користування транспортною системою. 

Традиційні підходи до безпеки на дорогах орієнтовані на підрахунок кількості аварій і пошуку причини в людських помилках. Утім, ми ніколи не зможемо виховати ідеальну людську істоту, яка бездоганно слідує правилам. Vision Zero натомість покликана поступово знизити інфраструктурні ризики. 

Проблемою у цьому контексті є не самі аварії, а смерті та каліцтва людей, які виникають внаслідок них.

Саме на проєктувальниках дорожньо-транспортної системи лежить обов’язок і відповідальність мінімізувати кількість жертв завдяки дизайну доріг.

Люди роблять помилки, стверджують шведські транспортні експерти. І оскільки уникнути всіх аварій неможливо, потрібно максимально захистити учасників у разі аварії. Замість контролю і покарання програма орієнтована на створення безпечних умов. 

Швидкість прямо пропорційна кількості аварій

Швидкість – це кінетична енергія, яка ключовим фактором у русі. Тому надзвичайно важливо, щоб збігались три параметри – швидкість, закладена при конструюванні доріг, швидкість, зазначена на дорожніх знаках, і реальна швидкість руху. 

У 90-х роках у Швеції 25% смертей траплялися на 3,5% міжміських доріг шириною від 13 метрів без бар’єрів посередині. Бар’єри посередині траси, які запобігають врізанню автівки в іншу та дозволяють уникати смертельних аварій. У разі якщо таких бар’єрів немає, слід обов’язково обмежувати швидкість руху на автомагістралі. Спокійніший трафік суттєво знижує рівень траматичності. 

На ділянках міст з пішохідними зонами швидкість не повинна перевищувати 30 км/год, а в зоні змішаного автомобільного і велосипедного трафіку – 20 км/год. 40 км/год рекомендують у разі наявності фізично відділених пішохідних і велодоріжок. 

Результати аналізу показують, що вже при русі зі швидкістю 60-70 км/год кількість смертей під час аварії зростає до 100%. Чим менша швидкість, тим легшими будуть наслідки для людей у разі зіткнення. 

Читайте також: 5 причин, чому ліміт 80 км/год в місті – це погана ідея

Часто витрачають надзвичайно багато грошей на дорожню інфраструктуру замість того, щоб змусити ці гроші працювати на безпеку руху, вважають шведські експерти. Приміром, нерегульований пішохідний перехід створює хибне відчуття безпеки для пішохода. Натомість для автомобіліста, рух якого не обмежений світлофором, це відчуття можливості безперешкодно і безупинно рухатися далі.

Дизайн вулиці має не лише попереджати про небезпеку, але й інтуїтивно провокувати користувачів на дії, необхідні в даній ситуації.

Крім того, важливо розраховувати на користувачів без специфічного досвіду чи навичок – щоб вулиця була однаково зручною і для дітей, і для людей похилого віку чи людей з інвалідністю. 

Мінімізація летальних випадків

«Усі ми іноді порушуємо правила дорожнього руху, але зазвичай ніхто не заслуговує на смерть через це», – вважають шведські експерти. 

Мінімізується не кількість аварій на дорогах, а саме кількість летальних і важких випадків. Так, після впровадження програми Vision Zero у Швеції в 1997 році кількість смертей на сто тисяч населення станом на 2019 рік знизилася з шести до двох. При цьому між 2000 і 2010 роком смертність стала наполовину меншою. Це довело транспортникам, уряду і громадянам, що підхід працює. 

Впровадження програми Vision Zero потребує об’єднаних зусиль міської адміністрації, бізнесу, індустрії, громадськості та інших стейкхолдерів. Утім, найбільше відповідальності – саме на планувальниках вулиць, які мають створити безпечний дизайн.  

У Швеції була створена спеціальна організація – STRADA (Swedish Traffic Accident Data Acquisition), яка займається аналізом безпеки руху. Окрім даних зі звітів поліції, там залучають інформацію й із лікарень. Адже в разі незначних аварій (наприклад, за участі містян на велосипеді) люди можуть не звертатися в поліцію, але піти в лікарню за медичною допомогою. Основним заняттям організації є не пошук винних (це завдання правоохоронних органів), а з’ясування причин аварій і пошук рішень, що унеможливлюють їхнє повторення. 

Продовжуючи впровадження програми Vision Zero, Швеція планує вдвічі зменшити смертність на дорогах до 2030 року, а до 2050 – звести її до нуля. Зміни вимагають часу і постійних зусиль, наполягають шведські експерти. 

Читайте також: 10 заходів Vision Zero: львівський урбаніст розповів, як зменшити смертність на дорогах (відео)

Коментарі:

Вам доступний лише перегляд коментарів. Зареєструйтесь або увійдіть, щоб мати можливість додавати свої думки.

*Ці коментарі модеруються відповідно до наших правил ком’юніті

Newsletter button
Donate button
Podcast button
Send article button