Мерію Амстердама звинуватили, що та надає перевагу пішоходам над велосипедистами
На вулицях із пішохідним рухом почали встановлювати знаки «велосипедист тут гість».
На вулицях із пішохідним рухом почали встановлювати знаки «велосипедист тут гість».
Перш ніж прочитати матеріал, розгляньте можливість підтримати нас. «Хмарочос» пише про розвиток міст 10 років та 122 днів. За цей час ми опублікували 24983 новин та статей. Весь контент – в безкоштовному доступі. На нас не впливає жоден олігарх чи великий бізнес, ми працюємо для наших читачів й читачок. Ваш внесок дозволить продовжити працювати нашій редакції. Долучіться до спільноти з сотень осіб, які вже підтримують «Хмарочос».
Підтримати | Хто ми такі?
В Амстердамі загострюється протистояння велосипедистів і пішоходів, і мерія, схоже, пристала на бік останніх. Велосипедисти скаржаться на те, що муніципалітет нібито несправедливо надає перевагу пішоходам в історичному центрі.
Спершу декілька цифр, які допоможуть зрозуміти велоактивність у місті тим, хто не бачив наочно амстердамські велозатори та не намагався маневрувати у щільних велопотоках. 63% жителів щоденно їздять на велосипеді. Кожне домогосподарство в середньому володіє двома велосипедами. 32% поїздок здійснюються на велосипеді проти 22% на автомобілі та 16% на громадському транспорті; у центрі міста частка велопоїздок сягає 48%.
Такий щільний велотрафік на вузьких вуличках не може не впливати на комфорт пішоходів, особливо маломобільних. Велосипедисти в Амстердамі часто не пропускають пішоходів на переході, можуть несподівано виїхати на тротуар. Стихійні велопарковки, які більше нагадують звалища і часто зосереджуються на розі вулиць, блокують проїзд людям на інвалідних візках, батькам із дитячими візками або людям із багажем. У разі наїзду на пішохода той зазвичай не має змоги заявити в поліцію, бо велосипедист просто тікає з місця аварії.
«Велосипедисти ще більш асоціальні, ніж водії. Підрізають, пролітають у міліметрі від тебе. І їм усе сходить із рук», – скаржиться Дженніфер Брауер, 37-річна незряча містянка, яка була змушена переїхати з метушливого центру на тихішу околицю, втомившись від постійних конфліктів із велосипедистами.
Вже в міському плані розвитку велоінфраструктури на 2017-2022 роки декларувалися наміри робити місто комфортним також і для пішоходів. Ще роком раніше богемний район Де-Пейп закрили для велосипедів; намагалися заборонити хаотичне паркування та будувати підземні велопаркінги; запровадили штраф у 95 євро за набирання повідомлень під час руху на велосипеді; а також винайняли «вуличних інструкторів», які мали проповідувати велосипедистам гарні манери. Зараз наближається до завершення будівництво об’їзної велодороги.
З 2019 року на вулицях із пішохідним рухом почали встановлювати знаки «велосипедист тут гість». Такі позначки з’явилися, зокрема, в центральних зонах Дамштратьєс і Харлемерштрат, в університетському кварталі, а також у парках. Раніше на вулицях з автомобільним рухом встановлювали схожі знаки, які нагадували водіям, що вони мають надати перевагу велосипедистам.
Передбачалося, що знаки заохотять велосипедистів користуватися альтернативними маршрутами в об’їзд центру Амстердама. Втім, ті злісно ігнорували попередження.
«Амстердам досі лишається велосипедним раєм, але з часом стає все складніше їхати крізь центр. Почалося з створення пішохідних зон, а тут бац – і вже велосипедисти наштовхуються на бордюри та паркани. Центр стає територією пішоходів. Краще би муніципалітет захищав велосипедистів від перехожих, туристів і ресторанів», – заявляє речник Нідерландської асоціації велосипедистів Fietsersbond Ян Пітер Непвьо.
Пів століття тому вулиці Амстердама були вщент забиті автомобілями, доки потужне велосипедне лобі й паливна криза не перетворили місто на рай для велосипедистів. Але велоактивісти вважають, що автомобілецентричне мислення ще не зникло. Наприклад, смуга для машин пролягає центром вулиці, а велосипедисти туляться збоку; досі велосипедист не може легко здійснити лівий поворот. До 2018 року мопедам дозволялося їздити велосмугами. Активісти стверджують, що поведінку велосипедистів формує саме міське планування, і саме незручний дизайн вулиць відповідає за більшість конфліктів між велосипедистами й пішоходами.
Дослідження Амстердамського університету підтверджує гіпотезу про те, що стрес змушує велосипедистів поводитися нахабніше. Виявилося, що на щільно забитих вулицях у пікові години, коли велосипедисти змушені маневрувати в украй обмеженому просторі, вони більше схильні порушувати правила. Загалом вчені нарахували серед велотрафіку 7% злісних порушників, ще 7% порушників, які не наражали нікого на небезпеку, і 87% тих, хто дотримувався правил.
Муніципальний звіт 2017 року свідчить, що велосипедисти почуваються безпечно на вулицях міста в середньому на 6,1 пункту за десятибальною шкалою, в той час як пішоходи – на 6,9. Найбільш стресовими велосипедисти вважають жваві вулиці, а серед джерел стресу називають інших велосипедистів, а також туристів, які заходять на велодоріжки та розгублено кружляють на орендованих велосипедах.
Низка дослідників вважає, що регулювання велотрафіку має відбуватися інтуїтивно, а не за принципом формальних правил руху, властивих для автомобілецентричної логіки. Утім, як саме досягати згоди між усіма учасниками руху – чи то за допомогою спільних вулиць (shared space), чи то завдяки невербальним сигналам – в Амстердамі ще не вирішили.
За матеріалами: The Guardian, CityLab
© Хмарочос | 2024
Коментарі:
*Ці коментарі модеруються відповідно до наших правил ком’юніті