Зроби добру справу і отримуй винагороди!
Нам як ніколи потрібна ваша підтримка. «Хмарочос» пише про розвиток міст 10 років та 296 днів. За цей час ми опублікували 26302 новин та статей. Ми потребуємо вашої допомоги, щоб продовжувати якісно працювати далі. Приєднуйтесь до Читацького товариства «Хмарочоса» та отримуйте приємні бонуси від редакції: квитки на культурні заходи в Києві, фірмовий мерч та актуальні книжки, можливість пропонувати редакції теми та багато іншого.
| Хто ми такі?

Читайте нас в Telegram, Twitter, Instagram, Viber та Google Новинах

Фото: Cale Weaver / Unsplash

В Амстердамі загострюється протистояння велосипедистів і пішоходів, і мерія, схоже, пристала на бік останніх. Велосипедисти скаржаться на те, що муніципалітет нібито несправедливо надає перевагу пішоходам в історичному центрі.

Спершу декілька цифр, які допоможуть зрозуміти велоактивність у місті тим, хто не бачив наочно амстердамські велозатори та не намагався маневрувати у щільних велопотоках. 63% жителів щоденно їздять на велосипеді. Кожне домогосподарство в середньому володіє двома велосипедами. 32% поїздок здійснюються на велосипеді проти 22% на автомобілі та 16% на громадському транспорті; у центрі міста частка велопоїздок сягає 48%.

Фото: Jakub Hałun / Вікіпедія

Такий щільний велотрафік на вузьких вуличках не може не впливати на комфорт пішоходів, особливо маломобільних. Велосипедисти в Амстердамі часто не пропускають пішоходів на переході, можуть несподівано виїхати на тротуар. Стихійні велопарковки, які більше нагадують звалища і часто зосереджуються на розі вулиць, блокують проїзд людям на інвалідних візках, батькам із дитячими візками або людям із багажем. У разі наїзду на пішохода той зазвичай не має змоги заявити в поліцію, бо велосипедист просто тікає з місця аварії.

«Велосипедисти ще більш асоціальні, ніж водії. Підрізають, пролітають у міліметрі від тебе. І їм усе сходить із рук», – скаржиться Дженніфер Брауер, 37-річна незряча містянка, яка була змушена переїхати з метушливого центру на тихішу околицю, втомившись від постійних конфліктів із велосипедистами.

Вже в міському плані розвитку велоінфраструктури на 2017-2022 роки декларувалися наміри робити місто комфортним також і для пішоходів. Ще роком раніше богемний район Де-Пейп закрили для велосипедів; намагалися заборонити хаотичне паркування та будувати підземні велопаркінги; запровадили штраф у 95 євро за набирання повідомлень під час руху на велосипеді; а також винайняли «вуличних інструкторів», які мали проповідувати велосипедистам гарні манери. Зараз наближається до завершення будівництво об’їзної велодороги.

«Велосипедист тут гість»

З 2019 року на вулицях із пішохідним рухом почали встановлювати знаки «велосипедист тут гість». Такі позначки з’явилися, зокрема, в центральних зонах Дамштратьєс і Харлемерштрат, в університетському кварталі, а також у парках. Раніше на вулицях з автомобільним рухом встановлювали схожі знаки, які нагадували водіям, що вони мають надати перевагу велосипедистам.

Передбачалося, що знаки заохотять велосипедистів користуватися альтернативними маршрутами в об’їзд центру Амстердама. Втім, ті злісно ігнорували попередження.

Фото: wijchensnieuws.nl/

«Амстердам досі лишається велосипедним раєм, але з часом стає все складніше їхати крізь центр. Почалося з створення пішохідних зон, а тут бац – і вже велосипедисти наштовхуються на бордюри та паркани. Центр стає територією пішоходів. Краще би муніципалітет захищав велосипедистів від перехожих, туристів і ресторанів», – заявляє речник Нідерландської асоціації велосипедистів Fietsersbond Ян Пітер Непвьо.

Досі автомобілецентричне мислення

Пів століття тому вулиці Амстердама були вщент забиті автомобілями, доки потужне велосипедне лобі й паливна криза не перетворили місто на рай для велосипедистів. Але велоактивісти вважають, що автомобілецентричне мислення ще не зникло. Наприклад, смуга для машин пролягає центром вулиці, а велосипедисти туляться збоку; досі велосипедист не може легко здійснити лівий поворот. До 2018 року мопедам дозволялося їздити велосмугами. Активісти стверджують, що поведінку велосипедистів формує саме міське планування, і саме незручний дизайн вулиць відповідає за більшість конфліктів між велосипедистами й пішоходами.

Дослідження Амстердамського університету підтверджує гіпотезу про те, що стрес змушує велосипедистів поводитися нахабніше. Виявилося, що на щільно забитих вулицях у пікові години, коли велосипедисти змушені маневрувати в украй обмеженому просторі, вони більше схильні порушувати правила. Загалом вчені нарахували серед велотрафіку 7% злісних порушників, ще 7% порушників, які не наражали нікого на небезпеку, і 87% тих, хто дотримувався правил.

Муніципальний звіт 2017 року свідчить, що велосипедисти почуваються безпечно на вулицях міста в середньому на 6,1 пункту за десятибальною шкалою, в той час як пішоходи – на 6,9. Найбільш стресовими велосипедисти вважають жваві вулиці, а серед джерел стресу називають інших велосипедистів, а також туристів, які заходять на велодоріжки та розгублено кружляють на орендованих велосипедах.

Фото: sabina fratila / Unsplash

Низка дослідників вважає, що регулювання велотрафіку має відбуватися інтуїтивно, а не за принципом формальних правил руху, властивих для автомобілецентричної логіки. Утім, як саме досягати згоди між усіма учасниками руху – чи то за допомогою спільних вулиць (shared space), чи то завдяки невербальним сигналам – в Амстердамі ще не вирішили.

За матеріалами: The Guardian, CityLab

Коментарі:

Вам доступний лише перегляд коментарів. Зареєструйтесь або увійдіть, щоб мати можливість додавати свої думки.

*Ці коментарі модеруються відповідно до наших правил ком’юніті

Newsletter button
Donate button
Podcast button
Send article button