Кабмін схвалив скасування пільг на громадський транспорт. Чи хороша це ідея?
Монетизацію пільг запроваджували у Росії, Білорусі, Казахстані, а в Євросоюзі такої системи немає.
Монетизацію пільг запроваджували у Росії, Білорусі, Казахстані, а в Євросоюзі такої системи немає.
Фото: Ihor Malytskyi / Unsplash
Дев’ятого червня Кабінет міністрів схвалив законопроєкт, який передбачає скасування пільг на проїзд у громадському транспорті й натомість запроваджує грошові компенсації для пільговиків.
Питання пільг самостійно вирішуватимуть органи місцевого самоврядування.
«В цілому, “монетизація пільг” – російський винахід, який в умовному “західному світі” не застосовується», – зауважує транспортний експерт Антон Гаген.
Про монетизацію пільг в Україні говорять не перший рік. Зокрема, подібний проєкт Кабмін вже схвалював у 2018 році. Тоді передбачалося, що місто повинно компенсувати пільговикам не менш як 30 поїздок на місяць.
«Ідея дуже погана. Просувають її з часів Гройсмана, якщо не раніше. Крім прізвищ та років – нічого не змінилося», – вважає фахівець із міської мобільності Дем’ян Данилюк, який вже коментував рішення уряду чотирирічної давнини.
Данилюк пропонує не «винаходити велосипед», а звернутися до досвіду, наприклад, сусідніх країн. Так, у Польщі, Чехії, Словаччині, Угорщині, Латвії, Румунії, кількох країнах колишньої Югославії монетизації пільг немає. Натомість грошові компенсації запроваджували у Росії, Білорусі, Казахстані. При цьому більшість міст зрештою повернули безплатний проїзд.
«Порівняйте транспорт (і його роботу) у Польщі, Чехії, Німеччині, Швейцарії, Іспанії з транспортом у Росії, Вірменії, Казахстані. У перших — транспортна робота, у других – часткова монетизація. Де кращий транспорт?» – пропонує Данилюк.
Зображення: tvoemisto.tv
Експерт припускає, що монетизація пільг фактично означатиме скасування безплатного проїзду, адже отримавши гроші на руки, пільговики не витрачатимуть їх на транспорт, бо в умовах бідності є нагальніші витрати, такі як продукти та ліки.
«Частину цієї суми людина витратить перш за все на найнеобхідніше: їжу та ліки, а залишки – на проїзд. При цьому транспорт, як був убитим, так і залишиться. Ще раз, задумайтесь: коли ваш дохід становить 1500 гривень на місяць, на що ви витратите додаткові 120-200 гривень? А на роботу ви вже не ходите. Напевно ж не на проїзд», – пояснює він.
Водночас грошові компенсації стануть додатковим тягарем для міст, а монетизація ніяк не покращить боту громадського транспорту.
На думку Данилюка, значно ефективніше було б перейти на цивілізовану систему транспортних відносин, яка працює у ЄС. Міська адміністрація як організатор перевезень проводить закупівлю (а не конкурс) транспортних послуг, оплачує перевізникам транспортну роботу та збирає оплату за проїзд.
Читайте також: 5 причин, чому підвищення цін на громадський транспорт – це погана ідея
Цей матеріал не вийшов би без підтримки членів нашого Товариства.
Зараз для сталої роботи видання ми шукаємо 1000 нових учасників спільноти, а в обмін на вашу участь пропонуємо цікаві бонуси!
Приєднуйтесь до Читацького товариства «Хмарочоса» всього від 100 грн/місяць!
© Хмарочос | 2024
Коментарі:
*Ці коментарі модеруються відповідно до наших правил ком’юніті