Фото: facebook.com/airbus
25 листопада на форумі «Велике будівництво — авіація і туризм» українське Міністерство інфраструктури та компанія Airbus підписали меморандум про наміри щодо створення в Україні національних авіаліній — Ukrainian National Airlines (UNA) .
Документ передбачає можливість лізингу чи купівлі 22 літаків, серед яких можуть бути аеробуси типу А220 (малі вузькофюзеляжні), А320/А321 (середні вузькофюзеляжні) та А330/350 (великі широкофюзеляжні).
Віцепрезидент Airbus Кімон Сотіропулос зазначив, що оскільки авіаперевізника створюватимуть з нуля, то можна буде інвестувати в екологічніший флот, який залишатиме менший вуглецевий слід і споживатиме менше палива.
Віцепрезидент Airbus Кімон Сотіропулос. Фото: пресслужба Офісу президента
Загальна кількість коштів, яку держава готова інвестувати в авіакомпанію, становить 2,5 мільярда гривень. Минулого тижня Верховна Рада ухвалила поправки до держбюджету, що передбачають виділення 500 мільйонів гривень на формування статутного капіталу національного авіаперевізника.
Концепт UNA та її бізнес-план розробляла консалтингова компанія Aerogestion. Її представник Патріс Фаз’є зазначив, що перші рейси очікують запустити вже у 2022 році, це будуть два внутрішніх маршрути та 14 міжнародних.
Авіаперевізник використовуватиме гібридну модель, яка поєднуватиме сервіс класичних авіакомпаній та елементи лоукост-моделі. На середньомагістральних маршрутах діятимуть економ- і преміумклас обслуговування, на далеких рейсах з’явиться бізнесклас, повідомляє avianews.com.
Водночас опитані BBC News Україна експерти налаштовані скептично. Так, колишній міністр інфраструктури Володимир Омелян цю ідею називає «кроком на межі з безумством». На його думку, в Європі більшість державних авіакомпаній або збанкрутували, або на межі банкрутства. Ті, що тримаються «на плаву», спираються на вагому бюджетну підтримку.
«Українські авіакомпанії, які присутні на ринку, відверто стурбовані. Можуть бути перекоси, дискримінація на користь національного авіаперевізника, і в підсумку ми отримаємо високі ціни та низьку якість послуг», — зазначає ексміністр.
Омелян також вважає флот у 22 літаки замалим: «Європейська практика свідчить, що лише авіакомпанії, які мають флот понад 100 одиниць, можуть належним чином конкурувати і зростати. Менші компанії мають сумні перспективи. Замість того, щоб допомогти існуючим авіакомпаніям, ми зараз створюємо ще одну маленьку».
Засновник компанії «Авіаплан» Євген Трескунов, вважає, що ідея суперечить підписаній Україною угоді про спільний авіапростір з ЄС. Жодна країна-учасниця спільного авіапростору не може створювати державні авіакомпанії, коли на ринку є учасники.
Він звертає увагу, що держава планує виділяти гроші на національного перевізника, але досі не допомогла українським авіакомпаніям, які постраждали від пандемії коронавірусу. Лише зараз обговорюється компенсації у розмірі 104 мільйонів гривень на всіх.
І Трескунов, і Омелян також вважають, що доцільнішим було б не брати в лізинг французькі аеробуси, а налагодити співпрацю з вітчизняним «Антоновим», що виробляє Ан-148 та Ан-158.
Флот із вітчизняних Ан-148, до прикладу, вирішила використовувати нова українська авіакомпанія Air Ocean, яка виконала свій перший рейс 21 листопада.
Коментарі:
*Ці коментарі модеруються відповідно до наших правил ком’юніті