Читайте нас в Telegram, Twitter, Instagram, Viber та Google Новинах
Фото: Karina Vitvitska / Unsplash

Попри скасування урядом регулювання цин на ринку черги до АЗС не зникають, а деякі заправки підвищили вартість до 60-70 гривень. Експерти ринку пального вважають, що дефіцит швидко не зникне, однак прогнозують зниження ціни, повідомляє LB.ua.

Що відбувається?

«З початком війни в нас заблоковане море, припинилися постачання пального з Білорусі та Росії. Після цього РФ цілеспрямовано знищувала українську нафтопаливну інфраструктуру. Крапку в цьому поставили, коли розбомбили Кременчуцький НПЗ, нафтобази по всій країні. Тому мене дивують люди, які питають: “А чому немає пального? Що трапилось?” Трапилось, що 100% наших джерел пального розбомблені і треба з нуля все починати», — пояснює експерт ринку палива Сергій Куюн.

За оцінками іншого експерта ринку — Олександра Сіренка, — зараз АЗС можна умовно поділити на три категорії:

  • приблизно третина учасників ринку взагалі не працюють або продають лише скраплений газ; 
  • 2,5-3 тисячі АЗС продають по 52 і 58 гривень за літр;
  • ті, хто не має можливості виїхати за кордон, купують пальне по 60-70 гривень на гуртовому ринку і продають по 65-75 гривень.

До війни українці споживали в середньому 950 тисяч тонн пального щомісяця. Зараз щомісяця ринок потребує близько 500 тисяч тонн пального. При цьому утворилася «дірка» обсягом близько 200 тисяч тонн. І якщо дизелю, за даними Міністерства економіки, надходить навіть дещо більше, ніж споживається, то бензину заходить суттєво менше.

У чому проблема?

Проблем з імпортом пального з Європи дві. Перша — в європейських країн немає надлишку продукту та потужностей, щоб постачати в Україну. Друга — ланцюжки постачання: бракує вагоноцистерн, бензовозів, нафтобаз для зберігання тощо.

Водночас ефект від скасування державного регулювання ще зарано відчувати. «За цей час, щоб ви розуміли, бензовоз доїде до Європи тільки під завантаження», — зауважує Куюн.

Директор консалтингової групи А-95 Сергій Куюн. Фото: facebook.com/SerhiiKuiun

На дефіцит пального також впливає посилення попиту. Економіст Олексій Кущ пояснює це поняттям еластичність ціни: «Чим вищі ціни на певний товар, то більше людей хочуть його купити. Люди хочуть купити паливо, коли бачать підвищення цін — аби мати запас». Наприклад, така ситуація зараз спостерігається з сіллю.

Бензовоз, який раніше продавали за 3-4 дні, зараз розпродують за 3-4 години.

Які прогнози?

Водночас експерти прогнозують зниження вартості бензину. Так, Геннадій Кобаль вважає, що бізнес не працюватиме за ціни 60-70 гривень за літр. На його думку, якщо курс гривні буде стабільним, після задоволення ажіотажного попиту на пальне ціна на нього може впасти. Такої ж думки Куюн.

«Впродовж наступного тижня, за ідеальних умов, постачання перевищить попит. Тоді почнеться формування запасів на АЗС, і коли запаси сягнуть хоча б тижневого рівня, ціна має піти донизу, бо трейдерам потрібні обігові кошти — їм за таких умов невигідно притримувати пальне», — зазначає він.

Нагадаємо, в Нафтогазі анонсували створення національного оператора АЗС, щоб не допустити зависокої ціни. 

Цей матеріал не вийшов би без підтримки членів нашого Товариства.
Зараз для сталої роботи видання ми шукаємо 1000 нових учасників спільноти, а в обмін на вашу участь пропонуємо цікаві бонуси!
всього від 100 грн/місяць!

Коментарі:

Вам доступний лише перегляд коментарів. Зареєструйтесь або увійдіть, щоб мати можливість додавати свої думки.

*Ці коментарі модеруються відповідно до наших правил ком’юніті

Newsletter button
Donate button
Podcast button
Send article button