Читайте нас в Telegram, Twitter, Instagram, Viber та Google Новинах
Фото: Karina Vitvitska / Unsplash

Попри скасування урядом регулювання цин на ринку черги до АЗС не зникають, а деякі заправки підвищили вартість до 60-70 гривень. Експерти ринку пального вважають, що дефіцит швидко не зникне, однак прогнозують зниження ціни, повідомляє LB.ua.

Що відбувається?

«З початком війни в нас заблоковане море, припинилися постачання пального з Білорусі та Росії. Після цього РФ цілеспрямовано знищувала українську нафтопаливну інфраструктуру. Крапку в цьому поставили, коли розбомбили Кременчуцький НПЗ, нафтобази по всій країні. Тому мене дивують люди, які питають: “А чому немає пального? Що трапилось?” Трапилось, що 100% наших джерел пального розбомблені і треба з нуля все починати», — пояснює експерт ринку палива Сергій Куюн.

За оцінками іншого експерта ринку — Олександра Сіренка, — зараз АЗС можна умовно поділити на три категорії:

  • приблизно третина учасників ринку взагалі не працюють або продають лише скраплений газ; 
  • 2,5-3 тисячі АЗС продають по 52 і 58 гривень за літр;
  • ті, хто не має можливості виїхати за кордон, купують пальне по 60-70 гривень на гуртовому ринку і продають по 65-75 гривень.

До війни українці споживали в середньому 950 тисяч тонн пального щомісяця. Зараз щомісяця ринок потребує близько 500 тисяч тонн пального. При цьому утворилася «дірка» обсягом близько 200 тисяч тонн. І якщо дизелю, за даними Міністерства економіки, надходить навіть дещо більше, ніж споживається, то бензину заходить суттєво менше.

У чому проблема?

Проблем з імпортом пального з Європи дві. Перша — в європейських країн немає надлишку продукту та потужностей, щоб постачати в Україну. Друга — ланцюжки постачання: бракує вагоноцистерн, бензовозів, нафтобаз для зберігання тощо.

Водночас ефект від скасування державного регулювання ще зарано відчувати. «За цей час, щоб ви розуміли, бензовоз доїде до Європи тільки під завантаження», — зауважує Куюн.

Директор консалтингової групи А-95 Сергій Куюн. Фото: facebook.com/SerhiiKuiun

На дефіцит пального також впливає посилення попиту. Економіст Олексій Кущ пояснює це поняттям еластичність ціни: «Чим вищі ціни на певний товар, то більше людей хочуть його купити. Люди хочуть купити паливо, коли бачать підвищення цін — аби мати запас». Наприклад, така ситуація зараз спостерігається з сіллю.

Бензовоз, який раніше продавали за 3-4 дні, зараз розпродують за 3-4 години.

Які прогнози?

Водночас експерти прогнозують зниження вартості бензину. Так, Геннадій Кобаль вважає, що бізнес не працюватиме за ціни 60-70 гривень за літр. На його думку, якщо курс гривні буде стабільним, після задоволення ажіотажного попиту на пальне ціна на нього може впасти. Такої ж думки Куюн.

«Впродовж наступного тижня, за ідеальних умов, постачання перевищить попит. Тоді почнеться формування запасів на АЗС, і коли запаси сягнуть хоча б тижневого рівня, ціна має піти донизу, бо трейдерам потрібні обігові кошти — їм за таких умов невигідно притримувати пальне», — зазначає він.

Нагадаємо, в Нафтогазі анонсували створення національного оператора АЗС, щоб не допустити зависокої ціни. 

Коментарі:

Вам доступний лише перегляд коментарів. Зареєструйтесь або увійдіть, щоб мати можливість додавати свої думки.

*Ці коментарі модеруються відповідно до наших правил ком’юніті

Newsletter button
Donate button
Podcast button
Send article button