Зроби добру справу і отримуй винагороди!
Нам як ніколи потрібна ваша підтримка. «Хмарочос» пише про розвиток міст 10 років та 316 днів. За цей час ми опублікували 26441 новин та статей. Ми потребуємо вашої допомоги, щоб продовжувати якісно працювати далі. Приєднуйтесь до Читацького товариства «Хмарочоса» та отримуйте приємні бонуси від редакції: квитки на культурні заходи в Києві, фірмовий мерч та актуальні книжки, можливість пропонувати редакції теми та багато іншого.
| Хто ми такі?

Читайте нас в Telegram, Twitter, Instagram, Viber та Google Новинах
Фото: Yoav Aziz / Unsplash

Токіо, як полюбляють писати в підручниках іноземної мови, — місто контрастів. З одного боку, успіхи централізованого планування зробили його одним із найбезпечніших, найчистіших мегаполісів із розвиненим громадським транспортом. З іншого — це лабіринт вуличок, де процвітають дрібні локальні бізнеси, пише Bloomberg CityLab.

Ці два рівні розвитку столиці Японії описують у своїй книзі «Новий Токіо: планування стихійного міста» (Emergent Tokyo: Designing the Spontaneous City) архітектор і професор Університету Кейо Хорхе Алмазан та його співавтор Джо Рейнолдс.

Вони називають перший рівень корпоративним урбанізмом — це планування, яке керується економічною доцільністю і стирає відмінності. Кожен квартал спроєктовано відповідно до загального генплану, що робить мегаполіси світу подібними одне до одного: око чіпляється за дороге житло, комерційно успішні ресторани й магазини, окремі точки тяжіння, як-то відома галерея тощо.

Поява хмарочосів у Токіо почалася з 1980-х, але значно прискорилася саме з 2002 року зі зміною законодавства щодо певних зон міста, що розв’язало руки великим забудовникам.

Фото: Andre Benz / Unsplash

Інший рівень автори книги називають стихійним урбанізмом (emergent urbanism). Йдеться про квартали, які утворилися стихійно, а не були заплановані.

Токіо вирізняється з-поміж інших міст кількістю доступних мікропросторів — всіх цих провулків і закапелків, де з’являються крихітні ресторанчики, крамнички та ідзакая-бари. Ці вулички називаються йокотьо — після Другої світової війни тут процвітав чорний ринок. Зараз це жваві вузенькі променади з типово токійським шармом, щільно наповнені різноманітними закладами.

Йокотьо. Фото: Chris Yang / Unsplash

Власник першого-ліпшого двоповерхового будинку в Токіо має право відкрити ресторан, бар, магазин чи майстерню на першому поверсі, або ж здати за невеликі гроші приміщення, скажімо, молодому хлопцю, який вирішив облаштувати тут кав’ярню.

Одна з особливостей регуляторної політики Токіо — надзвичайно дешеві та доступні ліцензії на продаж алкоголю. На противагу, в американському місті такий дозвіл може сягати 500 тисяч доларів, що робить відкриття сімейного бару для місцевих на чотири посадкових місця невигідною затією.

Фото: Antonio Prado / Unsplash

У книзі є розворот з інфографікою, яка пояснює функціонування йокотьо. Ці провулки сполучені вузькими проходами. Туристи часто скупчуються групами, в той час, як місцеві впевнено прямують до своєї цілі. До закладів, розташованих на другому поверсі, ведуть сходи прямо з вулиці; їхні клієнти — зазвичай місцеві. В кожному барі є крихітна, але власна вбиральня.

Ще один феномен Токіо — використання дрібними бізнесами простору під рейковими шляхопроводами. Зазвичай такі конструкції розривають тканину міста, однак у японській столиці — все навпаки. Простори під мостами заповнені торгівлею, ресторанами та навіть міськими сервісами.

Ілюстрація з книги Emergent Tokyo: Designing the Spontaneous City
Ілюстрація з книги Emergent Tokyo: Designing the Spontaneous City

Продовжуючи порівняння з США, автори говорять про значення приватної нерухомості як інвестиції: готуючись до виходу на пенсію, американська родина покладає великі сподівання на ринкову вартість свого будинку й, відповідно, опирається будь-яким змінам, які можуть вплинути на зростання цієї вартості. У Токіо люди більше зацікавлені в розвитку громади, аніж у зростанні ціни власної нерухомості.

Читайте також: Японські архітектори роблять офіси відкритими до вулиці (фото)

Коментарі:

Вам доступний лише перегляд коментарів. Зареєструйтесь або увійдіть, щоб мати можливість додавати свої думки.

*Ці коментарі модеруються відповідно до наших правил ком’юніті

Newsletter button
Donate button
Podcast button
Send article button