Гіг-економіка, до якої належать усі платформи доставки й виклику авто, повністю зав’язана на швидкому мобільному інтернеті, який тепер щодня зникає у цілих районах разом зі світлом. Як ситуація впливає на сферу доставки й таксі розповідають представники найбільших платформ і їхні працівники (яких коректніше називати «партнерами» через відсутність більшості соціальних гарантій у роботі).
Кур’єри: перепони на шляху до клієнта
Кур’єр Glovo Ярослав розповідає, що до атак росіян по інфраструктурі його робота мала багато переваг, але тепер це – пряма дорога до нервового розладу.
Коли відключають світло, багато веж мобільних операторів перестають працювати, тому вкрай важко вийти на зв’язок із платформою. Якщо кур’єр доставляє продукт й зникає електроенергія, він може застрягнути в ліфті або не мати можливості зателефонувати клієнтові, аби той забрав замовлення. Виникає багато супутніх складнощів. Якщо секція поверху відділена окремими дверима, стукіт з квартири почути складно, а жодного зв’язку у під’їзді немає, тож доводиться просто чекати.
У Glovo коментують, що у разі відсутності мобільної мережі, вони рекомендують кур`єрам її змінити на альтернативну в ручному режимі.
«У разі відсутності звʼязку з курʼєром впродовж тривалого часу, якщо інцидент трапився під час доставки замовлення, за правилами платформи служба підтримки може скасувати замовлення. У такому випадку користувач отримає компенсацію. У разі, якщо кур’єр не встиг забрати замовлення у партнера або вже віддав замовлення користувачеві, а на зворотному шляху застряг у ліфті, такі замовлення будуть перепризначені системою іншим доступним кур`єрам», — кажуть у прес-центрі Glovo.
Читайте також: Котлета з пюре і борщ. Кияни замовляють з кухонь Rocket та Glovo у спальних районах зрозумілу їжу. А як її там готують?
Якщо кур’єр застрягне у ліфті, йому радять зв’язатися зі службою підтримки. Проте, якщо жодного зв’язку немає, йому просто доведеться стукати в двері й сподіватися на допомогу мешканців будинку.
У Bolt Food запевняють, що такі ситуації трапляються досить рідко, проте їхня служба підтримки завжди готова прийти на допомогу кур’єру, а також компенсувати гроші за замовлення, якщо його не вдалося вчасно доставити.
«Щодо непрацюючого ліфта — можемо поділитися кумедним кейсом, коли клієнт забирав замовлення вудкою з 10 поверху», — коментують у Bolt Food.
Кур’єр Ярослав говорить, що клієнти поводяться по-різному: більшість спускаються за замовленням, але є й ті, що вимагають, щоб саме кур’єр піднявся на 19 поверх. Отримавши відмову, починають обурюватися і ставлять погану оцінку (яка впливає на рейтинг, завдяки якому можна бронювати вигідні робочі години). Хоча за правилами платформи, якщо ліфт не працює, кур’єр сам вирішує, чи здійснювати доставку до дверей.
Що із закладами під час часткового блекауту
Ярослав скаржиться, що коли заклад опиняється без світла, він не може вчасно відключитися від Glovo. Клієнти роблять замовлення, заклад їх не отримує, але кур’єру це замовлення надходить.
«У такій ситуації, якщо у тебе ловить мережа, треба написати у службу підтримки й чекати, доки скасують замовлення. За це Glovo платить 30 грн компенсації, адже кур’єр втратив багато часу», — додає Ярослав.
У Glovo зізнаються, що відключення електроенергії суттєво впливає на їхню роботу, адже коли у ресторанів і магазинів немає можливості приготувати страви або зібрати продукти для замовлення, кур`єри не мають що доставляти, відповідно користувачі у додатку бачать менше можливостей для замовлення — такі заклади тимчасово зникають із застосунку. Відповідно, у Glovo спостерігають меншу кількість замовлень.
Проте і Glovo, і Bolt Food запевняють, що бізнес швидко адаптується до роботи у нових умовах, закуповуючи додаткові джерела живлення.
«Попри те, що кількість робочих годин ресторанів зменшилася, їхня продуктивність залишається на високому рівні, тому ми не бачимо зменшення кількості замовлень на платформі або скорочення заробітку кур’єрів», — коментують у Bolt Food.
Проте кур’єр Ярослав, який працює на Лівому березі Києва, зізнається, що його прибутки зменшились приблизно вдвічі через відключення електроенергії. Багато закладів не можуть працювати, тож замовлень стає менше, навіть якщо вдалося зв’язатися з платформою.
Чи можна кур’єру змінити район доставки
У разі відсутності мобільної мережі у Glovo рекомендують кур’єрам змінити зону доставки.
«Київ має свою логістичну особливість, а саме поділ лівого та правого берегів Дніпра на умовні “два” міста на платформі. Таким чином, нам вдається не перевантажувати автоматичну систему розподілу замовлень довгими дистанціями (наприклад, мости Патона та Південний довжиною понад один кілометр) – кур`єри уникають заторів на мостах. Якщо кур’єр доставляє замовлення на правому березі, при відключенні електроенергії він може змінити свою зону доставки на будь-який інший район правого берега. Подібна система діє і на лівому березі», — коментують у Glovo.
Проте кур’єр Ярослав пояснює, що багато хто, зокрема і він, сильно прив’язані до свого району через електротранспорт, яким користуються (електровелосипеди, моноколеса тощо). Опинитися в іншому кінці міста із розрядженим велосипедом — доволі поганий варіант.
Ситуація з платформами виклику авто
Ситуація зі службами таксі є менш драматичною, зокрема й через те, що зв’язок на вулиці, навіть під час відключень, зазвичай кращий, ніж у приміщенні. Тож водії, якщо і втрачають зв’язок із платформою на певний час, доволі швидко його відновлюють через швидку зміну локації або ж користуються альтернативною мережею, так званим внутрішнім роумінгом.
Читайте також: Таксисти працюють по 12 годин на день за 500 доларів на місяць. Як влаштована ця сфера в Україні?
За даними компанії Uklon, кількість поїздок у Києві з 10 по 16 жовтня, – тижня перших масованих терористичних атак на енергосистему України, зменшилась на 9% у порівнянні з попереднім тижнем. «Проте дане зменшення активності користувачів відбулось через сукупність факторів, в тому числі і відключень електроенергії. Наприклад, у жовтні кількість виконаних поїздок у Харкові, навпаки, зросла на 22%», — коментують в Uklon.
Більше скарг у водіїв таксі викликають світлофори й ліхтарі, що не працюють, підвищуючи небезпеку на дорозі. У Київраді звітують про збільшення кількості ДТП на дорогах, проте вважають, що причиною цього є дощ, а не відсутність належного освітлення.
Коментарі:
*Ці коментарі модеруються відповідно до наших правил ком’юніті