Як діють подвійні стандарти, коли ми говоримо про автомобілі, — дослідження
Вчені виявили, що подвійні стандарти демонстрували як водії, так і ті, хто не має машини.
Вчені виявили, що подвійні стандарти демонстрували як водії, так і ті, хто не має машини.
Зроби добру справу і отримуй винагороди!
Нам як ніколи потрібна ваша підтримка. «Хмарочос» пише про розвиток міст 10 років та 312 днів. За цей час ми опублікували 26411 новин та статей. Ми потребуємо вашої допомоги, щоб продовжувати якісно працювати далі. Приєднуйтесь до Читацького товариства «Хмарочоса» та отримуйте приємні бонуси від редакції: квитки на культурні заходи в Києві, фірмовий мерч та актуальні книжки, можливість пропонувати редакції теми та багато іншого.
Стати членом Товариства | Хто ми такі?
Значна частина людей демонструє «сліпі плями» у судженнях, що стосуються автомобілізму, — і йдеться не лише про водіїв. Таких висновників дійшла група британських дослідників.
На замовлення вчених незалежна соціологічна агенція опитала понад 2100 людей у Великій Британії. Одній половині респондентів, відібраній випадковим чином, пропонували відповісти на п’ять запитань на тему етики поведінки в суспільстві, іншій ставили аналогічні запитання, але в контексті автомобілізму.
Наприклад, перша група оцінювала твердження «Людям не слід курити у громадських місцях і змушувати оточуючих дихати сигаретним димом». Друга група розглядала тезу «Людям не слід кермувати автівкою у густонаселених зонах і змушувати оточуючих дихати вихлопними газами».
Дослідники виявили, що етичні оцінки суттєво відрізнялися, залежно від того, чи згадувався в контексті автомобіль.
Звісно, це когнітивне викривлення, відоме як подвійні стандарти. Та чи характерне воно виключно для затятих автомобілістів, які «інстинктивно» захищають свої інтереси? Вчені виявили, що викривлення демонстрували як водії, так і ті, хто не має машини.
Автори пояснюють цей феномен через термін «мотонормативність». Нашу модель поведінки та мислення формує соціокультурне середовище. Змалку ми спостерігаємо, як люди стрибають за кермо, аби проїхатися два квартали до хлібного, звикаємо до швидкості та хаотичного паркування на тротуарах, існуємо у містах, спроєктованих передусім для автомобілів тощо.
Цей процес відбувається на різних рівнях: починаючи з дитячих ігор і практик у родині, закінчуючи образом автомобіля у ЗМІ, законодавством та інфраструктурою.
Автомобільна культура засвоюється як норма, ба більше, як природний стан речей, який і має бути завжди. Мотонормативність, своєю чергою, відбивається на міській політиці, системі охорони здоров’я тощо.
Ось відповіді на інші чотири пари запитань:
© Хмарочос | 2024
Коментарі:
*Ці коментарі модеруються відповідно до наших правил ком’юніті