Читайте нас в Telegram, Twitter, Instagram, Viber та Google Новинах

На початку повномасштабного вторгнення через нестачу пального в Україні суттєво зріс попит на альтернативні способи пересування, а удари по критичній інфраструктурі і проблеми з постачанням електроенергії довели необхідність комплексного та диверсифікованого підходу до розвитку громадського транспорту для забезпечення сталої міської мобільності.

До 24 лютого дві третини бензину та дизелю в Україні імпортувалися з білорусі та рф, і наприкінці квітня після руйнування та знищення 15 нафтобаз країну охопила справжня паливна криза: на тих поодиноких заправках, де паливо було у наявності, спостерігалися кілометрові черги. Це суттєво збільшило зацікавленість у «зелених» видах транспорту, які стали справжнім порятунком для багатьох, адже дозволяли пересуватися містом попри брак пального на АЗС та нестабільну роботу громадського транспорту.

За даними OLX Авто, у травні попит на електромобілі зріс усемеро, на електросамокати і гіроскутери — втричі. Схожі цифри можна побачити й на Google Trends, пошуковий запит «електросамокат» у травні 2022 року був майже у 2,5 рази популярніший у порівнянні з травнем 2021 року. 

Загалом, не зважаючи на те, що понад 7 млн українців виїхали за кордон і база потенційних користувачів суттєво зменшилася, з квітня до грудень 2022 року на електросамокатах Bolt було здійснено понад    1 мільйон  поїздок. При цьому середня довжина однієї поїздки складала 2,5 км, а найдовша – 33,5 км – була зафіксована у Чернівцях.

Із жовтня почалися постійні удари по енергетичній інфраструктурі. Українці дізналися, що таке аварійні відключення та відключення енергопостачання за графіком, які можуть тривати й більше доби. З метою економії та зменшення навантаження на систему міська влада Києва була змушена замість тролейбусів запустити автобуси. Це стало ще одним уроком для столиці: потрібно бути готовим до будь-якого розвитку подій і для забезпечення міської мобільності використовувати усі наявні можливості.

Війна обов’язково скінчиться перемогою України, і відбудовуючи українські міста, треба окрему увагу приділити розвитку сталої міської мобільності, створивши умови для зменшення користування персональними автівками та забезпечивши стійку до ризиків систему, де знайдеться місце диверсифікованому громадському транспорту, сервісам райдхейлінгу та альтернативному персональному транспорту. 

Як би не сталося повномасштабного вторгнення 24 лютого, зараз повним ходом реалізовувався б проєкт з оновлення міського електротранспорту в Києві на загальну суму 100 млн євро. Проєкт передбачав інвестиції у сталий розвиток міської мобільності завдяки фінансуванню електротранспорту (тролейбуси та метро), що є більш екологічним та енергоефективним. Це мало знизити рівень використання легкових автомобілів і пов’язаний з ними негативний вплив на клімат і якість повітря у Києві. Цей проєкт, який обов’язково буде втілений у життя після перемоги та відновлення сталого та безперебійного функціонування енергосистеми,, сприятиме пом’якшенню наслідків зміни клімату, а також наблизить Україну до реалізації Європейського зеленого курсу.

За словами Жана-Еріка де Загона, голови представництва Європейського інвестиційного банку в Україні, який виділяє  у рамках ініціативи Team Europe 100 млн євро, реалізація цього проєкту зробить громадський транспорт у Києві більш конкурентоспроможним, надійним і безпечним. Це також поліпшить якість пасажирських послуг, забезпечивши більш доступні, безбар’єрні і комфортні перевезення для майже 3 мільйонів містян.

Поряд з регуляцією автомобілепотоку та вдосконаленням громадського транспорту органи місцевого самоврядування мають заохочувати різні види мікромобільності. Громадяни обиратимуть пішу ходу чи їзду на велосипеді або електросамокаті лише за умови створення місцевими органами влади безпечних умов для цього. Популяризація активних видів транспорту є дешевим і важливим доповненням системи міського транспорту. 

Продумана та ненав’язлива просвітницька робота з населенням може бути дуже ефективною: люди готові змінювати свою транспортну поведінку, якщо їм пропонують доступні, зручні та безпечні альтернативи. Так, у Нанті (Франція) 50% мешканців використовують автобуси, трамваї та водний громадський транспорт, навіть якщо вони мають особистий автомобіль. Бо розуміють, що користуючись громадським або персональним електротранспортом, вони зменшують забрудненість повітря, покращують безпеку на вулицях і доступність міст, що сприяє підвищенню якості життя.

Україні слід за прикладом ЄС створити власну Стратегію сталої і розумної мобільності, і трансформувати транспортну систему так, щоб міста стали більш стійкими до майбутніх криз. А містам – запровадити програми розвитку сталої міської мобільності, адже сім із десяти найбільш придатних для життя міст у світі — це міста із затвердженими програмами сталої міської мобільності.

Коментарі:

Вам доступний лише перегляд коментарів. Зареєструйтесь або увійдіть, щоб мати можливість додавати свої думки.

*Ці коментарі модеруються відповідно до наших правил ком’юніті

Newsletter button
Donate button
Podcast button
Send article button