Читайте нас в Telegram, Twitter, Instagram, Viber та Google Новинах
Фото: thequint

Минулого місяця концепція 15-хвилинного міста, створена урбаністом Карлосом Морено, стала основою для вірусних теорій змови – її навіть почали називати «комуністичною».

Оприлюднена в 2015 році ідея спрямована на розвиток поліцентричних міст, де робочі місця, навчальні заклади, магазини, ресторани та розваги розташовані локально, зменшуючи потребу користуватися автомобілем. Проте прихильники конспірологічних теорій вважають, що є інша прихована мета, спрямована на обмеження пересування людей.

Число 15 не є важливою частиною концепції

В інтерв’ю Dezeen Морено заявив, що концепція ніколи не передбачала заборону залишати територію в межах 15 хвилин від дому. Він вважає, що теорія змови виросла навколо його ідеї, оскільки вона має назву, що привертає увагу. Однак він пояснив, що 15 хвилин для концепції не важливі.

«У нашій концепції головне — не 15 і не 30», — продовжив він. «Ми могли б вказати десять, або 18, або 25, або 39 хвилин. Питання не в часі. Справжнє питання полягає в новій моделі урбанізму».
Хоча однією з головних цілей концепції 15-хвилинного міста є зменшення використання приватного транспорту, Морено наполягає, що він не веде війну з власниками автомобілів, а просуває «якісне життя з чистою екологією, розвинутою економікою та соціальною інтеграцією, культури, освіти та громадського простору».

На його думку, поштовхом до цього «божевільного руху в Європі» стало питання про роль транспорту у містах. Деякі люди вважають, що обмеження автомобілів означає обмеження індивідуальних прав.

Теорія змови

Звинувачення проти концепції 15-хвилинного міста полягає в тому, що вони є «соціалістичними» або навіть «сталінськими» спробами контролювати населення. Так, у місті Оксфорд депутати повідомили про плани обмежити рух приватного транспорту на автобусних маршрутах у години пік. Але користувачі соціальних мереж почали поширювати статтю, в якій неправдиво стверджувалося, що жителі будуть «обмежені своїм районом і проситимуть дозволу, щоб залишити його». Такі заходи ніби мають «врятувати планету від кліматичних змін», пише Financial Times.

У лютому приблизно дві тисячі жителів Оксфорду вийшли на протест проти нової системи мікрорайонів з низьким трафіком. Вони стверджували, що пропозиція зменшити залежність від автомобілів є заходом контролю пересування громадян за допомогою QR-кодів та інших форм цифрового спостереження.

Читайте також: 15-хвилинні міста: як ідея про доступність та децентралізацію змінює Стокгольм і може змінити Київ

Справжня ідея 15-хвилинного міста полягає в тому, що для подорожей, які тривають набагато довше, ніж чверть години, люди, як правило, використовують авто. Тому, щоб зменшити його використання, потрібно максимізувати щільність зручностей. Противники в це не вірять — вони думають, що люди будуть утримуватися в 15-хвилинному радіусі, який буде зорганізовано авторитарними силами за допомогою розпізнавання облич та інших інструментів цифрового моніторингу.

Цю тему навіть підняли в парламенті Великої Британії. Консервативний депутат Нік Флетчер назвав 15-хвилинне місто «міжнародною соціалістичною концепцією», яка «вартуватиме нам особистої свободи».

Що насправді пропонує концепція 15-хвилинного міста

15-хвилинне місто – проста ідея: якщо ви живете в ньому, це означає, що все, що вам потрібно для повсякденного життя – школа, лікарі, магазини тощо – знаходиться не далі, ніж у 15 хвилинах ходьби від вашого будинку або їзди на велосипеді. Концепція закликає до дизайну міста, зосередженого на людях та їхніх потребах, а не на автомобілях.

Дійсно, водіям буде складніше виїжджати з району, оскільки міське середовище та дороги переходять до рівномірного розподілу простору для активних подорожей, зосереджуючись на пішоходах та велосипедистах.

Водночас це також означає, що інші способи пересування містом (пішохідна прогулянка, їзда на інвалідному візку, велосипеді, громадському транспорті) будуть доцільними для більшості подорожей, коли автомобіль використовуватиметься лише за потреби.
Зрозуміло як люди перекрутили концепцію і зробили з неї теорію змови: заохочення менше користуватися авто розглядається як обмеження свободи, а не як можливість жити в активних і екологічно чистих районах.

Ідея Морено полягає в тому, що міста, які активно розростаються, забирають у людей свободу та час, а також відключають своїх мешканців від необхідних послуг. Її реалізація може покращити психічне здоров’я містян. «Поїздки на роботу, стресові фактори, затори та дорожні умови пов’язані зі зниженням суб’єктивних показників психічного здоров’я та благополуччя людей», пише видання The Conversation.

Коментарі:

Вам доступний лише перегляд коментарів. Зареєструйтесь або увійдіть, щоб мати можливість додавати свої думки.

*Ці коментарі модеруються відповідно до наших правил ком’юніті

Newsletter button
Donate button
Podcast button
Send article button