Читайте нас в Telegram, Twitter, Instagram, Viber та Google Новинах
Архип Куїнджі, «Червоний захід сонця» (1905-8), Metropolitan Museum of Art in New York

Найбільші музеї світу потроху редагують описи та назви творів на користь України та починають називати українськими деяких художників, що раніше вважалися російськими. Про це йдеться в матеріалі CNN.

Так, нью-йоркський Метрополітен-музей почав підписувати Іллю Рєпіна та Архипа Куїнджі як українських художників, а також змінив назву полотна Едгара Дега «Російська танцівниця» на «Танцівницю в українському вбранні».

Едгар Дега, «Танцівниця в українському вбранні» (1899), Metropolitan Museum of Art in New York

Рєпін народився у Чугуєві на Харківщині. Музей тепер підписує його як «українця, народженого в Російській імперії». Приазовський грек Куїнджі — родом з Маріуполя. Під його картиною «Червоний захід сонця» віднедавна така примітка: «У березні 2022 року Художній музей Куїнджі в Маріуполі, Україна, було знищено російським авіаударом».

Ці зміни відбулися завдяки зусиллям історикині мистецтва Оксани Семенік, яка популяризує українське мистецтво й сприяє його деколонізації на твіттер-сторінці Ukrainian Art History, що має понад 17 тисяч підписників. Сама вона провела кілька тижнів у підвалі будинку в окупованій росіянами Бучі в березні минулого року. Після цього разом із нареченим і кішкою вона пройшла близько 20 кілометрів до безпечного місця.

Семенік вирішила розпочати просвітницку кампанію після відвідання Ратґерського університету у Нью-Джерсі. Допомагаючи місцевим кураторам, вона здивувалася, що чимало художників, яких вона завжди вважала українськими, позначені як росіяни.

«Я виявила, що багато українських художників були в російській колекції. Із 900 “російських” художників 70 були українцями і 18 — з інших країн», — зазначає вона.

Таку саму ситуацію вона помітила у Метрополітен-музеї, нью-йоркському MoMA, у Філадельфії. Тож мистецтвознавиця почала листуватися з музеями й галереями. Спершу отримувала формальні «відписки», але не полишила спроб. Перемовини з кураторами тривали місяцями.

Так, одна з ключових фігур українського авангарду Олександра Екстер досі позначена на сайті MoMA як росіянка. Вона жила у Москві чотири роки, в Україні — 35 років і у Франції — 25, зауважує Семенік. «З якого дива вона росіянка?» — дивується фахівчиня.

Так само добивається деколонізації українського мистецства історикиня Олеся Хромейчук, яка втратила брата на фронті у 2017 році. 

«Кожен похід до галереї чи музею в Лондоні, де експонують мистецтво чи кіно Радянського Союзу, оприявнює хибне розуміння — з умислу або просто ліні — регіону як однієї безкінечної Росії. Приблизно як це й хоче бачити нинішній президент Російської Федерації», — зазначає Хромейчук.

Завдяки тиску низки українських фахівців Лондонська Національна галерея також змінила назву картини Дега «Російські танцівниці» та «Українські танцівниці».

Едгар Дега, «Українські танцівниці» (1899), The National Portrait Gallery 

Коментарі:

Вам доступний лише перегляд коментарів. Зареєструйтесь або увійдіть, щоб мати можливість додавати свої думки.

*Ці коментарі модеруються відповідно до наших правил ком’юніті

Newsletter button
Donate button
Podcast button
Send article button