Перш ніж прочитати матеріал, розгляньте можливість підтримати нас. «Хмарочос» пише про розвиток міст 10 років та 119 днів. За цей час ми опублікували 24969 новин та статей. Весь контент – в безкоштовному доступі. На нас не впливає жоден олігарх чи великий бізнес, ми працюємо для наших читачів й читачок. Ваш внесок дозволить продовжити працювати нашій редакції. Долучіться до спільноти з сотень осіб, які вже підтримують «Хмарочос».
| Хто ми такі?

Читайте нас в Telegram, Twitter, Instagram, Viber та Google Новинах
Фото: Edgar Pimenta

У Чехії функціонує 21 система наземного електротранспорту, що охоплює міста з населенням від 17 тисяч осіб до 1,3 млн. Трамвайні та тролейбусні мережі по всій країні функціонують за схожою моделлю, а оператори мають схожі назви, пише ЦТС.

У доковідні роки загальний пасажиропотік громадського транспорту чеських міст коливався в межах 2,1-2,2 млрд пасажирів на рік. У 2020 та 2021 роках він знизився до 1,5 млрд. Однак частка користувачів наземного електротранспорту лишилась незмінною – біля 43%.

Наразі в Чехії функціонують сім трамвайних та 14 тролейбусних систем. При цьому чотири системи є міжміськими, оскільки сполучають по два міста: трамваї курсують між Мостом і Літвіновим, Ліберцем і Яблонцем-над-Нисою, а тролейбуси – між Хомутовим і Їрковим, Зліном і Отроковицями. За даними Чеського статистичного управління, загальна довжина трамвайних маршрутів у містах Чехії зросла з 338,3 км у 2000-му до 351,7 км у 2021-му, тобто на 13,4 км або 3,9%. Довжина тролейбусних маршрутів зросла з 349,5 км у 2000-му до 421,6 км у 2021-му, тобто на 71,2 км або 20,6%.

Планування та будівництво нових ліній здійснюється впродовж кількох років, досить часто по кілька кілометрів на рік. Наприклад, довжина тролейбусної мережі Градця-Кралового збільшилась на 22 км з 2016-го по 2021-й, а кількість тролейбусів – на десять одиниць. Деякі міста, навпаки, оптимізують мережу наземного електротранспорту.

Прага планує значні інвестиції в розбудову тролейбусної мережі на найближчі роки, коли в місті з’явиться декілька нових тролейбусних ліній. Зараз у столиці функціонує лише один тролейбусний маршрут протяжністю 4,9 км, з яких контактна мережа прокладена на 1,4 км. Решту лінії тролейбус проїздить використовуючи автономне живлення. Також місто нещодавно оголосило тендер на закупівлю 200 нових трамваїв.

Наземний електротранспорт у містах Чехії отримує фінансування з боку міської влади – офіційно називається оплатою транспортної роботи. Наприклад, для Транспортної компанії міста Брно міське фінансування на перевезення пасажирів складало 48% доходів у 2009 році, 53% у 2010 році, 61% у 2018 році, 67% у 2020 та 2021 роках. Частка доходів від продажу квитків змінилась від 37% у 2009-му до 25% у 2021-му. Схожу зміну в структурі доходів пережила більшість муніципальних транспортних компаній Чехії.

Читайте також: У Чехії з’явиться перший розумний трамвай виробництва Skoda

За даними Чеського статистичного управління, наземний електротранспорт міст Чехії на кінець 2021 року нараховував 1639 трамваїв та 643 тролейбуси. Практично весь рухомий склад трамвайних та тролейбусних систем країни був виготовлений місцевими виробниками. Лише 39 трамваїв та 33 тролейбуси були не чеського виробництва, а були поставлені з Польщі.

Історично чеські міста надавали перевагу електротранспорту вітчизняного виробництва через наявність у країні двох потужних виробників: ČKD Praha, що виготовляв трамваї, та Škoda Ostrov, що виготовляв тролейбуси.

На початку 2010-х чеські міста почали закуповувати автобуси, які споживають стиснений природний газ. Зараз вулицями чеських міст їздить понад 700 автобусів на газі. З середини 2010-х міста Чехії починають потроху закуповувати батарейні автобуси. У кінці 2021-го на вулицях чеських міст курсує трохи менше 50 таких машин, однак у найближчі роки ця цифра може збільшитись у рази. У березні 2021-го Острава уклала угоду з Solaris на постачання 24 електричних автобусів за 420,5 млн крон.

Читайте також: У Празі відновлюють трамвайні колії, які колись зняли через запуск метро

У ЦТС зазначають, що Україна, як і Чехія, має непогану стартову базу й досвід для виробництва електротранспорту. Сучасний рухомий склад трамваїв, тролейбусів та автобусів виробляє «Електрон» у Львові, тролейбусів та автобусів – «Богдан» у Луцьку, силове обладнання – «Політехносервіс» у Броварах. З 2018 року підприємство з Дніпра «Татра-Юг» включилося в активну конкуренцію за трамвайний ринок сучасних вагонів з «Електроном», та вже має контракти на постачання низькопідлогових трамваїв до Києва та Одеси.

Коментарі:

Вам доступний лише перегляд коментарів. Зареєструйтесь або увійдіть, щоб мати можливість додавати свої думки.

*Ці коментарі модеруються відповідно до наших правил ком’юніті

Newsletter button
Donate button
Podcast button
Send article button