Читайте нас в Telegram, Twitter, Instagram, Viber та Google Новинах
Фото: facebook.com/ukrdim

В Українському домі в Києві триває ретроспективна виставка творчості Алли Горської. Вона відкрилася 14 березня та працюватиме до 28 квітня.

Фото: facebook.com/ukrdim

Біля входу не зникають черги, а до фотографії Горської люди щодня приносять квіти. У перші три дні виставку відвідало близько чотирьох тисяч відвідувачів, повідомила директорка Українського дому Ольга Вієру.

Фото: facebook.com/ukrdim

«На екскурсії виставкою в неділю було пару сотень людей. Вони не хотіли просто дивитися. Вони хотіли знати», — пише арткураторка Катя Тейлор.

Фото: facebook.com/ukrdim

«Виставка “Алла Горська. Боривітер” і для мене стала відкриттям. Незважаючи на те, що я знала, читала, бачила про неї, вона вразила і глибиною дослідження, і масштабом особистості самої художниці. Дуже часто так трапляється з українцями: думаєш, що це хороший художник, а він — величний», — додає вона.

Фото: facebook.com/katrusya.gladka

Алла Горська створювала живопис, графіку, сценографічні рішення вистав. На сході України, у Донецьку та Маріуполі зокрема, її мозаїчні панно прикрашали будівлі. Більшість із цих монументальних творів втрачено.

Фото: facebook.com/ukrdim

Для виставки «Алла Горська. Боривітер» зібрали понад 100 творів. Робота під кураторством Олени Грозовської тривала щонайменше пів року.

Фото: facebook.com/ukrdim

«Деякі твори ми не ризикнули включити в експозицію. Сподіваємось, глядач побачить їх у вигляді ілюстрацій до монографії Горської, яку ми готуємо до друку. Йдеться, зокрема, про флоромозаїку “Земля” — об’ємне панно з попередньо відшліфованих та розфарбованих зерен, насіння та кісточок плодів рослин. Цю техніку розробляв художник Григорій Синиця, якого Горська вважала вчителем. На жаль, органічні елементи панно з часом втратили форму, тож воно потребує реставрації», — розповідає Грозовська Forbes.

Фото: facebook.com/katrusya.gladka

Спеціально для виставки сучасні митці Олексій Сай і Микола Марусик створили відеосвітлову інсталяцію за мотивами знищеного 60 років тому вітражу «Шевченко. Мати».

Фото: facebook.com/ukrdim
Листівка з репродукцією оригінального вітражу. Фото: instagram.com/horska_zaretskyi_foundation

«Я навчалась у червоному корпусі університету Шевченка і знаю цю історію ще зі студентських часів. Відтворений вітраж — важливе свідчення, що є речі, які не можна знищити, навіть взявши у руки молоток і почавши їх трощити», — згадує правозахисниця Олександра Матвійчук, лауреатка Нобелівської премії миру.

Фото: facebook.com/kravec.vitaliy

В одній із зал немає живописних робіт — там розміщено тексти спогадів про історію з похованнями у Биківні. У серпні 1962 року Алла Горська, Василь Симоненко та Лесь Танюк віднайшли таємний могильник жертв НКВС. Митці вперше заговорили про цей страшний злочин і наразилися на репресії.

Фото: facebook.com/kravec.vitaliy

Горська зазнавала переслідувань і утисків як дисидентка, її виключали зі Спілки художників, роботи демонтували. У 1970 році 41-річну художницю було вбито у квартирі свекра у Василькові. Слідчі назвали це побутовим вбивством, скоєним нібито свекром, який наступного дня наклав на себе руки.

Фото: facebook.com/katrusya.gladka

«Мене вразили документи доносів КДБ, які фіксували всіх тих, хто прийшов попрощатись з художницею, там безліч відомих прізвищ, це люди, які були на похованні, далі за всіма ними були слідкування, арешти КДБ. А ще “совєти” дуже переживали, що будуть повстання», — пише відвідувачка виставки Каталіна Гладка.

Фото: facebook.com/ukrdim

Коментарі:

Вам доступний лише перегляд коментарів. Зареєструйтесь або увійдіть, щоб мати можливість додавати свої думки.

*Ці коментарі модеруються відповідно до наших правил ком’юніті

Newsletter button
Donate button
Podcast button
Send article button