Рослинному м’ясу (поки) не вдалося здійснити революцію в харчовій індустрії. Чому?
Головна причина дуже проста: для більшості людей вибір між рослинним і яловичим бургером закінчується на порівнянні цін.
Головна причина дуже проста: для більшості людей вибір між рослинним і яловичим бургером закінчується на порівнянні цін.
Перш ніж прочитати матеріал, розгляньте можливість підтримати нас. «Хмарочос» пише про розвиток міст 10 років та 120 днів. За цей час ми опублікували 24969 новин та статей. Весь контент – в безкоштовному доступі. На нас не впливає жоден олігарх чи великий бізнес, ми працюємо для наших читачів й читачок. Ваш внесок дозволить продовжити працювати нашій редакції. Долучіться до спільноти з сотень осіб, які вже підтримують «Хмарочос».
Підтримати | Хто ми такі?
Шість років тому рослинне м’ясо стало хітом на ринку, очікувалося, що воно нарешті замінить справжнє, виробництво якого є найзначнішим чинником викидів. Але останнім часом про нього, здається, забули.
Котлети та сосиски на рослинній основі — далеко не новина, однак дві компанії, Impossible Foods і Beyond Meat здійснили переворот у цьому сегменті. Передусім цьому сприяв смак, значно насиченіший та ближчий до справжньої яловичини, ніж у попередників.
Відповідно, ці компанії орієнтувалися й на іншу аудиторію: не на вегетаріанців, а на людей, які споживають м’ясо. З точки зору турботи про довкілля це логічно: адже вегетаріанців не треба переконувати переходити на рослинну їжу, вони вже це роблять. Натомість метою було схилити на свій бік м’ясоїдів. Так, Impossible Foods порахували, що 90% тих, хто їсть їхню продукцію, не є вегетаріанцями.
Як зауважує ютуб-канал Future Proof, таке маркетингове таргетування, зрештою, могло зіграти злий жарт. Переконаним м’ясоїдам усе ж забракне мотивації їсти імітацію м’яса. Тож виробники зосередилися передусім на тих споживачів, які ладні змінити свої харчові звички, за умови, що це модно і легко. Та річ у тому, що це не надто стабільна аудиторія.
Хай там як, рослинне м’ясо стало популярним, його промотували публічні персони, бургери з рослинними котлетами включили до свого меню Burger King, KFC і McDonald’s. У 2019 році продажі рослинного м’яса зросли на 18%, у 2020-му — на 19%. Beyond Meat мали найуспішніший дебют на ринку цінних паперів із часів фінансової кризи 2008-го. Однак вже у 2021 році ріст продажів зупинився та вийшов на плато. На тлі високих очікувань виглядає так, що обіцяної революції в індустрії не сталося.
Це можна пояснити низкою чинників, таких як поступова втрата інтересу до нової технології з боку аудиторії, яка радше йде за модою, ніж за переконаннями. Однак головна причина дуже проста: для більшості людей вибір між рослинним і яловичим бургером закінчується на порівнянні цін.
Особливо ця різниця помітна у США, де м’ясо коштує «шокуюче, безпрецедентно дешево», як зауважує Vox, — у порівнянні з цінами на інші продукти та історичною вартістю м’яса. У 2019 році фунт рослинного м’яса коштував удвічі більше, ніж яловичина, і в чотири рази, ніж курятина.
Beyond Meat та Impossible Foods, на відміну від попередників, замість сої та пшениці використовують значно дорожчі джерела білка, такі як маш і посівний горох.
Та головне, що конкуренцію їм становить надзвичайно добре субсидована та міцно сформована галузь. М’ясна індустрія у США отримує щорічно 38 мільярдів доларів субсидій. Для порівняння, вся ринкова вартість Beyond Meat становить 400 мільйонів доларів.
Субсидування виробництва рослинного м’яса могло би змінити ситуацію. Наприклад, європейські країни інвестують у альтернативи тваринному м’ясу понад 150 мільйонів доларів, а уряд США виділив лише шість мільйонів.
До цього слід додати непомітні форми «субсидування» м’ясної індустрії, такі як недотримання прав робітників, надмірне використання антибіотиків, звільнення від відповідальності за жорстоке поводження з тваринами, відсутність вимог брати участь в очищенні довкілля тощо.
«Виробникам курятини вдалося зекономити на всьому, що тільки можливо: вони не платять ані за вплив на довкілля, ані за інші ризики для здоров’я населення, які спричиняють. Їм вдалося виробити продукт, який є штучно дешевим і з яким важко конкурувати», — зауважує дослідник Open Philanthropy Project Льюїс Боллард.
Хоча популяризацію рослинного м’яса досі гальмує висока вартість, з деякими іншими альтернативами продуктів тваринництва ситуація значно краща. Наприклад, рослинний замінник яєць у США торік здорожчав лише на 14%, у той час як ціни на курячі яйця буквально стрибнули до небес.
Споживання коров’ячого молока сягнуло 50-річного мінімуму, в той час, як люди все більше переходять на вівсяне та мигдалеве молоко. Цьому сприяє й те, що багато дорослих з віком мають непереносність лактози.
© Хмарочос | 2024
Коментарі:
*Ці коментарі модеруються відповідно до наших правил ком’юніті