Перш ніж прочитати матеріал, розгляньте можливість підтримати нас. «Хмарочос» пише про розвиток міст 10 років та 59 днів. За цей час ми опублікували 24498 новин та статей. Весь контент – в безкоштовному доступі. На нас не впливає жоден олігарх чи великий бізнес, ми працюємо для наших читачів й читачок. Ваш внесок дозволить продовжити працювати нашій редакції. Долучіться до спільноти з сотень осіб, які вже підтримують «Хмарочос».
| Хто ми такі?

Читайте нас в Telegram, Twitter, Instagram, Viber та Google Новинах
Будівництво метро на Виноградар. Фото: Олексій Самсонов / «Вечірній Київ»

Під час проведення тендера на будівництво метро на Виноградар «Київський метрополітен» висунув низку вимог, які унеможливлювали участь багатьох інших компаній окрім переможця, як повідомляють «Наші гроші». Частину цих умов дозволяло законодавство, а частину – дозволив Антимонопольний комітет, попри скарги інших учасників.

У серпні «Київський метрополітен» уклав договір на продовження робіт з будівництва Сирецько-Печерської лінії в напрямку Виноградаря з компанією «Автострада», яка була єдиним учасником тендера. Наразі вона також відновлює ділянку метро на синій гілці між станціями «Деміївська» та «Либідська».

Тендер на продовження будівництва «Київський метрополітен» оголосив в середині травня. Спершу вартість ділянки оцінювали у 6,3 мільярдів гривень, але згодом сума зросла майже до 14 мільярдів. Як стверджують «Наші гроші», угода вартістю 13,79 мільярдів грн стала найбільшою будівельною на Prozorro цьогоріч.

Головною законною і водночас суперечливою вимогою, яку висунув метрополітен до учасників тендера, стало лише три тижні на підготовку своїх пропозицій. А такий термін для проєкту на майже 14 мільярдів унеможливлював якісну підготовку компаніям, які до того не знали про плани оголошення торгів.

Наприклад, один з потенційних учасників тендера, іспанська компанія Cobra Instalaciones y Servicios з будівельними проектами у 45 країнах світу, не встигала перекласти тендерну документацію та внести пропозицію у відведений термін. Але «Київський метрополітен» відмовив у проханні посунути дедлайн хоча б на один місяць, пославшись на законність такої вимоги на період дії воєнного стану.

Як зазначають «Наші гроші», для менших учасників ринку з України застосовувалася інша законна вимога:

«Метрополітен забажав, аби учасниками його тендеру розміром в майже 14 млрд грн були тільки ті фірми, чий обсяг доходу 2023 року становив не менш як 50% від суми очікуваної вартості предмета закупівлі. Тобто майже 7 млрд грн. З усіх учасників ринку в Україні мільярдні суми під час вторгнення отримали дуже мало компаній, які зазвичай неактивно конкурують між собою».

Також під час торгів одна з компаній подала скаргу до Антимонопольного комітету з підозрами про умови тендера для конкретного переможця. На думку підприємства, тендерна документація обмежувала конкуренцію серед учасників, через що фірма не змогла прийняти участь в аукціоні.

Зокрема, компанія зазначала, що до головного інженера «Київський метрополітен» висунув некоректні вимоги – наявність документа про знання правил охорони праці під час виконання робіт на висоті, експлуатації вантажопідіймальних кранів, підіймальних пристроїв тощо та наявність дозволу проводити роботи в електроустановках напругою до та понад 1000 В.

Однак зазвичай головний інженер не займається такою діяльністю. Тому скаржник зазначав, що спеціалізовані навчання проходять працівники, які фактично здійснюють роботи підвищеної небезпеки або несуть відповідальність за охорону праці. Згодом інша компанія подала ще одну скаргу з подібною аргументацією – підозрою щодо цілеспрямованого обмеження конкуренції у закупівлі. Проте Антимонопольний комітет відмовив у задоволенні обох скарг.

Згідно з тендером, перша черга будівництва Сирецько-Печерської лінії метро передбачає ділянку зі станціями «Мостицька» й «Проспект Правди» та ділянку відгалуження у бік майбутньої станції «Виноградар». А роботи мають бути завершені до 30 грудня 2026 року.

Однак нещодавно очільник «Автострада» заявив, що через неналежну консервацію та інші проблеми не може прогнозувати відкриття станцій на 2027 рік.

Коментарі:

Вам доступний лише перегляд коментарів. Зареєструйтесь або увійдіть, щоб мати можливість додавати свої думки.

*Ці коментарі модеруються відповідно до наших правил ком’юніті

Newsletter button
Donate button
Podcast button
Send article button