Перш ніж прочитати матеріал, розгляньте можливість підтримати нас. «Хмарочос» пише про розвиток міст 10 років та 272 днів. За цей час ми опублікували 26128 новин та статей. Весь контент – в безкоштовному доступі. На нас не впливає жоден олігарх чи великий бізнес, ми працюємо для наших читачів й читачок. Ваш внесок дозволить продовжити працювати нашій редакції. Долучіться до спільноти з сотень осіб, які вже підтримують «Хмарочос».
| Хто ми такі?

Читайте нас в Telegram, Twitter, Instagram, Viber та Google Новинах
Фото: Paul Pascale / Unsplash

Протягом принаймні десятиліття хутро рідко з’являлося на подіумах під час показів мод. Від початку 2024 року воно переживає нову хвилю популярності, й цей тренд знову викликає суперечки: що етичніше — натуральне, вінтажне натуральне чи синтетичне хутро, йдеться у матеріалі BBC.

Зараз хутро можна знайти чи не в кожного фешн-бренду. Так, у колекції «осінь-зима 2025» від Simone Rocha воно присутнє чи не у кожному другому образі — пальта, коміри, шорти, топи. Знаменитості, такі як Хейлі Бібер, Кайлі Дженнер, Тейлор Свіфт і Ріанна, з’являлися на публіці у шубах — або з вінтажного натурального хутра, або зі штучного.

Колекція Simone Rocha осінь-зима 2025. Фото: simonerocha.com

Найбільший покупець вживаного хутра в США Madison Avenue Furs повідомляє про значне зростання продажів. «Хутро приходили купувати навіть студенти коледжів, чого ми не бачили вже багато років», — розповідає власник компанії Ларрі Ковіт. За його словами, купують зокрема й норку, лисицю і бобра. Попитом користуються об’ємні силуети. Вінтажне хутро від Christian Dior, Fendi, Oscar de la Renta, Prada і YSL розходиться відразу.

Одним із чинників, що передували тренду, могла стати еволюція якості штучного хутра. Деякий час воно лишалося «веселим» акцентом, а не рівноцінним замінником — синтетичні шуби були дешевими, фарбувалися у яскраві кольори й не надто намагалися імітувати натуральний матеріал. Однак із того часу індустрія значно просунулася, і нинішні вироби зі штучного хутра виглядають як справжні.

До цього додалася втома від естетики непримітної розкоші та мінімалізму. Повертаються гламурні образи «дружин мафіозі», що їх популяризують фешн-інфлюенсери у соцмережах.

Інстаграм фешн-інфлюенсерки Соні Лайсон наповнений безліччю образів із хутром. Фото: instagram.com/sonialyson

Та якщо популярність синтетичних шуб чи навіть овечого хутра, яке знімають із тварини, забитої на м’ясо, не виглядає чимось незвичним, то повернення натурального хутра на подіуми викликало неабияке здивування в оглядачів.

Адже натуральне хутро роками лишалося табу фешн-індустрії. У 2017 році Gucci оголосив про відмову від хутра, слідом це зробили інші будинки мод під оплески зоозахисників. Вироби з хутра норки, соболя, шиншили, лисиці, кролика і бобра заборонені у Каліфорнії. Хутро диких тварин не допускається на Лондонському тижні моди.

Шуба з натурального хутра від Miu Miu: у підписі вказано, що це овчина (фото: miumiu.com); пальто з овечого хутра від Fendi (фото: fendi.com); шуба з натурального хутра від Gabriela Hearst (фото: gabrielahearst.com)

Штучні матеріали, втім, теж зазнають критики. Виробництво тканин на основі викопного палива продовжує зростати в усьому світі, причому на поліестер припадає 57% усього виробництва волокон. Бренди намагаються подавати синтетику, виготовлену з переробленого матеріалу, як «екологічну», але це не так: модель переробки не є циклічною. Більшість синтетичних тканин не можна буде переробити знову, й вони таки опиняться на звалищі. До цього слід додати мікропластик, який відшаровується під час прання, і потрапляє у воду.

«Натуральне хутро може бути екологічним, але штучне — ні, — цитує Vogue дизайнера Бака Мая. — Але штучне хутро не тваринний продукт, а от натуральне — так. Це дві окремі розмови»

Власниця вінтажної крамниці One Scoop Store у Лондоні Холлі Воткінс каже, що особисто не хвилюється через натуральне хутро: краще його носити, ніж викинути на смітник. Значно більше її непокоїть поліестер, який не розкладається. Однак багато лондонських магазинів продовжують продавати не лише вінтажне натуральне хутро, але й нові вироби — тому що молоді покупці його хочуть.

Шуба з вживаного натурального хутра норки від Nereja; манто від Puppets and Puppets; шуба зі штучного хутра від Balenciaga. Фото: nereja-studio.com, puppetsandpuppets.com, balenciaga.com

Між тим, дослідження 2013 року підважило думку про те, що синтетичне хутро шкідливіше для довкілля, ніж натуральне. За результатами порівняльного аналізу автори виявили, що найбільший вплив на клімат має виробництво норки.

Мінімізувати шкоду від синтетики може якість виробів. Тобто якщо це річ, яка служить довго і яку хочеться залишити у гардеробі, передати у спадок чи продати, — менше шансів, що її викинуть. Компанія By Rotation здає в оренду шуби зі штучного хутра та шерстяні пальта, і кількість її клієнтів значно виросла завдяки появі хутра в нових колекціях на фешн-показах. Серед найпопулярніших брендів, що люди беруть в оренду, — лондонський Charlotte Simone, їхні речі носять такі зірки, як Мадонна, Кеті Перрі та Флоренс П’ю.

Очікується, що ринок вживаного одягу зросте до 367 мільярдів доларів у 2029 році. Торік секонд-хенд купувала рекордна кількість споживачів.

Зірки в одязі Charlotte Simone: Тейлор Свіфт, Дуа Ліпа. Фото: charlottesimone.com

Вінтажне натуральне хутро розглядають як етичну альтернативу і синтетиці, і виробам із тварин. Уругвайська дизайнерка Габріела Херст презентувала норкові шуби. Вона позиціює свій бренд як «свідома розкіш», тож використала вживане хутро. Так, підкладка пальт зроблена зі спеціального матеріалу, який блокує випромінювання мобільних телефонів, аби ті не шкодили репродуктивним органам, як стверджується на сайті бренду.

Зоозахисники, втім, відкидають аргумент вживаного хутра. «Незалежно від того, коли було завдано шкоди, вживана шуба лишається одягом, зробленим зі шкіри даремно вбитої тварини, — наполягає Емма Хаканссон, засновниця групи Collective Fashion Justice. — Це постійний символ вищості людини над іншими тваринами».


Так само критика будь-якого хутра лунає й серед самих представників індустрії моди. Дизайнерка Collina Strada Гілларі Теймур вважає, що немає значення, чи модель на подіумі вдягнена у синтетичну шубу, чи у нову натуральну, чи у вінтажну — глядач бачить рекламу хутра, часто не розбираючись, як його виготовлено.

«Коли ви виводите модель на подіум, ви кажете: “Це те, у що я вірю, і я думаю, що це круто, що це у тренді», — зазначає вона. — Ви несете відповідальність як дизайнер за створення речей, які не будуть розповсюджуватися марнотратно або політично некоректно».

Раніше Теймур використовувала у своїх колекціях штучне хутро, але у 2018 році відмовилася навіть від цього.

Фото: simonerocha.com

Коментарі:

Вам доступний лише перегляд коментарів. Зареєструйтесь або увійдіть, щоб мати можливість додавати свої думки.

*Ці коментарі модеруються відповідно до наших правил ком’юніті

Newsletter button
Donate button
Podcast button
Send article button