Читайте нас в Telegram, Twitter, Instagram, Viber та Google Новинах
Вузькоколійний паровоз Гр, що постачався в СРСР після Другої світової війни з Німеччини. Фото: Укрзалізниця

Три роки тому Укрзалізниця відродила ретро-напрямок — реставрацію старих вагонів і паровозів. Про відновлення історичних поїздів ЦТС розповів керівник напрямку Олег Заблудовський.

Наразі найбільш вдалий проєкт — Гайворонська вузькоколійка. Щомісяця тут організовують ретро-тури. Туристичні поїздки в Гайвороні почали влаштовувати з 2021 року. До початку повномасштабного вторгнення — здебільшого для іноземців. Рухомий склад для Гайворонської залізниці ремонтують із 2023 року.

Гайворонська вузькоколійка. Фото: Укрзалізниця

Основний напрямок роботи — збереження історичної спадщини залізниць. Передусім йдеться про рухомий склад: паровози, вагони, інфраструктура, вузькоколійні та дитячі залізниці.

Найбільш раритетними вважаються вагони з дерев’яними кузовами, переважно побудовані до 1950-х років. Електропоїзди серії СР-3, Ер-1, Ер-2, яким уже більше 60 років також вважають дефіцитними. Є рейки кінця ХІХ століття — 1880-х років і 1903-го, 1910 року виробництва. А ще — семафори.

Ретро техніка у Гайвороні. Фото: Фото: Олег Заблудовський, Дмитро Бабарика

Загалом старих паровозів в Україні зараз нараховують 97-98, включно з постаментами та пам’ятниками. До 30 із них — на балансі Укрзалізниці, решта — у місцевих органів влади, комунальних установ, приватних фірм і окремих підприємців.

У робочому стані — 10 паровозів широкої колії, у Сновську, Чернівцях і Харкові, а також три вузької колії в Гайвороні.

Паротяг Ер № 797-86. Фото: Укрзалізниця

У Донецьку на час окупації лишилося близько десятка старих паровозів. Донецький музей раніше був найбільшим. За даними Заблудовського, деякі з паровозів уже вивезено до Росії. Ще п’ять паровозів Ер лишилися у Пологах.


Вузькоколійний паровоз вузькоколійний 159 №4-95, який 20 років простояв на постаменті в Чернівцях, відновили до робочого стану приблизно за 1,5 мільйона гривень, на це пішло півроку. Гайворонський паровоз ГР-280 — у гіршому стані, його ремонтують вже майже рік і це займе ще може півроку. Коштуватиме цей ремонт, мабуть, удвічі більше, аніж ремонт чернівецького.

Відреставрований критий вагон. Фото: Олег Заблудовський, Дмитро Бабарика

Крім Гайворонської вузькоколійки в Україні є ще дві — Боржавська й Антонівська, але вони не функціонують із початку карантину. Для відновлення роботи потрібно відремонтувати колію.

Цей матеріал не вийшов би без підтримки членів нашого Товариства.
Зараз для сталої роботи видання ми шукаємо 1000 нових учасників спільноти, а в обмін на вашу участь пропонуємо цікаві бонуси!
всього від 100 грн/місяць!

Коментарі:

Вам доступний лише перегляд коментарів. Зареєструйтесь або увійдіть, щоб мати можливість додавати свої думки.

*Ці коментарі модеруються відповідно до наших правил ком’юніті

Newsletter button
Donate button
Podcast button
Send article button