Що відбувається з будівництвом метро в Дніпрі?
Так три майбутні станції навіть проєктувало архітектрне бюро Zaha Hadid Architects.
Так три майбутні станції навіть проєктувало архітектрне бюро Zaha Hadid Architects.
Зроби добру справу і отримуй винагороди!
Нам як ніколи потрібна ваша підтримка. «Хмарочос» пише про розвиток міст 11 років та 81 днів. За цей час ми опублікували 27310 новин та статей. Ми потребуємо вашої допомоги, щоб продовжувати якісно працювати далі. Приєднуйтесь до Читацького товариства «Хмарочоса» та отримуйте приємні бонуси від редакції: квитки на культурні заходи в Києві, фірмовий мерч та актуальні книжки, можливість пропонувати редакції теми та багато іншого.
Стати членом Товариства | Хто ми такі?
Видання «Економічна правда» з’ясувало, що відбувається з будівництвом метро в Дніпрі, адже останні три станції мали б з’явитися ще 30 років тому, а підрядник буквально втік на початку повномаштабного вторгнення.
Будівництво трьох нових станцій «Театральна», «Центральна» й «Музейна» було одним із найбільших інфраструктурних проєктів в Україні: його фінансували міжнародні банки і проєктували відомі архітектори, але зараз тривають суди між підрядником і Дніпровським метрополітеном, а міжнародні кредитори готують новий тендер, щоб знайти компанію, яка продовжить роботи.
Наприкінці 1970-х населення міста перевищило мільйон, тож влада вирішила будувати метро. Будівництво почалося у 1981 році, але після смерті Леоніда Брежнєва роботи сповільнилися й згодом зупинилися. Лише у 1991-му, коли головою області став Павло Лазаренко, проєкт відновили. У 1995 році він разом із президентом Леонідом Кучмою відкрив перші шість станцій метро.
Три нові станції планували відкрити ще у 1999 році, але будівництво затяглося майже на 30 років. У 2016-му проєкт знову перезапустили і міжнародний тендер виграла турецька компанія Limak з фінансуванням у 304 мільйони євро.
Також нагадуємо, що три майбутні станції візуалізувало архітектрне бюро Zaha Hadid Architects. І ескізи навіть публікувалися на міжнародній виставці. А саме будівництво кредитував Європейський банк реконструкції та розвитку та Європейський інвестиційний банк.
Та підрядник Limak İnşaat у лютому 2022 року припинив роботи і вивіз своїх працівників, пояснивши це ризиками для безпеки. Але експерти кажуть, що Limak і до того відставав від графіка і просто скористався війною, щоб уникнути штрафів.
Згодом компанія надіслала лист про розірвання контракту, після чого міська влада подала на неї до суду. Перший позов на 14 мільйонів євро стосувався неповерненого авансу, другий на 20 мільйонів євро – це вже був штраф, підтверджений незалежним інженером.
У відповідь Limak заблокувала близько 22 мільйонів євро гарантії виконання контракту в одному зі стамбульських банків з вимогою від Дніпровської міської ради заплатити понад дев’ять мільйонів євро компенсації. Також Limak продовжує працювати в Росії, де після 2021 року розпочала нові будівництва – аеропортів у Воронежі та Магадані, а також газопереробного комплексу в Усть-Лузі.
Станції, що нині будуються, належать до глибокого залягання — близько 60 метрів під землею. Турецький підрядник Limak встиг прокласти приблизно 300 метрів тунелю в одному напрямку. За даними КП «Дніпровський метрополітен», станцію «Театральна» споруджено на 45%, а «Музейну» лише на 10%.
Після того як Limak зупинив роботи, міська влада найняла нового підрядника, який стежить за безпекою тунелів і охороняє об’єкт.
Європейський банк реконструкції та розвитку планує оголосити новий тендер у 2026 році та відновити будівництво у 2027-му. За даними державного порталу інвестиційних проєктів DREAM, завершення робіт оцінюється приблизно у 383 мільйони доларів.
Разом з тим, журналісти зазначають, що метро в Дніпрі не має такого значення, як у Києві. Воно сполучає віддалений район із залізничним вокзалом, але не доходить до центру міста. Через невелику кількість вагонів поїзди курсують з великими інтервалами, тому багато мешканців віддають перевагу трамваю, який іде тим самим маршрутом і зручніший для поїздок без пересадок.
Також за останніми даними, дніпровське метро перевозить лише близько десять тисяч пасажирів на день, тоді як у Києві – півтора мільйони.
З огляду на це, транспортні фахівці, як от наприклад, спеціалістка з транспортної інфраструктури та уродженка Дніпра Анна Мінюкова, вважають, що метро – це дорогий вид транспорту, який виправданий лише у столиці. Тому ідею завершити будівництво метро в Дніпрі вона виправдовує тільки тим, що його не можна просто законсервувати, а тунелі можуть бути укриттям. Через перерви в роботах з 1996 року там збирається підземна вода, яку постійно треба відкачувати, тож це також вимагає певних рішень.
© Хмарочос | 2024
Коментарі:
*Ці коментарі модеруються відповідно до наших правил ком’юніті