В США замість фіксованих цін масово впроваджують динамічне ціноутворення. Як від цього програє покупець?
Більшість людей навіть не помічає, що цінники поступово «вмирають».
Більшість людей навіть не помічає, що цінники поступово «вмирають».
Зроби добру справу і отримуй винагороди!
Нам як ніколи потрібна ваша підтримка. «Хмарочос» пише про розвиток міст 11 років та 136 днів. За цей час ми опублікували 27696 новин та статей. Ми потребуємо вашої допомоги, щоб продовжувати якісно працювати далі. Приєднуйтесь до Читацького товариства «Хмарочоса» та отримуйте приємні бонуси від редакції: квитки на культурні заходи в Києві, фірмовий мерч та актуальні книжки, можливість пропонувати редакції теми та багато іншого.
Стати членом Товариства | Хто ми такі?

На YouTube-каналі The New York Times опублікували відео про те, як змінюється система ціноутворення і чому звичайні цінники в магазинах можуть незабаром зникнути, якщо на проблему не звернуть увагу.
У сюжеті підкреслюють, що компанії все частіше використовують алгоритми, які встановлюють і змінюють ціну кілька разів на день. Це називається динамічним ціноутворенням, при цьому більшість людей навіть не помічає, що цінники поступово «вмирають».
На початку ХІХ сторіччя купівля товару в магазині у Сполучених Штатах була своєрідною грою: продавець називав ціну, яка залежала від його настрою, черги чи того, наскільки заможним ви виглядали, а ви мали торгуватись з ним на місці. Квакери вважали це несправедливим і почали відкрито вивішувати єдині ціни у своїх магазинах. Інші торговельні точки підхопили цю ідею. Так з’явився принцип «одна ціна для всіх» і покупцям стало значно простіше порівнювати вартість у різних магазинах. А у 1930-ті роки придумали перші самоклейні цінники, до яких ми звикли.
Тепер ці підходи руйнується завдяки сучасним технологіям. Штучний інтелект і системи спостереження дозволяють компаніям змінювати ціни будь-якої миті й підлаштовувати їх під себе. Покупки знову перетворюються на гру і тепер ця гра працює виключно проти клієнта. Наприклад, RealPage допомагав орендодавцям штучно підвищувати ціни на житло. Це класичне порушення закону, і компанію притягнули до відповідальності.
Чи на американських заправках раніше конкурували цінами, щоб переманити клієнтів, але зараз алгоритми аналізують ціни конкурентів і в результаті ніхто вже не хоче знижувати вартість. У результаті ціни ростуть, а водії платять більше.
Алгоритми вивчають не лише ринок, а й вас особисто. Програми лояльності збирають величезну кількість даних: що ви купуєте, де ходите, які сайти відвідуєте. Потім ці дані використовують, щоб показувати вам вищі ціни там, де ви найвразливіші.
Наприклад, McDonald’s та Kroger відстежують покупки, історію в інтернеті та навіть місцезнаходження. На основі цього алгоритми вони можуть підвищувати ціни саме для вас.
У випуску пропонують уявити як працює така система на наступному прикладі: в місті дорожчає вона після оголошення новин про перебої з її постачанням, чи підкочує оренда житла, бо алгоритм знає, що у людини є нова робота чи їй негайно треба міняти квартиру.
Майбутнє цінників — це серія алгоритмів, що «стежать» за кожним з нас і прагнуть витиснути з нас максимум грошей.
Зараз уряди починають серйозніше це регулювати: борються з незаконними алгоритмами, але потрібне жорсткіше регулювання таких практик.
© Хмарочос | 2025
Коментарі:
*Ці коментарі модеруються відповідно до наших правил ком’юніті