Очищення фасадів будівлі від реклами, оренда місць через систему ProZorro.Продажі та проекти пішохідної Бессарабки – про все це «Хмарочос» поговорив в інтерв’ю з Миколою Ковальчуком, який обіймає посаду директора КП «Бессарабський ринок» з червня 2015 року.
Дизайн-коду бути
Очищення фасадів Бессарабского ринку розпочалося ще у квітні 2015 року: тоді з будівлі почали демонтувати рекламні конструкції. Директор підприємства каже, що за цими банерами не сумує: вони не приносили великих коштів, але псували вигляд архітектурної пам’ятки національного значення. У той же період, з ініціативи попереднього директора ринку, Олександра Драчука, був затверджений паспорт опорядження фасадів, що визначав дозволені розміри вивісок та їхній стиль.
Остаточно заклади, розташовані по периметру будівлі, уніфікували вивіски у березні 2016 року. Тепер вони не закривають фасад та витримані в одній кольоровій гамі: білі літери на коричневому тлі. «Ми навіть супермаркет Billa змусили прибрати вивіску. Вони, звісно, поставили ці літери за склом, але все згідно з паспортом фасаду, – розповідає Микола Ковальчук. – Тільки два орендарі ще не змінили оформлення, це Linass та кафе «Даш». Але скоро вони будуть продовжувати договори, і їм теж доведеться робити нові вивіски, ми з ними уже домовилися».
При цьому Ковальчук стверджує, що санкцій до цих закладів не застосовували: «Вони є добросовісними орендарями, справно сплачують в бюджет міста Києва гроші за оренду та комунальні послуги. Якщо ми їх зараз виганяємо, не факт, що на це місце прийде хтось інший. Здача в оренду цих приміщень у будівлі Бессарабського ринку часом розглядається у Київській міській раді протягом року чи навіть двох». Після затвердження паспорту фасаду, умови зовнішнього вигляду закладу включили до договору оренди.
Директор також пообіцяв очистити фасад від кондиціонерів: «Кожен орендар був повідомлений, що потрібно зняти їх з будівлі. Ми дали час до кінця грудня, потім будемо демонтувати ці кондиціонери своїми силами». Крім того, Ковальчук розповів, що у квітні планують закрити на ремонт вхідну групу. Тоді ж замінять і вивіски «Бессарабський ринок», які попри дизайн-код і досі залишаються жовто-блакитними.
Бессарабка-drive
На запитання про проекти реконструкції Бессарабської площі Микола Ковальчук відповідає так: «Я, як директор комунального підприємства «Бессарабський ринок», повинен відстоювати права тих людей, які тут працюють». Питання облаштування площі у більш дружній для пішоходів спосіб уже не раз обговорювали різноманітні інституції. У вересні 2016 навіть провели експеримент: на два дні перекрили провулок, що з’єднує вулиці Велику Васильківську та Басейну. Але результати потішили не всіх.
Зокрема, незадоволеними залишилися продавці ринку. «Це були вихідні, але мені довелося приїхати, – згадує Микола Олександрович. – Вони жалілися, казали, що не будуть платити орендну плату за ці дні». Пояснює, що у ринка є постійна клієнтура, як правило це заможні люди, які відчувають потребу під’їжджати сюди на автомобілі. «У нас немає парковки. Єдина можливість залишити автомобіль – цей провулок зі сторони Арена сіті. Але можна навіть не паркуватися: там повільний рух, і поки клієнт проїжджає провулок, наші продавці можуть з ним зідзвонитися, винести товар, забрати гроші».
За словами директора, зараз на Бессарабському ринку працює близько 300 продавців: «Це їхній бізнес і основний дохід. Деякі торгують тут уже десятки років, ця справа переходить з покоління в покоління. Якщо вони зараз залишаться без роботи – це нікому не потрібно». Яна Мірошник, прес-секретар підприємства додає: «Але немає місця для автомобіля – немає покупця. Якби ринок будували з нуля, можна було б враховувати всі за та проти. Та цей ринок вже старожил, він тут з 1912 року, навколо нього розвивалося місто. Мабуть, ці проекти реконструкції площі мають враховувати, в першу чергу, інтереси ринку, а потім вже пішоходів і всіх інших». При цьому зараз, через відсутність наземних пішохідних переходів через проїзд, кияни постійно перебігають вулицю, не бажаючи спускатись у «підземку».
Варто зауважити, що окрім експерименту з перекриттям вулиці, у кінці 2017 року був проведений воркшоп, під час якого учасники та учасниці розробляли найкраще транспортне рішення для кварталу, де знаходиться Бессарабський ринок та ТРЦ «Арена Сіті». Чиновники неодноразово заявляли, що у 2018 році планують реорганізувати схему руху Бессарабською площею, роботи мають розпочати уже навесні. Бессарабський проїзд у цих планах – пішохідна зона.
«Можна, звісно, Бессарабку зробити просто пам’ятником. Щоб люди приходили подивитися на будівлю, випити кави, послухати екскурсовода. Так і весь Хрещатик пішохідним можна зробити, – розмірковує далі Микола Ковальчук. – Але ми говоримо про призначення будівлі: це ринок. При цьому прибутковий: з трьох київських підприємств (ред. мається на увазі ще Володимирський та Житній ринки) ми приносимо найбільше грошей до бюджету».
Закінчує директор на тому, що впливу на рішення з приводу реконструкції Бессарабської площі у нього немає. І щиро дивується, що комусь заважає чинна розв’язка: «Зараз є наземний перехід (ред. на вулиці Басейній), можна у «Метроград» спуститися…Мені здається, не можна просто перекрити вулицю, треба вислухати всі сторони. Але якщо буде прийняте таке рішення, то це поставить хрест на Бессарабському ринку, як на підприємстві».
Тут усе прозоро
19 лютого на ProZorro.Продажі з’явилося три оголошення: Бессарабський ринок став першим в Україні, що запропонував орендувати місце через систему тендерів. Стартова вартість торгового місця склала 1 567 грн/місяць в овочевому або фруктовому відділах та 1 615 грн/місяць – у м’ясному.
«На ринку є вільні місця. Вони звільняються з різних причин: хтось не захотів продовжувати сімейну справу, для когось торгівля стала невигідною через зменшення кількості покупців. Зараз система працює так: у нас є тарифи, якщо людина згодна з ними і запропонованим місцем, ми укладаємо договір, – розповідає керівник підприємства. – Але склався міф про Бессарабський ринок, що тут треба «занести». Причому «занести» саме директору. Для того, щоб уникнути таких розмов, ми запустили оголошення на ProZorro.Продажі. Це була спільна ініціатива з Департаментом промисловості та розвитку підприємництва КМДА».
Разом з тим, Микола Ковальчук пояснює: поки це лише експеримент, виставлено всього три місця. Його вважатимуть успішним, якщо система виявиться зручною для орендарів, вони будуть готові проходити процедуру тендеру та після трьох місяців, передбачених договором, захочуть залишитися на Бессарабському ринку. Такий термін оренди визначили, щоб відсіяти орендарів, що не мають серйозних намірів.
Разом із тим, в адміністрації ринку вважають, що не для всіх торговельних місць можливо запровадити такі умови. Зокрема, за старою системою, мінімальний термін оренди становить один день, що є зручним для певного типу продавців. «Приїхала бабуся, якій треба продати п’ять курей. Вона зробить це сьогодні, а наступні кури у неї виростуть через рік, – розповідає Яна Мирошник. – Тендерну систему подають як покращення умов для самих продавців, але тут можна посперечатися. Навпаки, для них це може бути не дуже комфортним. Ви коли заходите на ринок, бачите, хто там торгує: це в основному люди ближче до 50 років. Чи будуть вони займатися всіма цими штуками?»
При цьому, директор розповідає, що після зростання популярності ринку для закладів з вуличною їжею, уже проводили конкурс, щоправда, внутрішній. «Люди писали заяви, вказували, яка площа їм потрібна та що планують відкривати. Далі ми запрошуємо всіх на аукціон і виграє той, хто запропонує найбільшу ціну», – розповідає Микола Ковальчук. І знову щиро дивується: «Ви скажіть мені, кому це треба (ред. аукціони на ProZorro.Продажі), якщо є можливість просто прийти і взяти місце, все на відкритих прозорих умовах. Але якщо треба так, значить буде так».
Плани на майбутнє
Микола Ковальчук розповідає, що останні два з половиною роки першочерговим завданням було закрити борги підприємства. «Ситуація склалася так, що коли я прийшов на посаду у 2015 році, у Бессарабського ринку був борг близько трьох мільйонів гривень: два мільйони перед бюджетом міста і мільйон за виконану у 2013 році попередню реставрацію. У грудні минулого року ми нарешті їх віддали, – запевняє директор. – Тепер можемо говорити про подальший ремонт. Реставрація включатиме заміну купола, часткове оновлення перекриттів та укріплення фасадів, які пішли тріщинами після побудови «Метрограду». Сподіваємося, до кінця року завершиться стадія проектування».
Крім того, у планах оновлення внутрішнього простору ринку. «Переробляти всередині потрібно, бо це вже не той формат, це «совок». Але побудувати тут лише кафе – не вихід, ринок повинен залишитися. Адже це цільове призначення будівлі, – каже Ковальчук. – Тому половину ми хочемо залишити такою, як вона є зараз, зберегти автентичність. Тут будуть м’ясні прилавки, місця для фруктів й овочів. Іншу частину плануємо зробити двоповерховою». Директор дістає з підвіконня теку з кресленнями і показує майбутній проект. В оновленій частині передбачені місця для магазинів з квітами та кафе. На другому поверсі розташовані столики. Конструкція буде мобільною, щоб її можна було розібрати та винести, коли розпочнеться реставрація будівлі.
Проект директор Бессарабського ринку просить не фотографувати. Запевняє: коли усе буде готово, з радістю покаже напрацювання на прес-конференції.
Перш ніж прочитати матеріал, розгляньте можливість підтримати нас. «Хмарочос» пише про розвиток міст 10 років та 119 днів. За цей час ми опублікували 24969 новин та статей. Весь контент – в безкоштовному доступі. На нас не впливає жоден олігарх чи великий бізнес, ми працюємо для наших читачів й читачок. Ваш внесок дозволить продовжити працювати нашій редакції. Долучіться до спільноти з сотень осіб, які вже підтримують «Хмарочос».
Підтримати | Хто ми такі?
Коментарі:
*Ці коментарі модеруються відповідно до наших правил ком’юніті