У 2017 році ТРЦ Ocean Plaza відвідали 22 млн людей. Торговельний центр став набільш відвідуваним у Києві та країні за даними рейтингу Retailers. У топ-5 також потрапили Gulliver, Lavina Mall, «Проспект» та Sky Mall (Dream Town відсутній в рейтингу, за 2016 рік – 24,7 млн). Усього за минулий рік в першій п’ятірці шопінг-молів побували 94,8 млн відвідувачів.
Через таку велику кількість людей у ТРЦ, багато хто тікає в інтернет. Для більшої зручності чи економії нервів, часу або грошей покупці надають перевагу інтернет-магазинам. Лідером по відвідуваності в Україні є сайт «Розетка». Наприклад, у грудні на сайт зайшло 75 млн відвідувачів.
Але чи є пряма конкуренція між ТРЦ та інтернет-магазинами? «Хмарочос» дізнавався, чим живе оффлайн та онлайн рітейл, і яке в них майбутнє.
Коли в Києві з’явилися ТРЦ та на що це вплинуло
Ера торговельних центрів України почалася гучним скандалом у 2001 році. Саме тоді в центрі Києва відкрили перший з них – «Глобус». Когось не влаштовувала реконструкція головної площі, інші нарікали на порушення технічних вимог. У 2011 році екс-співвласник «Глобусу», Гарик Корогодський, заявив, що центр почали будувати для знесення наметового містечка акції «Україна без Кучми».
Але охочих отримати місце в «Глобусі» було чимало. Проте з появою конкурентів він перестав бути найпривабливішим торговим майданчиком. Від початку буму ТРЦ киян не дивували новини про відкриття чергового центру. Більший подив викликали підсумки 2017 року. За даними консалтингової компанії JLL, минулого року не відкрили жодного торгово-розважального центру. Така ситуація склалась вперше за 11 років. Планувався запуск одразу трьох об’єктів, але все перенесли на 2018 рік у зв’язку з нижчими темпами будівництва, ніж очікувалося.
У цю трійку потрапив ТРЦ Rive Gauche у Дарницькому районі. Першу чергу відкрили 28 березня. Компанія Іммошан Україна пообіцяла запустити другу чергу в 2019 році. Ставку роблять на найбільший в країні гіпермаркет «Ашан» та будівельний магазин «Леруа Марлен».
Це перший в Україні об’єкт такого формату, коли в ТРЦ відкривають магазин з будматеріалами. За схожим на Rive Gauche сценарієм Іммошан Україна буде розвивати Рітейл Парк Петрівка. Це другий торговельний об’єкт, який відкрили на початку року. Окрім «Ашану», клієнтам пропонують магазини одягу та взуття, JYSK, дитячий розважальний центр та «Епіцентр». До них приєднається перший в Україні спортивний магазин французького бренду Decathlon.
Читайте також: На вихід: чи можна врятуватися у київських ТЦ під час пожежі?
Трійку закриває проект компанії Ukrainian Development Partners (UDP) – Smart Plaza Polytech. Серед пропозицій для відвідувачів все стандартно: магазини, кафе, супермаркет, кінотеатр та спортзал. Однак виграшним є місце розташування. Поряд – два національні університети, а до найближчого конкурента, ТРЦ Космополіт, приблизно півгодини пішки. Додатковий потік відвідувачів принесе новий ЖК, який реалізовує девелоперська компанія UDP. Щоправда, у цього ТРЦ нещодавно були проблеми з якістю будівництва – лист металу впав з даху будівлі на тротуар та поранив жінку.
Свій центр має з’явитись і на Виноградарі. Відкриття Retroville на проспекті Правди планувалося на серпень. Проте експерти вважають, що доведеться ще почекати. З 2015 року його відкриття переносили вже двічі – на 2017 та 2018 роки. Нещодавно консалтингова компанія Colliers International повідомила про новий термін – початок 2019 року.
Ще один девелопер Megaline гучно заявив про осіннє відкриття Ocean Mall на Либідській. Проте учасники ринку не вірять словам компанії. Будівництво Ocean Mall не активізувалося, тому відкрити його цього року нереально. Крім того, спільнота #savekyivmodernism вимагає не чіпати «тарілку», яка за проектом є частиною цього шопінг-молу. Жоден великий рітейлер офіційно не підтвердив участь у проекті.
Ситуація на ринку ТРЦ Києва і їх головні показники
За перший квартал поточного року в Києві вже з’явилося 34 тисячі квадратних метрів орендної площі (не рахуючи Smart Plaza Polytech). Але за даними компанії JLL, кількість місць для оренди зменшилась до 4,5%. Це найменший показник з кінця 2013 року. Навіть з урахуванням Smart Plaza Polytech, місць для охочих продавати не вистачить.
Уперше за п’ять років виросла вартість оренди. За квадратний метр просять по тисячі доларів в рік. Тоді як в 2017 – $960, а в 2015 – $720. Фінансові можливості киян теж пішли вгору. Зарплатня збільшилась на 11,3% (січень-листопад 2017). Разом з цим, жителі столиці почали витрачати на 8,4% більше. Наприклад, у 2015 році ці показники були зі знаком мінус.
Які магазини відкриють у Києві
Позитивні зміни спонукають іноземні компанії виходити на київський ринок. У минулому році у місті з’явилося 18 міжнародних рітейлерів, серед яких німецька марка Hugo Boss (Ocean Plaza) та американський бренд спортивного одягу та аксесуарів Under Armour (Sky Mall).
Читайте також: Батько шопінг-молів ненавидів те, що він створив
Але найбільше галасу наробили H&M та IKEA. Першим з’явиться магазин H&M в Lavina Mall на трьох тисячах кв. метрів. Компанія не оголосила дату відкриття, але є дві версії – весна або серпень. IKEA ж доведеться почекати. У грудні компанія повідомила про запуск у найближчий рік-два.
Життя інтернет-магазинів
Років 10 тому інтернет-магазини, в основному, продавали побутову техніку та гаджети. Проте зараз онлайн можна купити будь-що. За даними групи компаній EVO, у 2017 році сегмент e-commerce зріс на 30%, а обсяг цього ринку становить приблизно 50 млрд гривень. Цього року прогнозують, що він зросте до 65 млрд гривень. Експерти пояснюють, що онлайн-рітейл все ще росте за рахунок оффлайн продажів.
Аналітики дослідницької компанії GfK встановили, що лише 60% українців користуються інтернетом. А серед них лише 34% здійснюють у ньому покупки. Частіше в інтернеті купують одяг (45%) та електроніку (52%), косметику та парфюмерію (34%).
«Дуже активно розвивається категорія моди, якщо раніше увага покупців в інтернеті переважно приділялася техніці, то в останні роки клієнти все більше звикають робити покупки одягу і взуття онлайн. Ця категорія виходить в лідери зростання, також активно ростуть і розвиваються такі категорії, як косметика або товари для дітей», – розповідає PR-директор modnaKasta Наталія Логвін.
Однак малому бізнесу невигідно підтримувати свій онлайн-магазин, тому підприємці переходять на маркетплейси – інтернет-майданчики, на яких можна продавати свої товари, типу «Розетки». У минулому році зафіксоване зростання цих платформ, що пов’язано з розширенням їхнього асортименту.
«Тренд зростання популярності маркетплейсів підхоплюють інтернет-магазини – багато з них вже стали маркетплейсами, і можна з впевненістю сказати, що за декілька років усі великі інтернет-магазини стануть маркетплейсами. Ще один тренд – швидкий розвиток мобільного інтернету і, як наслідок, стрімке зростання відсотка продажів через смартфони», – вважає бренд-мегеджер «Розетки» Андрій Ковалевський.
Щоб підсилити свої позиції, інтернет-магазини виходять в офлайн. Наприклад, «Розетка» відкрила на Петрівці повноцінний магазин восени 2017 року. Приблизно 50% покупок у магазині здійснюють люди, що прийшли та купили товар з вітрини. Інші 50% – це результат роботи точки видачі замовлень, здійснених через сайт «Розетки».
Інтернет-магазин modnaKasta пішов шляхом відкриття пунктів видачі товарів.
«З 2016 року ми почали активно розвивати мережу відділень видачі замовлень modnaKasta, де разом з безкоштовною доставкою (самовивозом) ви ще зможете відразу поміряти покупки, і повернути їх, якщо річ невдала. На даний момент мережа налічує близько 70 пунктів по всій Україні», – пояснює PR-директор modnaKasta.
Також у минулому залишилась думка, що всі купують в інтернеті, а магазин потрібен лише, щоб подивитись на товар.
«Ця думка була доречною до 2014 року, зараз моделі поведінки споживачів змінилися. За останніми даними, 71% людей досліджують товари онлайн перед покупкою, 31% купуть онлайн, 41% купують офлайн. ТРЦ як вітрини актуальні лише для тих категорій товарів, які потрібно побачити перед тим, як купити. Передусім це стосується одягу та взуття», – вважає бренд-менеджер «Розетки» Андрій Ковалевський.
Конкуренція ТРЦ та інтернет-магазинів
Конкуренція між ТРЦ та інтернет-магазинами все ж є. Але учасники ринку не вірять, що одні «переможуть» інших.
«Якщо і є конкуренція між ТРЦ і інтернет-магазинами, то тільки жива. Люди не перестануть ходити на шопінг до нас, тому що стали купувати все онлайн. Як і зараз, так і в майбутньому, кияни хочуть вийти з дому, розважитися, поспілкуватися», – вважає PR директорка Gulliver Тетяна Атаджанова.
Власники торговельних центрів не бачать загрози у вигляді інтернет-магазинів. Це пов’язано з особливостями онлайн-рітейлу.
«Є труднощі повернення, труднощі оплати онлайн, адже питання платежів за кордон в Україні поки ще погано відрегульоване. Небезпека інтернет-торгівлі для торгових центрів на даний момент перебільшена. При зростанні кількості потужних орендодавців, які будуть заходити на український ринок, і збільшенні вибору, я очікую, що відвідування торговельних центрів лише збільшиться», – зазначає Михайло Макруло, CEO Arricano Real Estate Plc (ТРЦ Проспект, ТРЦ РайON).
Бренд-менеджер «Розетки» вважає, що маркетплейс все ж конкурує з торговельними центрами, але кожен має свого споживача.
«”Розетка” схожа на онлайн-ТРЦ, отже конкуренція існує. Але, оскільки мотивації робити покупки в ТРЦ та онлайн різні, то не можна казати, що це є пряма конкуренція. Кожна людина у той чи інший період часу може мати різні мотивації – інколи вона не хоче витрачати багато часу на вибір товарів і купує онлайн, а подекуди хоче пройтись по ТРЦ, пройти “шопінг-терапію”», – вважає представник «Розетки».
Онлайн-магазини дають покупцям більший вибір товарів. Також, є можливість отримати додаткову інформацію – відгуки, огляди, рекомендації. У той час, як торговельні центри дозволяють отримати емоції. Покупки онлайн, на думку PR директорки Gulliver, – це зважені рішення, наприклад, побутова техніка, електроніка. А ось одяг, взуття чи аксесуари купують на емоційному рівні, або залежно від якості сервісу.
Отже, в той час, як інтернет-гігант Amazon є однією з найдорожчих компаній у світі, а величезні моли в Сполучених Штатах закриваються, поступаючись іншим локаціям, в Києві великі торговельні інтернет-майданчики, навпаки, виходять в офлайн, відкриваючи гіпермаркети, а ТРЦ залишаються популярними місцями для дозвілля киян, замінюючи їм більш традиційні громадські простори, на кшталт, центру міста чи пішохідного променаду, яких у Києві обмаль.
Перш ніж прочитати матеріал, розгляньте можливість підтримати нас. «Хмарочос» пише про розвиток міст 10 років та 119 днів. За цей час ми опублікували 24969 новин та статей. Весь контент – в безкоштовному доступі. На нас не впливає жоден олігарх чи великий бізнес, ми працюємо для наших читачів й читачок. Ваш внесок дозволить продовжити працювати нашій редакції. Долучіться до спільноти з сотень осіб, які вже підтримують «Хмарочос».
Підтримати | Хто ми такі?
Коментарі:
*Ці коментарі модеруються відповідно до наших правил ком’юніті