Читайте нас в Telegram, Twitter, Instagram, Viber та Google Новинах

Все більше людей шукають альтернативу власному автомобілю. І не завжди громадський транспорт – найкраще рішення.

Побачивши цю нішу, підприємці та міські управлінці останніми роками в усьому світі розвивають сервіси оренди авто, велосипедів та електросамокатів. «Хмарочос» з’ясував, що вони пропонують та які мають переваги.

Каршерінг

Сервіси короткотермінової оренди автомобілів, або каршерінгові сервіси, можуть удосконалити транспортну систему міста та зробити її ефективнішою. Каршерінг допомагає зекономити на технічному обслуговуванні власного авто, страхуванні та витратах на пальне.

Асоціація Нельсона Нігаарда в США дослідила, що запровадження в місті системи каршерінгу призводить до зменшення купівлі власних авто. До того ж користувачі починають частіше відмовляються від поїздки на авто на користь піших прогулянок, їзди на велосипеді чи використання громадського транспорту. Вчені зробили висновок, що завдяки одному авто каршерінгового сервісу з дороги прибираються щонайменше п’ять приватних машин.

У дослідженні також зазначається, що каршерінг допомагає зменшити шкідливі викиди транспортних засобів завдяки меншій кількості поїздок та більш екологічно чистих авто у сервісах каршерінгу.

Як з’явився цей сервіс?

У Європі одним з перших прототипів каршерінгу був кооператив Sefage, який пропонував орендувати авто на короткий час у швейцарському Цюріху ще у 1948 році. Його створили для того, щоб авто могли користуватися ті, хто не міг його собі дозволити через економічну скруту. У 1972 році було створено подібну систему каршерінгу у французькому Монпелье, названу Procotip. У 1972 році в Амстердамі створили сервіс Witkar. Проте усі ці проекти зазнали невдачі у зв’язку з поганим меджментом, плануванням та відсутністю підтримки урядом.

У Сполучених Штатах історія була іншою. Carshare Portland став першим офіційним сервісом каршерінгу в США. Спочатку Дейв Брук, який жив у Портленді, у 1998 році запустив цей проект з використанням лише одного авто між сусідами. Його ідея почала користуватись попитом, тож з часом кількість авто зросла до 20.

На східному узбережжі США, у Бостоні в 2000 році почала працювати компанія Zipcar. У тому ж році у Сіетлі з’явився сервіс каршерінгу Flexcar, який викупив Carshare Portland у сусідньому Портленді. У 2007 році Flexcar та Zipcar злилися в одну компанію.

Таким чином, за кілька десятиліть ідея каршерінгу поширилася у світі і стала ефективною для містян.

Сучасний каршерінг

Головним нововведенням останніх років у цій сфері стало придбання електромобілів. Так, нещодавно компанія Zipcar поставила в Лондон понад 300 електрокарів Volkswagen E-Golf. Оскільки у місті не вистачає пунктів для підзарядки, представники компанії вночі заряджають авто самостійно, щоб клієнти не турбувались про це. Кожен користувач може у додатку перевірити, де знаходиться заряджене авто. Компанія Car2Go також додала до свого автопарку 20 електромобілів Smart Fortwo у канадському Монреалі.

У Нью-Йорку місцева влада виділить 285 місць для паркування авто каршерінгових сервісів на вулицях та муніципальних автостоянках. А Нью-Йоркський центр житлового будівництва розпочне нове партнерство із Zipcar і резервуватиме по 24 паркувальних місця в певних житлових будинках.

У канадському Ванкувері доступні для користування близько 3000 авто каршерінгових сервісів, це більше, ніж у багатьох великих містах США, зокрема в Сіетлі, Портленді та Сан-Франциско. Об’єднання кредитних спілок Vancity у жовтні 2017 року провели опитування серед 4 000 користувачів каршерінгу у Ванкувері. Виявилося, що більше половини респондентів користуються двома або більше сервісами цього типу. 95% користувачів користуються каршерінгом, тому що це зручно. 62% опитаних відповіли, що таким чином заощаджують кошти.

Оренда велосипедів

Все більше людей пересідають на велосипеди у всьому світі з різних причин, зокрема й через те, що це більш вигідний та екологічний вид транспорту. Це також хороший спосіб підтримувати себе у формі. За даними Агентства з охорони навколишнього середовища США, якщо водії вдвічі зменшать кількість поїздок на авто і здійснять решту подорожей пішки або на велосипеді, то можна зменшити кількість викидів вуглекислого газу на два мільйони тонн і заощадити 900 млн доларів за один рік.

Як розвивався цей сервіс?

В історії розвитку оренди велосипедів виокремлюють чотири покоління. Сервіс оренди велосипедів першого покоління розпочав працювати 28 липня 1965 року в Амстердамі. Соціальний інвестор Лууд Шіммельпенінк вважається «батьком» оренди велосипедів. Він розташував велосипеди, пофарбовані у білий колір, у різних частинах столиці Нідерландів. За задумом, кожен міг взяти ровер, доїхати до місця призначення і залишити його для наступного користувача. Проте  містяни псували велосипеди, викидали їх у водойми або привласнювали для особистого користування. Тож, цей експеримент завершився, пропрацювавши лише декілька днів.

Оренда велосипедів другого покоління з’явилась у Данії через 20 років. У 1995 році два дизайнери запросили Лууда Шіммельпенінка у Копенгаген, щоб він допоміг запустити новий сервіс оренди велосипедів Copenhagen City Bikes. Якщо спочатку велосипедами можна було користуватися безкоштовно, то з 2013 року власники ввели оплату.

Оренда велосипедів третього покоління була створена у 1996 році в Університеті Портсмута в Англії, де студенти могли орендувати ровер, застосовуючи спеціальні магнітні картки. Наприкінці 1990-х та на початку 2000-х оренда велосипедів зростала повільно: з’являлось один-два нових сервіси оренди щороку. Зокрема Vélo à la Carte у Франції у 1998 році та Munich’s Call a Bike у Мюнхені у 2000 році.

Це покоління оренди велосипедів було суттєво удосконалене з точки зору технологій. Зокрема, було створено електронне блокування стійок та замків для велосипедів, поступово впроваджувався доступ зі смартфонів, велосипеди оснащували бортовими комп’ютерами тощо.

За межами Європи, сервіси з оренди велосипедів почали працювати у 2008 році у Бразилії, Чилі, Китаї, Новій Зеландії, Південній Кореї, США та на Тайвані. До кінця 2008 року було 92 сервіси у всьому світі, а через рік – вже близько 120.

Сучасний байкшейрінг

Четверте покоління оренди велосипедів передбачає підвищення ефективності та зручності використання велосипедів. Зокрема, компанії запроваджують використання велосипедів з електродвигуном, який допомагає людям пересуватися містом зручніше та швидше. Оскільки попит на оренду велосипедів зростає, з’являються нові компанії такі як Nextbike, Bixi, Veloway та Smoove. Наразі існують різні способи запровадити оренду велосипедів у місті: за допомогою урядів, університетів, прибуткових та неприбуткових організацій тощо.

Так, Citi Bike – сервіс оренди велосипедів, створений за фінансової підтримки інвестиційного банку. Вже п’ять років він працює в Нью-Йорку і стає все більш популярним. Протягом перших місяців існування, сервісом користувалися близько 30 000 разів на добу. А цього літа система обслуговувала вже понад 80 000 поїздок за одну добу. Проте, у Нью-Йорку не вистачає велосипедних смуг, це гальмує розвиток сервісу

Інша ситуація в Німеччині. За даними Федерального міністерства транспорту та інфраструктури, близько 82% німців використовують велосипеди. Загальна довжина велосипедних доріжок, станом на початок 2017 року, тільки вздовж міжміських трас у Німеччині складає 18 600 кілометрів. З 2015 року Федеральний уряд виділяє 98 мільйонів євро на рік для того, щоб підтримувати у належному стані ці доріжки та розвивати їх. Окрім того, створюються спеціальні швидкісні велосипедні шосе. Їх будують за особливими стандартами, спрямованими на забезпечення швидкого руху велосипедистів.

Оренда електросамокатів

Бурхливий розвиток індивідуального електротранспорту змусив підприємців шукати бізнес-моделі для шейрінгових сервісів. У якості основного виду транспорту обрали саме електросамокат, а не моноколесо чи гіроборд. Три основні компанії, що пропонують оренду електросамокатів у США та Європі – це Bird, Lime та Spin. У вересні 2017 року компанія Bird першою запровадила сервіс спільного використання самокатів у Санта-Моніці в Каліфорнії. Пізніше компанія розмістила такі ж осередки у більш ніж 100 містах, а користувачі здійснили вже понад 10 мільйонів поїздок за допомогою скутерів Bird. Інша компанія, Lime, теж працює вже у 100 містах по всьому світу і до кінця цього року планує працювати ще на 50 нових ринках.

Як заряджають електросамокати

Компанії з оренди електросамокатів створюють робочі місця у незвичайний спосіб. Вони пропонують містянам забирати на ніч самокати для того, щоб заряджати їх у себе вдома, а вранці – знову виставляти на вулицю.

Spin платить п’ять доларів за підзарядку одного самоката, Bird – від $5 до $25, залежно від того, наскільки важко знайти самокат. Компанія Lime платить до $12 за підзарядку, залежно від місця розташування.

Які проблеми спричиняють електросамокати у містах

Самокати та велосипеди можуть блокувати тротуари, пандуси та громадські простори. Для деяких міст вони швидко стали неприємністю. Тож місцева влада вважає, що потрібно регулювати використання електросамокатів. Так, навесні цього року влада Санта-Моніки назвала діяльність компаній «нелегальним бізнесом» і порушила кримінальне провадження проти компанії Bird через відсутність у неї відповідної ліцензії. Фірмі довелося сплатити $300 000 штрафу. Однак, компанії намагаються ці проблеми долати. Зокрема, вони просять користувачів надсилати фото самокатів після завершення подорожі, щоб переконатись, що він припаркований у належному місці.

У Лондоні сервіс прокату електричних самокатів компанії Bird буде працювати лише в Олімпійському парку королеви Єлизавети, що знаходиться у приватній власності. Відповідно до місцевого законодавства, на самокатах заборонено їздити по громадських дорогах чи тротуарах. Однак, у компанії Bird сподіваються, що зміни до законодавства внесуть протягом 12 місяців.

То що це змінює?

Оренда транспорту в містах вирішує значну кількість проблем: покращує стан навколишнього середовища, розвантажує дороги від заторів, допомагає заощаджувати кошти та обирати корисніші для здоров’я види транспорту.

Зростання популярності електросамокатів, велосипедів та інших подібних засобів пересування є неминучим. Вирішити проблему їхнього співіснування з іншими учасниками руху може альтернативний підхід до проектування вулиць під назвою «вулиці для всіх».

Перш ніж прочитати матеріал, розгляньте можливість підтримати нас. «Хмарочос» пише про розвиток міст 10 років та 123 днів. За цей час ми опублікували 24984 новин та статей. Весь контент – в безкоштовному доступі. На нас не впливає жоден олігарх чи великий бізнес, ми працюємо для наших читачів й читачок. Ваш внесок дозволить продовжити працювати нашій редакції. Долучіться до спільноти з сотень осіб, які вже підтримують «Хмарочос».
| Хто ми такі?

Коментарі:

Вам доступний лише перегляд коментарів. Зареєструйтесь або увійдіть, щоб мати можливість додавати свої думки.

*Ці коментарі модеруються відповідно до наших правил ком’юніті

Newsletter button
Donate button
Podcast button
Send article button