Як гендерні стереотипи позначаються на жінках у бізнесі? Результати дослідження
Жінки у бізнесі більш схильні «задовольнятися меншим», ніж чоловіки.
Жінки у бізнесі більш схильні «задовольнятися меншим», ніж чоловіки.
Зроби добру справу і отримуй винагороди!
Нам як ніколи потрібна ваша підтримка. «Хмарочос» пише про розвиток міст 10 років та 295 днів. За цей час ми опублікували 26296 новин та статей. Ми потребуємо вашої допомоги, щоб продовжувати якісно працювати далі. Приєднуйтесь до Читацького товариства «Хмарочоса» та отримуйте приємні бонуси від редакції: квитки на культурні заходи в Києві, фірмовий мерч та актуальні книжки, можливість пропонувати редакції теми та багато іншого.
Стати членом Товариства | Хто ми такі?
У мікро-, малому та середньому бізнесі в Україні (мікробізнес – до 9 працівників, малий бізнес – 10-49 працівників, середній бізнес – 50-249 працівників) жінки, в середньому, є власницями або очільницями лише 33% компаній.
У дослідженні, яке проводили Центр «Соціальні індикатори» та Київський міжнародний інститут соціології (КМІС) на замовлення проекту CUTIS , взяло участь понад 600 підприємств у п’яти галузях – кондитерська, швейна, взуттєва та меблева промисловість й IT-сектор. Галузі були обрані не випадково – експерти проекту вважають, що продукція малого та середнього бізнесу саме з цих секторів має найкращі шанси продаватися на канадському ринку.
Жінка визнавалась власницею чи очільницею підприємства, якщо:
Виходячи з даних аналізу, найбільше жінок-керівників задіяно у швейній промисловості – 45%. Найменше – у виробництві меблів та в IT-секторі.
На думку дослідників, гендерні стереотипи щодо професій зумовлені вихованням.
Чи існує скляна стеля?
Попри очевидне переважання підприємств очолюваних чоловіками, у деяких галузях є бізнеси, які на 100% належать жінкам. Наприклад, 16 з 98 швейних підприємств повністю належать жінкам, тобто кожне четверте підприємство.
На думку дослідників, це є свідченням того, що хоча в деяких галузях скляна стеля все ще залишається, її не варто розглядати як константу.
«Насправді в Україні, ймовірно, змінюється корпоративна культура. Чимало учасниць дослідження вважають, що жінки в бізнесі не просуваються на керівні посади через власні гендерні стереотипи або невпевненість у власних силах», – пояснюють соціологи.
Чому жінки не експортують?
Як свідчать результати дослідження, сьогодні підприємства малого і середнього бізнесу, власниками яких є жінки, менш схильні займатись експортом, ніж підприємства, очолювані чоловіками.
Серед підприємств ММСБ, очолюваних жінками, експортують 32%. Це на 5% менше, ніж у чоловіків.
На думку підприємниць, вони менше готові до ризиків, пов’язаних з виходом на експорт. Жінки частіше “задовольняються меншим” і більш виважено ставляться до своїх рішень, ніж чоловіки.
Чому жінки майже не вступають в бізнес-асоціації
За даними дослідження, лише 10% жінок є членами бізнес-асоціацій. Найбільше членів асоціацій у взуттєвій галузі – 25%, найменше – у кондитерській промисловості та IT-сфері.
Експерти виділяють дві причини,чому жінки не вступають у асоціації: нестача часу та недостатня обізнаність щодо можливостей та переваг асоціацій.
На думку дослідників, ці дві причини – це переважно гендерні бар’єри, пов’язані у більшості випадків з народженням та доглядом за дитиною.
Однак більшість підприємниць позитивно оцінюють бізнес-асоціації як можливість для нетворкінгу та здобуття знань. Особливо це стосується об’єднань бізнесвумен.
“Ці жіночі бізнес-клуби дійсно допомагають жінкам розправити крила або відчути, що вони здатні зробити, що завгодно. Така підтримка є дуже важливою для всіх жінок”, – стверджує одна з учасниць дослідження.
Жінки рідше сертифікують продукцію
Лише 19,5% підприємниць, які взяли участь у дослідженні добровільно сертифікували свою продукцію. При цьому серед підприємств, очолюваних чоловіками, пройшли сертифікацію 31,5% підприємств.
Крім того, компанії, очолювані чоловіками, дещо частіше (13,7%) реєструватися для отримання екологічного маркування. Серед компаній, очолюваних жінками, таке маркування отримали 11%. Переважна більшість цих підприємств – у кондитерській галузі.
Як для чоловіків, так і для жінок головним мотивом для проходження сертифікації є отримання ринкових переваг. Друга найпоширеніша мотивація для компаній, очолюваних жінками, – бажання бути соціально та екологічно відповідальними. Компанії, де керівниками були чоловіки, таким чином прагнули поліпшити свою ділову репутацію.
При цьому і жінки, і чоловіки мають однаковий доступ до фінансування – кредити отримали 80% заявників як серед жінок, так і чоловіків. На думку дослідників, ані жінки, ані чоловіки не подають заявки, якщо тільки вони не впевняться, що мають високі шанси на отримання фінансування.
Результати дослідження презентував Канадсько-український проект з підтримки торгівлі та інвестицій (CUTIS). Проводила аналіз група дослідників Центру «Соціальні індикатори» та Київського міжнародного інституту соціології (КМІС).
© Хмарочос | 2024
Коментарі:
*Ці коментарі модеруються відповідно до наших правил ком’юніті