Читайте нас в Telegram, Twitter, Instagram, Viber та Google Новинах

На засіданні четвертого вересня Кабінет Міністрів України погодив звільнення Віталія Кличка з посади голови КМДА, яку він поєднує разом з посадою обраного киянами міського голови.

«Я думаю, що якщо підсилити пана Кличка сильним головою адміністрації, менеджером, який був би здатний опиратися оцим всім групам впливу, то це дуже гарно відіб’ється на інтересах пересічних киян», – прокоментував рішення прем’єр-міністр Олексій Гончарук.

Він також додав, що залюбки звільнив би Вадима Столара, якого пов’язують з забудовними схемами столиці — і у зв’язках з яким підозрюють Віталія Кличка, але він не обіймає жодних офіційних посад в столиці.

Зараз м’яч повністю на боці Володимира Зеленського – він прийматиме остаточне рішення про звільнення Кличка і пропонуватиме нову кандидатуру на місце голови КМДА. 

«Хмарочос» розбирався, чи може президент законно звільнити Віталія Кличка і на яких підставах.

Особливе місто – особливий закон

На законодавчому рівні питання про призначення голови КМДА регулюється Конституцією України, законом «Про столицю – місто-герой Київ», а також «Про місцеві державні адміністрації».

Конституція України визначає, що особливості здійснення місцевого самоврядування в містах Києві та Севастополі визначаються окремими законами. Закон про «Про столицю України – місто-герой Київ» визначає спеціальний статус міста Києва як столиці України та особливості здійснення виконавчої влади та місцевого самоврядування у столиці.

В ньому є пункт 10.1, згідно з яким, виконавчим органом Київської міської ради є Київська міська державна адміністрація. Вона паралельно виконує функції державної виконавчої влади (держадміністрації) та є виконкомом міськради, що є особливістю здійснення виконавчої влади в місті Києві. Тобто фактично голова КМДА поєднує функції призначеного управлінця від держави з функціями керівника виконавчого органу самоврядування. 

В будь-якому іншому українському місті існує міськрада, депутатів якої обирають містяни за допомогою голосування та міський голова, який також обирається шляхом голосування. Обраний голова також стає головою виконкому міста. Держава не призначає свого управлінця в інші міста, окрім Києва та Севастополя, лише в облдержадміністрації.

«Але без повноважень голови КМДА міський голова Києва фактично є лише головою Київради, тобто такою собі «англійською королевою». Всі найважливіші повноваження – контроль за адміністрацією, а особливо право розпоряджатись бюджетом міста – це прерогатива саме голови КМДА», – пояснює політолог Петро Охотін.

До такого висновку дійшов і Конституційний Суд України в 2003 році. У своєму тлумаченні 118 статті Конституції України про державні місцеві адміністрації суд визначив, що президент зобов’язаний призначати на посаду голови КМДА лише обраного киянами мера.

«У такий  спосіб були  реалізовані особливості здійснення виконавчої  влади у місті Києві, зокрема те, що особа, обрана Київським міським головою,  відповідно призначається головою Київської міської державної адміністрації, і це не призводить до сумісництва», – говориться у рішенні суду.

Читайте також: 5 років Кличка: що мер обіцяв киянам і що з цього виконав

Таким чином, у законодавстві щодо Києва зовсім не згадується міськвиконком як орган виконавчої влади, водночас його функції виконує державна адміністрація, яку й очолює обраний міський голова. Вирішенням цієї колізії з державними та місцевими посадами має бути прийняття нового закону про столицю, який розмежовує посаду голови КМДА та міського голови (голови міського виконкому).

Чи дозволяє закон звільнити Кличка

Згідно з законом «Про місцеві державні адміністрації», є дев’ять причин, коли Президент має припинити повноваження голови держадміністрації. Серед них порушення Конституції та законів України, втрата громадянства, порушенн вимог несумісності висловлення недовіри двома третинами від складу відповідної ради.

Також закон перераховує п’ять причин, коли президент може припинити повноваження голови адміністрації. Серед них – за умови подання прем’єр-міністра та з ініціативи Президента України.

Юрист Георгій Могильний звертає увагу на те, що законодавство дозволяє звільнити Віталія Кличка з посади голови КМДА. На його думку, Кличка можна звільнити за дев’ятою статтею закону «Про місцеві державні адміністрації» за порушення законодавства України.

«Для цього Кабміну або президенту достатньо скасувати будь-яке розпорядження КМДА за підписом Кличка і звільнити в будь-який момент за порушення вимог законодавства. Таких рішень у Кличка купа. Зміна цільового призначення ділянки ГПУ для будівництва ЖК в кварталі, де знаходиться завод “Арсенал” або затвердження проєкту реконструкції Шулявського шляхопроводу, який планували будувати на території заводу “Більшовик”», – вважає юрист.

Водночас, у команді президента прагнуть звільнити Кличка у зв’язку з завершенням президентських повноважень Петра Порошенка, бо кожен новий президент звільняє та заново призначає голів держадміністрацій. Цю позицію озвучив голова Офісу Президента Андрій Богдан. Він звертає увагу на те, що міський голова Києва є членом партії Блок Петра Порошенка (БПП)-Солідарність.

«Оскільки ця партія програла вибори, Кличко повинен понести політичну відповідальність», – стверджував Богдан.

Таке звільнення Віталія Кличка буде не зовсім законним і дозволить йому оспорити його у суді.

«Є імперативна норма, що Кличко виконує свої обов’язки до призначення нового голови КМДА. Ніякі в.о. тут не пройдуть. Кличка хочуть звільнити в зв’язку з припиненням повноважень Порошенка, але поки не просувають призначення нового голови КМДА, а значить таке звільнення буде незаконним», – стверджує Могильний. 

Крім того, згідно з рішенням Конституційного суду, назначити головою КМДА можна лише обраного киянами міського голову, а отже без нових виборів можна лише звільнити Кличка, щоб знову його призначити.

Однак на думку Петра Охотіна, Офіс Президента зможе спробувати легалізувати звільнення Віталія Кличка з посту голови КМДА. «Це однозначно політичне рішення – президент хоче посилити Київ членами своєї команди. Для цього підійдуть будь-які методи. Якщо буде потрібно, то в команді президента дійдуть і до Конституційного суду. Він уже дасть добро на звільнення Кличка, якщо на це буде політична воля», – говорить політолог.

Як не Кличко, то хто?

В кулуарах називають кілька прізвищ людей, які зможуть замінити Кличка на посаді голови КМДА. Однак найчастіше звучить прізвище колишнього гендиректора телеканалу «1+1», народного депутата Олександра Ткаченка як найбільш імовірного наступника Кличка. Прем’єр-міністр Олексій Гончарук уточнив, що кандидатури нового керівника КМДА поки немає.

На думку Петра Охотіна, не так важливі персоналії, але однозначно новий голова КМДА, якщо такий буде, стане продовжувачем політики Володимира Зеленського у столиці.

«Враховуючи динаміку дій команди президента, вже за тиждень чи два нам варто чекати потужної інформаційної кампанії проти Кличка. В хід піде все – і прорахунки Кличка, і журналістські розслідування. На фоні цього Зеленський буде розглядатись як рятівник, який звільнив Київ від корумпованого голови КМДА», – стверджує політолог.

На фоні цього позиція Кличка виглядає набагато слабше, вважає Охотін. Замість того, щоб звернутись до громадськості, мер закривається у кабінетах разом з чиновниками.

«Це яскраво показала прес–конференція Кличка після голосування Кабміну. Він вийшов до преси зі своїм прес-секретарем, але мав би це зробити разом з громадськістю. Крім того, слабко виглядає підтримка Кличка з боку Київради. Зокрема, там є підпис голови фракції «Самопоміч», в якій лише два депутати», – говорить політолог.

Кличко ж продовжує наголошувати на незаконності подання уряду, а також погрожує піти в суд в разі необхідності. 

«Мені персонально крісла та посади не потрібні, є принципові речі. Двовладдя у Києві – це негарний крок», – пояснює свою позицію мер Києва.

Водночас не зважаючи на те, лишиться Віталій Кличко у кріслі голови КМДА ще на рік чи ні, схоже, що його наступник вже не матиме повноважень голови державної адміністрації.

«Для нас зараз важливо повернути в Київ районні ради і розмежувати функції держави у місті. Мер має вирішувати питання життєдіяльності міста і як голова виконкому розпоряджатись коштами. Водночас голова КМДА контролюватиме діяльність державних органів – податкової, поліції, а також легітимність актів виконкому та Київради», – пояснює експерт  Центрального офісу реформ при Мінрегіоні, екс- нардеп Юрій Ганущак.

За даними «Хмарочоса», проект нового закону про столицю вже готовий. Для розгляду залишилось лише зареєструвати його у Верховній Раді.

Перш ніж прочитати матеріал, розгляньте можливість підтримати нас. «Хмарочос» пише про розвиток міст 9 років та 277 днів. За цей час ми опублікували 23486 новин та статей. Весь контент – в безкоштовному доступі. На нас не впливає жоден олігарх чи великий бізнес, ми працюємо для наших читачів й читачок. Ваш внесок дозволить продовжити працювати нашій редакції. Долучіться до спільноти з сотень осіб, які вже підтримують «Хмарочос».
| Хто ми такі?

Коментарі:

Вам доступний лише перегляд коментарів. Зареєструйтесь або увійдіть, щоб мати можливість додавати свої думки.

*Ці коментарі модеруються відповідно до наших правил ком’юніті

Newsletter button
Donate button
Podcast button
Send article button