Читайте нас в Telegram, Twitter, Instagram, Viber та Google Новинах

7 серпня компанія Bolt запустила перший у Києві прокат електросамокатів. 500 самокатів з’явилися на точках прокату біля Поштової площі, Майдану Незалежності, Бессарабської площі, Золотих воріт та Маріїнського парку. За правилами прокату, їх можна орендувати та залишати у центральній частині міста без прив’язки цих точок.

Наступного дня очільник міста Віталій Кличко розкритикував дії компанії, наголосив, що запуск сервісу не узгодили з містом та закликав Bolt прибрати «несанкціоновані пункти прокату».

«Хмарочос» зібрав позиції сторін, щоб розібратися в ситуації.

Позиція міської влади

8 серпня Віталій Кличко відреагував на появу прокату заявою в офіційному телеграм-каналі, а згодом у Facebook. «Компанія Bolt без погодження з містом розмістила пункти прокату електросамокатів у столиці. Рух цього виду «транспорту» не врегульований чинним законодавством України. Тому місто не може дозволити компанії надавати такий вид послуг», – йдеться в повідомленні. Без законодавчого врегулювання залишається відкритим питання того, де мають їздити електросамокати, на якій швидкості, за якими правилами тощо.

Віталій Кличко  зазначив, що до КМДА надходили пропозиції щодо проведення інвестиційного конкурсу на розміщення пунктів прокату електросамокатів. Але такий конкурс може бути проведений тільки після внесення відповідних змін до законодавства України про дорожній рух.

Ще один нюанс – використання міського простору. «Чому діяльність компаній у наданні послуг з прокату має бути узгоджена з містом? Бо пункти прокату розташовані на території міста. І не може будь-хто прийти і просто за бажанням надавати послуги, за які не несе жодної відповідальності», – зазначив міський голова.

Кличко також закликав депутатів Верховної Ради внести зміни до законодавства про дорожній рух, а компанію Bolt дотримуватися законодавства і прибрати несанкціоновані пункти прокату. Інакше їх приберуть міські служби, зазначив мер.

Позиція компанії Bolt

У Bolt відповіли на заяви Віталія Кличка офіційною позицією. Компанія апелює до того, що неврегульоване питання електросамокатів не означає їх заборони: «Продаж, прокат і керування електросамокатами та іншими видами персонального легкого електротранспорту наразі не є законодавчо забороненим видом діяльності в Україні. До того ж, право користувача керувати електросамокатом гарантоване статтею 19 Конституції України, яка передбачає, що для громадян діє принцип «все, що прямо не заборонено законодавством, дозволено».

Крім того, у компанії зазначають, що допомогли почати розробку декількох варіантів законодавчих документів для врегулювання цієї ситуації та піднімають питання в публічній площині для прискорення процесу. А у додатку додали інструктаж щодо безпечного користування електросамокатом.

Що ж до використання міського простору, представники Bolt вважають, що право користувача залишити електросамокат у певному місці є його правом користуватися комунальним (спільним) міським простором як члена громади міста Києва. А запропонована система прокату не передбачає спорудження стаціонарних точок прокату. 

У компанії зазначають, що міська влада не може вимагати від бізнесу дозвільних документів чи погоджень, які не передбачені законом. Водночас, у Bolt заявили, що відкриті для діалогу і конструктивної співпраці. 

Що кажуть експерти?


Олексій Кушка

співзасновник сервісу велопрокату
Nextbike (Bike Now)

У дописі на Facebook-сторінці Олексій зазначив, що ТОВ БАЙК-НАУ організувало прокат велосипедів в Києві згідно з умовами інвестиційного конкурсу з погодженими локаціями розміщення станцій. А також сплатило 3,7 мільйона гривень за таке право і сплачує податки за свою діяльність в Україні. 

«На скільки мені відомо, компанія Bolt проігнорувала спілкування з Київським інвестиційним агентством на предмет цивілізованого виходу на ринок Києва та участі в інвестиційному конкурсі на створення мережі самокат-шерінгу за принципами та умовами аналогічними конкурсу по байкшерингу», – пише Кушка та наголошує на важливості чесної конкуренції.

Крім того, Олексій наводить приклади міст, у яких компанія Bolt мала домовленості з містом при запуску подібного сервісу. 


Влад Самойленко
голова ГО «Урбан крю»

«Місто і мер Києва провалили комунікацію щодо ситуації з запуском електросамокатів, але вони мають рацію, – вважає Влад Самойленко. – По-перше, тому що такого учасника дорожнього руху як електросамокат немає, а спроби прив’язати його до велосипедів чи мопедів – це неправильно. Тому ми маємо просити і вимагати від депутатів Верховної Ради нарешті ухвалити відповідний законопроєкт».

По-друге, Самойленко наголошує на питанні безпеки. За його словами, українські міста поки не готові до «вибуху» мікромобільності, а масовий прокатний сервіс може лише збільшити хаос на дорогах та ризики для пішоходів та тротуарах. «Усі ми повинні тиснути на мера, профільних заступників, Департамент транспортної інфраструктури, щоб вони створювали відокремлені велодоріжки, відповідну інфраструктуру для легкого персонального транспорту», – розповідає він. 

Крім того, використання комунальної землі (ряди електросамокатів займають простір) повинне бути легальним і прозорим. Платним або іншим способом публічно врегульованим. «Робоча група КМДА за участі активістів, дослідників та фахівців передала пропозиції для підготовки публічного конкурсу з тестуванням маршрутів, зон, швидкісних лімітів, однак тоді все «вперлося» в нормативні документи», – зазначає Влад Самойленко. 

«Ми не єдині хто не поспішив запускати масові прокатні сервіси, вивчав усі ризики, готував інфраструктуру, нормативну базу і інші взаємовідносини. Потрібно зараз подумати, як наступного року провести тестування і далі грамотно, з урахуванням помилок і висновків європейських міст, впроваджувати цей вид пересувань у нас», – додає він.


Віталій Селик
голова ГО «Рада з урбаністики Києва»

«Місто – це перш за все спільнота, яка має домовлятися про певні правила і задачі. Тому ці питання мають бути врегульовані місцевою владою, – зазначає Віталій. – І якщо бізнес хоче заробляти на території міста і використовувати для цього міську інфраструктуру – він повинен за це сплачувати». Значну частину часу електросамокати не пересуваються, а стоять на тротуарі або місцях для паркування. Однак використання площі в центрі міста не повинне бути безкоштовним – так само як не безкоштовне для припаркованих автомобілів. 

Крім того, Віталій Селик зазначає, що у містах, де подібні сервіси не були врегульовані, вони замість покращення мобільності захаращували тротуари, перешкоджали руху пішоходів та навіть призводили до травмувань. «Подібні бізнеси мають компенсувати це місту та вносити фіксовану суму за користування простором. Важливо також, щоб використання цих коштів було прозорим і їх спрямовувати на розвиток необхідної для мікромобільності інфраструктури», – зазначає він.

Водночас, експерт додає, що ця проблема не виникла моментально, а місто мало б знати про плани із запуску такого сервісу ще восени 2019 року, коли Bolt розпочав тестовий період на території Unit Сity. Відповідно, варто було приділити більше уваги встановленню діалогу та відповідних регуляцій.

Про що врешті домовилися ?

У понеділок, 10 серпня, відбулася зустріч представників компанії з представниками міської влади в КМДА. За словами Віталія Власюка, адвоката Bolt, сторони поки не готові до офіційних заяв, але загалом розмова пройшла конструктивно. «Міська влада повернулася до спокійної цивілізованої дискусії і перестала погрожувати, – зазначає Власюк. – Ми обговорили створення робочої групи, щоб надалі сприяти врегулюванню цієї ситуації».

Адвокат компанії знову наголосив на тому, що формування законодавства та створення належних правил гри – це задача держави і міської влади. «В нас діє загальний принцип – все, що не заборонено, ми можемо робити, – розповідає Віталій. – В цьому випадку є законодавча прогалина, яку ми використовуємо».

Перш ніж прочитати матеріал, розгляньте можливість підтримати нас. «Хмарочос» пише про розвиток міст 9 років та 283 днів. За цей час ми опублікували 23535 новин та статей. Весь контент – в безкоштовному доступі. На нас не впливає жоден олігарх чи великий бізнес, ми працюємо для наших читачів й читачок. Ваш внесок дозволить продовжити працювати нашій редакції. Долучіться до спільноти з сотень осіб, які вже підтримують «Хмарочос».
| Хто ми такі?

Коментарі:

Вам доступний лише перегляд коментарів. Зареєструйтесь або увійдіть, щоб мати можливість додавати свої думки.

*Ці коментарі модеруються відповідно до наших правил ком’юніті

Newsletter button
Donate button
Podcast button
Send article button