Читайте нас в Telegram, Twitter, Instagram, Viber та Google Новинах

Наприкінці року хочеться розповідати про хороше та святкувати перемоги. Хмарочос вже писав про 5 головних урбаністичних проєктів Києва у 2021 році. Проте картина урбаністичних перемог року буде неповною без переліку урбан-досягнень інших українських міст.

Підготовка до запуску електронного квитка у Львові

Протягом року у Львові розробляли та впроваджували автоматизовану систему оплати проїзду в громадському транспорті, що включає разовий електронний квиток із можливістю пересадки впродовж 40 хв, абонемент на 30, 90, 180 та 365 днів, пільговий абонемент за карткою «ЛеоКарт» і туристичні абонементи на 1, 2, 3 і 7 днів. Також передбачена можливість придбати разовий паперовий квиток у водія без можливості пересадки. Система запрацює з січня 2022 року.

Пільгові категорії львів’ян зможуть отримати картку «ЛеоКарт» на 60 безкоштовних поїздок на місяць. Школярі користуватимуться транспортом безкоштовно, та лише протягом навчального року — під час літніх канікул вони платитимуть за проїзд.

Тарифи підвищаться, проте львів’ян готували до цього протягом року, пояснюючи і аргументуючи здорожчання реформою фінансування громадського транспорту. Кожен автобус, тролейбус і трамвай тепер оснащено валідаторами, консолями водія і принтерами для роздруку квитків за готівку.

Після запровадження електронного квитка перевізники отримуватимуть від міськради оплату за кількість фактично виконаних поїздок у кілометрах, якщо дотримуватимуться умов договору: випускатимуть на маршрути справний транспорт, який курсуватиме за графіком. За перевезення пасажирів у великому автобусі перевізнику платитимуть 48 грн/км, за автобус середньої місткості — 29 грн/км, трамвай — 82 грн/км, тролейбус — 72 грн/км.

Тарифи на проїзд у міському транспорті Львова з січня 2022 року:

  • разовий електронний квиток із можливістю пересадки впродовж 40 хв — 10 грн;
  • разовий паперовий квиток, придбаний у водія, без можливості пересадки — 15 грн.

Вартість абонементів на проїзд у міському транспорті Львова:

  • абонемент на 30 днів — 420 грн;
  • абонемент на 90 днів — 1200 грн;
  • абонемент на 180 днів — 2200 грн;
  • абонемент на 365 днів — 3650 грн;
  • студентський абонемент на 30 днів за карткою «ЛеоКарт» — 210 грн;
  • студентський абонемент на 180 днів — 1100 грн.

Туристичні абонементи:

  • на 1 день — 35 грн;
  • на 2 дні — 60 грн;
  • на 3 дні — 80 грн;
  • на 7 днів — 200 грн.

Проєкт є ініціативою ЛКП «Львівавтодор» та Львівської міської ради. Розробником обладнання та програмного забезпечення інфраструктури е-квитка є консорціум компаній Mikroelektronika та SoftServe. Проєкт фінансується Європейським банком реконструкції та розвитку разом із Львівською міською радою та охоплює наступні види громадського транспорту Львова: трамвай, тролейбус, автобус і маршрутне таксі.

Капремонт вулиці Пекарської у Львові

У Львові цього року відкрили оновлену центральну вулицю Пекарську, на якій розташовані три палаци (графа Орловського, Туркуллов-Комелло і Семенських-Левицьких), а також головний корпус медичного університету ім. Данила Галицького й інші пам’ятки архітектури. 

Під час ремонту змінили структуру вулиці, додавши місця для паркування, широкі тротуари і двосторонні велосмуги. Використовували різні типи мощення: тротуарну плитку, асфальт, бордюри з натурального граніту і повторно використану бруківку, яка була тут раніше. Також на вулиці повністю замінили всі інженерні мережі, зробили новий колектор, водогін, провели капремонт світлофорів та вуличного освітлення і прибрали МАФи.

Урбаністи хвалять проведений ремонт за грамотне мощення з використанням різних форматів тротуарної плитки і їх стикування. Також у мощенні на Пекарській використана тактильна плитка тепер передбачені умови безперешкодного і зручного пересування маломобільних груп населення.

Капремонт вулиці Пекарської отримав відзнаку міжнародного журі Національної премії з ландшафтної архітектури та садового дизайну у категорії «Реконструкція вулиць».

Вартість робіт, які виконав підрядник ТзОВ «Вельт-Капітал», склала 109,4 млн грн.

Реконструкція вулиці Черняховського в Одесі

З ремонтом цієї вулиці пов’язано чимало непорозумінь, зокрема, антикарман, який спочатку встановили, а згодом прибрали. Проте «Хмарочос» включає реконструкцію в добірку урбаністичних перемог з кількох причин.

По-перше, це й справді перемога одеських урбаністів, бо початковий проєкт був геть автомобілецентричним і не сучасним, але громадськість розпочала інформаційну кампанію і тиск на підрядника, якого пов’язують із провладною в Одесі партією. Це спрацювало і результат сильно відрізняється від початкової концепції — на краще.

По-друге, на вулиці Черняховського з’явилася перша в Одесі виділена велосмуга. Також під час капремонту були встановлені світлодіодні маячки, які допомагають побачити розмітку вночі.

По-третє, зупинки тролейбусів на Черняховського тепер виділено як невеликі смуги громадського транспорту. А для автомобілістів у цих місцях облаштували об’їзд.

Урбаністи Одеси сподіваються, що капремонт на Черняховського стане початком більш дружнього до велосипедистів міського середовища.

Також до перемог Одеси можна віднести пішохідну зону в центрі міста у вихідні дні та свята.

Розвиток мережі урбан-парків у Харкові

Влітку 2021 року в Харкові на вулиці Героїв Праці, 60 відкрили четвертий і найбільший урбан-парк у місті.

Хмарочос вже писав про урбан-парки Харкова в рамках добірки 15 найкращих урбаністичних проєктів десятиліття. Засновник платформи розвитку вуличних культур міста «Street Culture» Єгор Матюхін тоді розповідав, що у 2016 році було розроблено програму розвитку вуличних культур у місті на п’ять років, після чого розпочалося формування спільноти. Для цього влаштовували фестивалі, працювали зі школами та молоддю, і за кілька років спільнота переросла кілька десятків тисяч людей. Тоді й було відкрито перший в Україні урбан-парк.

Четвертий харківський урбан-парк звели на місці старого скверу, перетворивши на локацію для занять вуличними видами спорту: брейк-дансом, панна-футболом, футбольним фрістайлом, стрітболом, боулдерингом (вид скелелазіння). Також на території є скейт-парк, паркур-траса, майданчик для занять воркаутом та дитяча локація, адаптована для дітей з обмеженими можливостями.

Тепер у Харкові обіцяють збудувати такий парк у кожному районі, називаючи це унікальним кейсом для України. Саме досвід Харкова переймали у Києві для будівництва урбан-парку на ВДНГ.

Запуск п’ятисекційного трамваю у Львові

У Львові з’явився перший низькопідлоговий п’ятисекційний трамвай виробництва місцевого концерну «Електрон». Після випробувань він курсуватиме на маршруті №8, що сполучає мікрорайон Сихів із центром міста. У виробника замовили десять таких трамваїв: три з них будуть передані місту до кінця грудня, а решта будуть готові у 2022 році.

Новий п’ятисекційний трамвай може вмістити 250 осіб. Для порівняння один вагон метро вміщує до 330 пасажирів. Новий трамвай комфортніший і легший в управлінні за своїх попередників. Має широкі двері та низьку підлогу. У салоні є два трапи для людей з інвалідністю, роз’єми для зарядки телефонів, Wi-Fі, кондиціонери і 10 пічок. 

Трамвай має знижений рівень шуму та вібрації, а підігрів підлоги біля дверей запобігає намерзанню снігу. Спеціальне покриття вікон зберігає тепло взимку і відбиває ультрафіолетові промені влітку.

У трамваях «Електрон» сучасніші й зручніші для пасажирів двері, які відкриваються назовні і займають менше місця в салоні. Проте з цим пов’язане і певне непорозуміння: платформи на сихівській гілці зроблено на висоті відкриття дверей, тож трамвай не зможе їх відчинити на деяких зупинках. Так сталося через неправильно прописане технічне завдання і тепер знадобиться близько 15 млн грн, аби виправити проблему.

Вартість одного трамвая — 1,9 мільйона євро, що дешевше за техніку європейських виробників. Кошти надав у кредит Європейський інвестиційний банк.

Подібні трамваї пропонують запровадити у Києві автори концепції Великого транспортного кола, що має «упередити міський колапс».

Реконструкція і розвиток молодіжного центру в Сумах

Молодіжний центр «Романтика» в Сумах було відкрито у 1987 році. Там проводили дискотеки, концерти, виставки і спортивні змагання. У 2003-му міська влада заклала центр у заставу банку для закупівлі комунальних автобусів, а повернути будівлю через суди вдалося лише у 2009-му. У 2017-му році центр почали реконструювати, а у 2020-му він відкрив свої двері для молоді. За 2021 рік у «Романтиці» було проведено понад 300 івентів — і це враховуючи карантинні обмеження.

Проведення некомерційних заходів у закладі відбувається безкоштовно, тобто кожен може започаткувати тут свій клуб за інтересами. Для проведення комерційної події необхідно сплатити за оренду. Установа неприбуткова, тож кошти йдуть на покриття комунальних послуг та зарплатні.

Ще одна особливість «Романтики» — її інклюзивність. Тут встановлено підйомник на другий поверх для людей на візку, а також облаштовано вбиральню для людей із інвалідністю.

У муніципалітеті звітують, що «Романтику» вже відвідало майже 25 тисяч сумчан та гостей міста. Близько 400 пар наречених побралися у «Романтиці» — у центрі реєструють «шлюб за добу», а сім шкіл провели тут випускні. Також приміщення молодіжного центру використовувалося і як центр масової вакцинації від COVID-19, де щеплення отримали 2327 осіб.

Навколо центру досі тривають ремонтні роботи — там зводять громадський простір під відкритим небом і автостоянку на півсотні автівок.

Загалом, на ремонт «Романтики» з 2017 року, разом із закупівлею меблів та обладнання, а також облаштуванням скверу, вже витратили близько 54 млн грн, повідомляє Суспільне.

Реконструкція вулиці Бандери у Львові

У грудні 2021 року повністю відкрили для проїзду вулицю Бандери після капремонту, який стартував торік. Відремонтували більше 1 км дороги, замінили всі мережі, трамвайні рейки, проклали новий колектор, облаштували велодоріжки та парковки. 

За проєктом, бруківку на проїзній частині мали замінити асфальтом, залишивши її на паркувальних місцях між деревами. Місцеві мешканці виступили проти такого рішення. Після довгих обговорень, вулицю все ж залишили забрукованою, додавши велосипедні смуги, вкриті асфальтом і навіть лівоповоротну кишеню для велосипедистів. Посадкову платформу на трамвайній зупинці підняли над рівнем проїжджої частини на 25 сантиметрів, що є стандартом для всіх оновлених вулиць Львова.

Також на вулиці Бандери з’явилися кишені для паралельного паркування — раніше тут не було жодного легального паркомісця і автівки залишали поміж коліями посеред дороги. 

Вулицю Бандери у Львові важливо віднести до перемог зокрема через активну участь громадськості у реконструкції. У липні 2021-го урбаністи розкритикували відкритий після капремонту відрізок вулиці і почали вимагати, аби підрядник переробив низку деталей. Наприклад, оновив деякі переходи, піднявши проїжджу частину до рівня тротуару, а примикання вулиць зробив без великих радіусів, максимально під прямими кутами, щоб автомобілі не вилітали на головну, а плавно виїжджали.

Муніципалітет дослухався до цих вимог і недоліки було виправлено. 

Зараз в процесі реалізації проєкт громадського простору на трикутнику між двома зупинками трамваїв на перехресті з вулицею Чупринки. Там планують облаштувати зручний громадський простір, де можна буде пересісти з трамвая на прокатний велосипед або електросамокат. Також передбачено місце для зарядки електромобілів, електророверів і самокатів.

Реконструкція вулиці обійшлася у 209,5 млн грн.

Коментарі:

Вам доступний лише перегляд коментарів. Зареєструйтесь або увійдіть, щоб мати можливість додавати свої думки.

*Ці коментарі модеруються відповідно до наших правил ком’юніті

Newsletter button
Donate button
Podcast button
Send article button